מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

תמיכה בחולי כליות ומושתלים

אזהרה לעומדים לפני ניקוי מעיים לצורך קולונסקופיה. על מחקר בבי"ח השרון שמאשר כי שימוש בתכשירים מכילי זרחן לצורך ניקוי מעיים, עלול לפגוע בכליות.

31/07/09 12:30
2234 צפיות
ניקוי יסודי מדי
ניקוי יסודי מדי

מחקר בבי"ח השרון מאשר כי שימוש בתכשירים מכילי זרחן לצורך ניקוי מעיים,
עלול לפגוע בכליות. מתוך פרסומי "רבין המגזין", גיליון 5 / 2009.
  
מחקר שערכו ד"ר יעקב עורי, ד"ר אשר קורזיץ ופרופ' אברי שניאק, מהמערך לנפרולוגיה ויתר לחץ דם בבי"ח השרון ופרופ' עוזי גפטר, מנהל המערך, בשיתוף עם הפתולוגית ד"ר אנה תובר מבי"ח ביילינסון, הראה כי שימוש בתכשיר לניקוי מעיים המכיל זרחן, הידוע בשמו המסחרי סופודקס, עלול לגרום פגיעה בכליות באוכלוסיות מסוימות. לכן יש להטיל מגבלות על השימוש בו ואף לאסרו כליל במקרים מסוימים.
הממצאים וסייגי השימוש בתכשיר הנ"ל, הועברו באופן מסודר להנהלת "שירותי בריאות כללית" והופצו לרופאים. חשיבות המחקר גדולה במיוחד לאור העלייה העצומה בשנים האחרונות, בהיקף בדיקות הקולונסקופיה, לגילוי סרטן המעי הגס ומניעתו, בדיקות הדורשות הכנה מקדימה של ניקוי המעיים.
כדי להבין את משמעות המחקר, יש לסקור את הרקע ההיסטורי שלו:
בשנות ה-90 נכנסו לשימוש שני חומרים משלשלים המכילים זרחן הידועים בשמות המסחריים – סופודקס (לשתיה) וחוקן פליט. הסופודקס הפך עד מהרה למוצר מוביל בשל נוחות השימוש – שני בקבוקונים של 45 מ"ל בתוך 12 שעות, לעומת התכשיר הישן ("מרוקן", המכיל פוליאתילן גליקול), של 3 ליטרים בתוך שעתיים. לאורך תקופת השימוש, כבר התגלו מקרים שונים של פגיעה בכליות, אך רק בשנת 2003 זוהתה באופן ברור אי ספיקת כליות, עקב שקיעת סידן זרחתי בכליות (נפרוקלצינוזיס), אשר הוגדרה כ-phosphate nephropathy (בתרגום חופשי) פתולוגיה כלייתית הקשורה בזרחן.
בשנת 2005, קבוצת חוקרים מאוניברסיטת קולומביה יכלה לסכם 21 מקרים של חולים שסבלו מפגיעה כלייתית עקב phosphate nephropathy, 20% מאותם חולים הגיעו לאי ספיקת כליות מתקדמת ולצורך בדיאליזה. אצל חלק מהחולים השתפר התפקוד בהמשך, אולם אצל אף אחד מהם לא נצפתה החלמה מלאה של התפקוד הכלייתי. מספר כזה של מקרים, כבר אִפשר לחוקרים לשרטט גורמי סיכון רלוונטיים: גיל מבוגר (מעל 50), אי ספיקת כליות קיימת (בשלבים מוקדמים), לחץ דם לא תקין, טיפול תרופתי לבעיות לב מסוג חוסמי אנגיוטנסין II או מעכבי אנזים המהפך (ACE inhibitirs ) ומֱשָׁתנים.
במחקר שנערך בבי"ח השרון נמצאה phosphate-nephropath בחמישה מתוך 500 חולים, שעברו ניקור כליה עקב אי ספיקת כליות. נמצא קשר ישיר בין השימוש בסופודקס לבין פגיעה בכליות, כאשר אחד מהחמישה אף הגיע לדיאליזה.

ניתן לסכם ולומר, כי שלוש הסכנות העיקריות שנצפו עקב השימוש בתכשירים המכילים זרחן לצוקך ניקוי מעיים הן: אי ספיקת כליות כרונית, אי ספיקת כליות חדה והפרעות קצב הנגרמות כתוצאה מהפרת איזון המלחים. לגבי הפרעות הקצב, נעשה מחקר קודם על ידי ד"ר ישעיהו בלוסקי, מנהל המחלקה לגריאטריה בבי"ח בילינסון ופרופ' אברי שניאק, מהמערך לנפרולוגיה ויתר לחץ דם, שגם בו אושרה הסכנה הכרוכה בשימוש בסופודקס.
אזהרות לגבי השימוש בסופודקס כבר ניתנו לאחרונה על ידי ה-FDA האמריקאי ולאור תוצאות המחקר בבי"ח השרון, גובשו כאמור אזהרות דומות בארץ. בנוסף מציינים החוקרים כי התפתחות נפרוקלצינוזיס, לא תמיד ניתנת לצפייה מראש ויכולה להופיע גם בנבדקים, שאינם עונים לפרופיל הסיכון. לכן, בעצם ההמלצה החד-משמעית הנובעת ממחקר זה, כמו גם מהקודמים לו, שיש להימנע משימוש בסופודקס מעל גיל 60 ובחולים עם אי ספיקת כליות.
גם שימוש בחוקן פליט המכיל זרחן, עלול לגרום לפגיעה כלייתית. לכן ממליצים החוקרים להגביל את השימוש בו בדומה להמלצות לגבי השימוש בסופודקס.


בקישור המצורף, יש תמונה משותפת של חוקרי מערך הנפרולוגיה של בי"ח השרון:
מימין: ד"ר יעקב עורי, פרופ' אברי שניאק, ד"ר אשר קורזיץ ופרופ' עוזי גפטר.

תגובות

לירון1
15/09/09 20:53

שתי עובדות מדהימות לגבי סופודקס -

1. למרות שהתרופה רשומה במשרד הבריאות כתרופה המחייבת מרשם, על האריזות של התרופה - אין שום אזכור לכך (כפי שאמור להיות על כל תרופה המחייבת מרשם...)

2. בנוסף להתוויה של התרופה המופיעה על גבי האריזה (ריקון מעי לפני בדיקת קולונוסקופיה), רשום, בלי להתבלבל, שהתרופה מיועדת גם לריקון חד פעמי במקרה של עצירות קשה..

פרטים אלו הועברו על ידי לרוקח המחוזי של מחוז ירושלים לצורך בדיקה וטיפול בהתאם.

אברהם-פ.
16/09/09 10:25

תגובה ללירון1
1. ממתי מתחשבים בפירסומי משרד הבריאות?
2. האזהרה לפי המאמר שציטטתי, מיועדת לחולי כליות ולא לאוכלוסיה הכללית.

חן חן על הערותיך, שנת בריאות טובה יותר.
אברהם פ.

לירון1
16/09/09 16:52

לאברהם
פרסומי משרד הבריאות הם המחייבים בארץ לפי החוק. באם תרופה רשומה באתר משרד הבריאות כתרופת מרשם, והיא נמכרת בצורה זו או אחרת ללא מרשם, הרי שמדובר בעבירה על החוק של הרוקח המנפק. במקרה של סופודקס, התרופה רשומה במשרד הבריאות כתרופת מרשם . ניתן לראות תחת איזו קטגוריה מצויה של תרופה באתר משרד הבריאות.

אגב, היום יש אזהרות לגבי סופודקס לא רק לחולי כליות, אלא גם לחולים עם מחלות רקע נוספות אחרות וכן לכל האנשים מעל גיל 60.

שנה טובה
לירון

אברהם-פ.
21/09/09 12:24

תגובה ללירון,
נכון הדבר שמה שמחייב את העוסקים ברפואה (רופאים רוקחים וכו'), להישמע להוראות משרד הבריאות.
אגב, זה משרד הבריאות, שגרם לכל המהומה שפוגעת היום בממתינים, מ"חוק ההשתלות".
אז לא כל נגיעה של משרד הבריאות חסר חוט השידרה והכסף, באזרחי המדינה עוזרת להם.
"משרד הבריאות קובע שהעישון מזיק לבריאות", נכתב על קופסאות הסיגריות הנמכרות, אז מה ?
כאמור בתגובתי הקודמת, "סופודקס", פוגע (בלי קשר לאחוזי הנפגעים), בחולי כליות וזה מה שחשוב.
אותי כ"חולה כליות" לא מעניין אם התרופה נמצאת "בסל" או לא ואם היא תרופת מרשם או לא.
אני מודה לך שוב על הערותיך,
שנת בריאות טובה יותר,
אברהם פ.