מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אוסטאופורוזיס

מנהלי קהילה

פרופ' צופיה איש-שלום
פרופ' צופיה איש-שלום
חברה במועצה לבריאות האישה, פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של הטכניון (עד שנת 2014 )  הייתה בין הראשונים, בהערכת הטיפול האנבולי באוסטיאופורוזיס (הורמון פאראתירואיד רקומביננטי, ופרגמנט של הורמון זה). כמו כן בצעה מחקרים רבים בתחום האבחון והטיפול באוסטיאופורוזיס. השתתפה בכתיבת קווים מנחים לטיפול באוסטיאופורוזיס, לטיפול בהורמון גדילה במבוגרים, ולטיפול בסרטן בלוטת התריס בישראל. כתבה מספר פרקים בספרים מקצועיים ועשרות מאמרים מדעיים, בתחום אוסטיאופורוזיס ומחלות עצם. מקבלת מטופלים במרפאתה בבית חולים אלישע, חיפה כמו כן נותנת ייעוציים פרטיים מרחוק בזום או בווטסאפ וידאו. לתיאום תור במרפאה ניתן להתקשר ל-3873*, זימון תור ליעוץ מרחוק ניתן לבצע באמצעות אתר בית חולים אלישע .
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן
כמוניאוסטאופורוזיסחדשותחמישה גוונים של טחינה

חמישה גוונים של טחינה

ההשקעה – מינימלית, ההטבה הבריאותית – מקסימלית והטעם – פנומנלי. טחינה בחמישה צבעים ליום העצמאות


(טחינה ורודה)
(טחינה ורודה)

רוצים לגוון ביום העצמאות הזה? הפכו את הטחינה לכוכב של השולחן. למה טחינה? כי פשוט מאוד להכין אותה, כי היא בריאה מאוד וכי עם תוספות פשוטות היא יכולה ממש להרשים.

 

טחינה גולמית מורכבת ממאה אחוז שומשום טחון. הטחינה עשירה מאוד בסידן, עשירה בסיבים תזונתיים, בוויטמין E שהוא נוגד חמצון חזק החשוב לבריאות הלב ובחומצות שומן חד-בלתי-רוויות - גם הן חשובות לבריאות הלב. כמו כן היא מכילה חלבון וברזל. ניתן להשתמש בטחינה משומשום מלא, הבריאה אפילו יותר מטחינה רגילה.

 

צריך לקחת בחשבון שבטחינה הגולמית יש כ-60 אחוז שומן ויותר מ-600 קלוריות למאה גרם, כך שיש לצרוך אותה במתינות. אבל אין ספק שהיא תחליף בריא וטעים לסלטי חומוס תעשייתיים וסלטים המבוססים על מיונז המכילים כמויות גדולות של שומן וקלוריות ואין בהם את הרכיבים התזונתיים הבריאים שיש בטחינה.

 

את הטחינה קל מאוד להכין בבית, בלי מאמץ ועם מעט מאוד כלים וחומרי גלם. להבדיל ממה שמכינים בבית, בטחינה תעשייתית יש תוספת של חומרים שנועדו להאריך את חיי המדף המורידים את הערך התזונתי.

 

את הטחינה הביתית ניתן לשדרג – גם מבחינת טעם וגם מבחינת ערכים תזונתיים – באמצעות תוספות שיעניקו לה צבעים מרשימים.

 

טחינה לבנה (טחינה רגילה)

 

הטחינה הלבנה היא בעצם הבסיס לטחינות האחרות, אך היא טעימה גם כמו שהיא. כל מה שצריך זה טחינה גולמית באיכות טובה, מעט מלח, שום (לא הכרחי אבל טעים ובריא), לימון ומים (עדיף מים קרים מאוד).

 

הוסיפו לטחינה – לפי הטעם ובהתאם לכמות שאתם מכינים – מעט מלח, שום מעוך ומיץ מלימון. בשלב הבא יש להוסיף מים בהתאם למידת הנזילות בה אתם אוהבים את הטחינה שלכם. באופן כללי מומלץ להוסיף על כל כוס טחינה חצי כוס עד כוס מים, אך ניתן להתחיל עם פחות ולהוסיף עוד מים אם היא יוצאת סמיכה מדי או טחינה גולמית אם היא יוצאת דלילה. רק קחו בחשבון שהטחינה נהיית סמיכה יותר לאחר זמן מה במקרר. ערבבו את התערבות בנחישות בעזרת כפית בכיוון אחד. הטחינה תשנה את מרקמה עד שלבסוף תקבל את התכונות של הטחינה המוכרת – רק אז הפסיקו את הבחישה. ניתן גם להשתמש במעבד מזון, אך קחו בחשבון שהוא נותן לטחינה מרקם מעט שונה.

 

טחינה ורודה (טחינה סלק)

 

הסלק המתקתק הוא שותף מושלם לטחינה. הסלק מהווה מקור נהדר לנוגדי חמצון, מינרלים וויטמינים. הוא מכיל חומצה פולית, אשלגן, ברזל וסיבים תזונתיים. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצאו כי מיץ הסלק מסייע באיזון לחץ הדם, כנראה עקב תכולתם הגבוהה של ניטרטים המפיקים גז הנקרא תחמוצת חנקתית (NO) בדם, שמרגיע ומרחיב כלי דם ומפחית את לחץ הדם.

 

את הסלק אפשר לאפות בתנור בקליפתו או לבשל במים, אך הזמן שנדרש לבישול או אפיית הסלק הוא ארוך יחסית, וניתן לחסוך זאת ובאמצעות שימוש בסלק מבושל הנמכר באריזת ואקום.

 

כל שיש לעשות הוא להכניס את הסלק – בערך סלק גדול לכל כוס טחינה גולמית – למעבד מזון יחד עם החומרים המשמשים להכנת הטחינה הלבנה ולטחון אותם יחד עם שמתקבל ממרח משחתי בצבע ורוד/סגול.

 

טחינה חומה (טחינה סילאן)

 

בלי מעבד מזון ובלי תוספת עבודה - בעזרת מעט סילאן ניתן ליצור טחינה מתוקה עם טעמים עמוקים. סילאן, המכונה גם דבש תמרים, מופק מתמרים ומכיל חלק מהיתרונות התזונתיים שיש בתמר. הסילאן אומנם מוסיף קלוריות, אך מדובר בפחות מ-20 קלוריות לכפית וכמות הסילאן שנדרשת אינה גדולה. 

 

כל שיש לעשות הוא להוסיף בהדרגה סילאן לפי הטעם לתערובת החומרים של הטחינה הלבנה (אפשר לוותר על השום והלימון) ולערבב היטב.

 

טחינה ירוקה (טחינה פטרוזיליה/טחינה בזיליקום)

 

ליצירת טחינה ירוקה צריך להוסיף לחומרים של הטחינה הלבנה גם עלי בזיליקום, או לחילופין פטרוזיליה, בנדיבות רבה. עשבי תיבול לא מכילים כמות משמעותית של קלוריות והם עמוסים ברכיבים בריאותיים נהדרים בהם ויטמין K, ברזל, סידן ונוגדי חמצון.

 

את עשבי התיבול יש לשטוף היטב ולייבש. לאחר מכן יש להכניס עלי בזיליקום או פטרוזיליה בנדיבות למעבד מזון עם כל החומרים של טחינה לבנה ולטחון.

 

טחינה צהובה (טחינה כורכום) 

 

מעט כורכום – זה כל מה שנדרש כדי להפוך את הטחינה שלכם לצהובה. בשנים האחרונות הכורכום מככב בזירת המחקרים. לכורכום מיוחסות בין היתר תכונות נוגדות דלקת ונוגדות סרטן.

 

פשוט הכינו טחינה לבנה והוסיפו כורכום. התחילו בערך בכפית על כל כוס טחינה גולמית, ערבבו היטב ואז לפי הטעם והצבע שאתם רוצים להגיע אליו – הוסיפו יותר מהתבלין.

 

שלום-כהן1
11/12/16 11:45

צריפתי כאן גם מתכון של לבנה טבעונית אם אנחנו פה בענייני ממרחים

פזית
09/05/16 10:28
פזית
09/05/16 10:25
doran5000
07/05/14 1:12
doran5000
07/05/14 1:12

yesנתתם לי מוטיבציה להכין חלק מהנ"ל לכבוד סעודת שבת אחרי הקידוש.

Dov-c3c4
05/05/14 16:04

ולטובת החסכנים/עצלים בפעילות במטבח . ניתן לצרוך טחינה גולמית , טעים מאוד.

תמי
05/05/14 15:27

טעמנו אתמול את הסלק, מומלץ בחום!