מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

גמילה מעישון

מנהלי קהילה

ד
ד"ר יעל בר-זאב
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
נילי בראון
נילי בראון
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 

מובילי קהילה

מוג'ו
מוג'ו
מאובחן עם טרשת נפוצה אבל הוחלט ביני לביני לא לתת לזה להשפיע עלי. התחלתי לרוץ, הפסקתי לעשן (דבר שמתגלה כאתגר לא קטן) ובוחר בחיים. 
Yael Ya
Yael Ya
שלום, שמי יעל, ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם בחיי הוא שהפסקתי לעשן לפני 8 שנים עישנתי קופסה וחצי ליום, עישנתי הרבה מעבר למה שבכלל רציתי ואפשר בהחלט לומר שהעישון השתלט לי על החיים- על הארנק, על מע' העצבים, על האישיות, ולמרבה הצער גם הרס בגופי מספר חלקות טובות לאחר מהפך בכל צורת החשיבה שלי- יום אחד הצלחתי לנתק את השלשלאות ולצאת לחופשי - וואוו- זה התגלה לי כדבר הכי טוב שאי פעם עשיתי עבור עצמי, ואני עדיין נהנית מהתגמולים הרבים של היותי לא מעשנת וחייבת לזה תחושת שפע, בריאות ושגשוג אז כן, יש כזה דבר להפסיק לעשן בהצלחה, מוזמנים להצטרף אליי. זה תענוג אמיתי :-)
כמוניגמילה מעישוןחדשותסיגריה ביום – האם זה מזיק?

סיגריה ביום – האם זה מזיק?

חוקרים של מכון הסרטן הלאומי בארה''ב בחנו את הסיכון למוות מוקדם ומוות מסרטן ריאות בקרב אנשים שמעשנים עד סיגריה אחת ביום ואלה שמעשנים עד עשר סיגריות ביום בממוצע


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

אפילו עישון של סיגריה אחת ביום מגדיל באופן משמעותי את הסיכון למוות מוקדם. הסיכון למוות מסרטן הריאות בקרב אלה שמעשנים עד סיגריה אחת ביום בממוצע גבוה פי 9 בהשוואה לאנשים שלא עישנו מעולם. כך עולה ממחקר שפורסם אתמול (ב') בכתב העת JAMA Internal Medicine.

 

המחקר נערך בקרב 290,215 מבוגרים בני 59 עד 82 שהתבקשו בשנת 2004 לשחזר את היסטוריית העישון שלהם מגיל 15. המעקב נמשך עד סוף שנת 2011. רוב האנשים שבעת מילוי השאלונים בשנת 2004 דיווחו על עישון של פחות מסיגריה ביום או 1 עד 10 סיגריות ביום בממוצע דיווחו על עישון כמויות גדולות הרבה יותר של סיגריות בשלב מוקדם יותר בחייהם. עם זאת, 9.1% מהם עישנו פחות מסיגריה ביום לאורך כל חייהם כמעשנים ו-22.5% עישנו 1 עד 10 סיגריות בקביעות.

 

החוקרים ממכון הסרטן הלאומי בארה"ב השוו את תוחלת החיים של אנשים שבאופן קבוע מעשנים פחות מסיגריה או עד 10 סיגריות ביום בממוצע, לאלה שמעולם לא עישנו בחייהם. לאחר שנטרלו משתנים שהיו עלולים להשפיע על התוצאות, לרבות מין, מוצא/גזע, רמת השכלה, פעילות גופנית וצריכת אלכוהול, נמצא כי לאלה שעישנו פחות מסיגריה ביום היה סיכון גבוה ב-64% למוות מוקדם ולאלה שעישנו בין 1 ל-10 סיגריות ביום במהלך חייהם הסיכון למוות מוקדם היה גבוה ב-87%, בהשוואה לאנשים שלא עישנו מעולם.

 

החוקרים בחנו גם את הסיכון למוות מסיבות מסוימות. הם מצאו כי הסיכון למות מסרטן הריאה בקרב אנשים שמעשנים באופן קבוע לא יותר מסיגריה אחת ביום גבוה פי 9 בהשוואה לאלה שלא עישנו מעולם. באלה שעישנו בין סיגריה אחת לעשר סיגריות ביום הסיכון למות מסרטן ריאות היה גבוה כמעט פי 12. גם הסיכון למוות בשל מחלות דרכי הנשימה ומחלות לב היה גבוה יותר במעשנים "קלים" בהשוואה לאנשים שלא עישנו מעולם.

 

גם במעשנים "קלים" גמילה יכולה להציל חיים 

 

עוד נמצא במחקר שבקרב מעשנים לשעבר שנהגו לעשן באופן עקבי פחות מסיגריה או עד עשר סיגריות ביום, הסיכון המוגבר למוות מוקדם ירד ככל שנגמלו בגיל צעיר יותר. לדוגמה, בקרב אנשים שבאופן עקבי עישנו פחות מסיגריה או 1-10 סיגריות ביום ונגמלו בגיל 50, הסיכון למוות מוקדם עמד על 42%-44%. 

 

זהו לא המחקר היחיד שמצא כי אין רמה בטוחה של חשיפה לעישון. מחקר שפורסם בשנת 2012 בכתב העת Circulation: Arrhythmia and Electrophysiology העלה כי נשים שהן מעשנות "קלות" - כולל אלה שמעשנות רק סיגריה אחת ביום - כמעט מכפילות את הסיכון שלהן למוות פתאומי מדום לב. במסגרת המחקר חוקרים מאוניברסיטת הרווארד עקבו אחר בריאותן של 101,000 אחיות אמריקאיות במהלך שלושה עשורים. לאחר שלקחו בחשבון גורמי סיכון אחרים לבעיות לב, כמו לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה והיסטוריה משפחתית של מחלות לב, הם מצאו כי נשים שעישנו כמויות "קטנות עד בינוניות" - בין סיגריה אחת ל-14 סיגריות ביום - היו בעלות סיכון גבוה ב-87% לדום לב. ככל שמספר הסיגריות עלה מעבר לכך - עלה גם הסיכון. כל 5 שנים בהן הנשים המשיכו לעשן העלו את הסיכון ב-8%. בקרב נשים שהפסיקו לעשן, הסיכון לדום לב ירד ככל שהזמן עבר ולאחר 20 שנים השתווה לסיכון של נשים שמעולם לא עישנו.

 

 

JAMA Intern Med. Published online December 5, 2016