מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קרוהן וקוליטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסחדשותפעילות גופנית יכולה להרגיע מעי רגיז

פעילות גופנית יכולה להרגיע מעי רגיז

מחקר קטן מצא שפעילות גופנית סדירה יכולה לסייע להקל על תסמינים של תסמונת המעי הרגיז


בקרב אנשים שאינם פעילים, עולה הסבירות שתסמינים של תסמונת המעי הרגיז יחמירו (צילום: panthermedia)
בקרב אנשים שאינם פעילים, עולה הסבירות שתסמינים של תסמונת המעי הרגיז יחמירו (צילום: panthermedia)

 

מחקר שוודי קטן שנערך בקרב מבוגרים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז מצא כי אלה שהתעמלו בעקבות המלצת החוקרים, היו בעלי סיכוי גבוה יותר לחוות שיפור בתסמינים כמו התכווצויות, נפיחות, עצירות ושלשול.

 

תסמונת המעי הרגיז, שכ- 15 אחוז מאוכלוסיית ארצות הברית סובלים ממנה, גורמת להתקפים כרוניים של כאב או חוסר נוחות בבטן, שלשול, עצירות ובחילה. במקרים רבים היא מונעת מהחולים תפקוד יומיומי בסיסי כמו השתתפות באירועים חברתיים. הגורמים לתסמונת אינם ידועים.

 

החוקרים חילקו כ- 80 משתתפים לשתי קבוצות: קבוצה שנאמר לה לשמר את אורח החיים הקיים וקבוצה שהונחתה לבצע פעילות גופנית מתונה עד נמרצת- כמו הליכה מהירה או נסיעה על אופניים- שלוש עד חמש פעמים בשבוע.

 

על-פי תוצאות המחקר שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology, לאחר שלושה חודשים, 43% מהמתעמלים הראו שינוי קליני משמעותי בתסמינים- משמע שהשינוי השפיע על חיי היום-יום שלהם, בהשוואה לרבע מהמשתתפים ששמרו על אורח החיים הרגיל שלהם. המשתתפים בקבוצת ההתעמלות דיווחו גם כי מידת השיפור בתסמינים הייתה גבוהה יותר בממוצע. בנוסף, רק 8% מהמשתתפים שהתעמלו חוו הרעה בחומרת התסמינים בסיום המחקר, בהשוואה ל- 23% מהמשתתפים שלא התעמלו. לדברי החוקרים, משמעות הדבר היא שבקרב אנשים שאינם פעילים, עולה הסבירות שתסמינים של תסמונת המעי הרגיז יחמירו.

 

החוקרים מוסיפים כי בקרב אנשים שאינם פעילים, אפילו עליה מתונה בהתעמלות יכולה להרגיע תסמינים של התסמונת. לדבריהם, פעילות גופנית יכולה לסייע לסובלים מתסמונת המעי הרגיז בכמה אופנים. היא יכולה לזרז את מעבר האוכל במעי, להקל על גזים ועל עצירות. בנוסף, לפעילות הגופנית יכולה להיות השפעה חיובית על המערכות העצביות וההורמונאליות הקשורות למערכת העיכול.

 

רוצים דרך נוספת לשפר את התסמינים? מחקר שפורסם בשנה שעברה מצא כי אם תקלידו על המחשב או תשרבטו על ניר את המחשבות והרגשות העמוקים ביותר שלכם, תוכלו אולי תוכלו לשפר את תסמיני המעי הרגיז.

 

 

American Journal of Gastroenterology, online January 4, 2011.

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה