מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניהשמנהחדשותרוטב יכול להפוך סלט לבריא יותר

רוטב יכול להפוך סלט לבריא יותר

כדי לספוג יותר מהרכיבים הבריאים שבירקות מומלץ להוסיף לסלט רוטב המבוסס על שומן

מאת אלה הר-נוי
21/06/12
תגובות 0

כשמדובר בשמן זית או קנולה, כמות קטנה תביא לספיגה טובה של רכיבים תזונתיים (צילום: Shutterstock)
כשמדובר בשמן זית או קנולה, כמות קטנה תביא לספיגה טובה של רכיבים תזונתיים (צילום: Shutterstock)

 

אנשים המבקשים לשמור על המשקל פעמים רבות מבקשים את הסלט שלהם בלי רוטב כדי לחסוך בקלוריות. אבל מחקר חדש מראה כי כאשר מוותרים על הרוטב, זה עשוי להביא לכך שהירקות יהיו פחות בריאים. 

 

הירקות שבסלט מלאים בוויטמינים ונוגדי חמצון חשובים, אבל כדי להפיק מהם את מרב ההטבות הבריאותיות, צריך לצרוך אותם עם רוטב המכיל את סוג השומן הנכון בכמות הנכונה – שיגביר את ספיגת הרכיבים הבריאים. חוקרים מאוניברסיטת Purdue ביקשו לבדוק איזה סוג של שומן יביא לספיגה הטובה ביותר של רכיבים תזונתיים ומה הכמות הנדרשת.

 

במסגרת המחקר 29 אנשים אכלו סלטים עם רטבים שהיו בהם סוגים שונים של שומן: שומן רווי, שומן חד בלתי רווי ושומן רב בלתי רווי. כל סלט הוגש עם 3 גרם, 8 גרם או 20 גרם של שומן ברוטב.

 

החוקרים בחנו את דמם של המשתתפים כדי לברר כמה הם ספגו מהרכיבים התזונתיים כמו ליקופן ובטא-קרוטן - נוגדי חמצון רבי עוצמה שמנטרלים רדיקאליים חופשיים הפוגעים בתאים בגוף וקשורים להפחתת הסיכון למחלות רבות בהן סרטן ומחלות לב.

 

המחקר שפורסם בכתב העת Molecular Nutrition & Food Research מצא כי רטבים עם שומנים חד בלתי רוויים - כמו שמן זית ושמן קנולה - דרשו את הכמות הקטנה ביותר של שומן כדי להביא לספיגה מרבית של הרכיבים התזונתיים. במקרה של רטבים שהכילו שומנים רוויים כמו חמאה ושומנים רב בלתי רוויים כמו שמן תירס או סויה – ככל שכמות השומן הייתה גדולה יותר כך השתפרה הספיגה, והיה צורך בכמות גדולה יותר של שומנים אלה כדי להגיע לאותה רמת ספיגה שהתקבלה עם הכמות הקטנה ביותר של שומן חד בלתי רווי.

 

החוקרים מסכמים כי כדי להפיק יותר מהפירות והירקות יש לצוות אותם נכונה עם רוטב המבוסס על שומן. רוטב המבוסס על שומנים חד בלתי רוויים כמו שמן זית או שמן קנולה הוא בחירה טובה, כי הכמות הנדרשת ממנו כדי להפיק את ההטבות הבריאותיות היא הקטנה ביותר.

 

 

לפרטים נוספים באתר אוניברסיטת Purdue

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה

הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: