מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

תמיכה בחולי כליות ומושתלים

תרומת כליה אלטרואיסטית איננה פיתרון למצב הממתינים להשתלה. מדוע יש כאלה המתייחסים שלילית לתורמים אלטרואיסטים ?

18/07/10 18:03
5530 צפיות
תרומה כליה אלטרואיסטית
לתרום לזולת ללא כוונת רווח אישי הוא לא מעשה של יום יום. בעוד שמחנכים, מורים ומרצים תורמים מהשכלתם לתלמידים תמורת שכר זעום, מעטים הם התורמים לזולת מזמנם או מכספם ללא תמורה. כזה הוא האלטרואיסט, אדם שפוי, אשר כל רצונו הוא להיטיב עם האחר, החלש, החולה, או כל הזקוק לעזרה שאין ביכולתו לעזור לעצמו. תרומה ללא תמורה נעלה היא לכשעצמה ונעלה מכולם היא תרומה אלטרואיסטית של איבר כמו כליה (או אונת כבד), שאדם תורם נותן ללא תמורה לאדם אחר ומציל בכך את חייו.
בתרומת איבר כמו כליה (או אונת כבד), לא תמיד יש סיכונים לתורם. רופאים העוסקים בהשתלות מייעצים לבני משפחת החולה, למצוא תורם בתוך המשפחה לשם הצלת חייו.
האם הרופאים מייעצים לבן משפחה "עצת אחיתופל" לו היו יודעים שבעצם התרומה הם מסכנים את חיי התורם ? מעניין הדבר שיש מומחים הטוענים כי התורם מגופו מסכן את חייו, בניגוד למחקר שארך שנים רבות ופורסם ב The New England Journal of Medicine בעניין השתלת כליה "מן החי", ושרידות התורמים, שמסקנתו היא:
"אורך חיים לטווח-ארוך (שרידות) של תורמי כליות והסיכון ללקות באי-ספיקה כלייתית סופנית, שנמצאו תחת פיקוח, נמצאו דומים לשאר האוכלוסייה. אצל מרבית התורמים שהשתתפו במחקר, נמצא קצב סינון כלייתי תקין, הפרשת אלבומין נורמטיבית ואיכות חיים מצויינת."
אין לכותב שורות אלה, שום מטרה לעודד או לשלול תרומות אלטרואיסטיות, אולם התייחסות שלילית לתורמים ללא תמורה, ע"י הציבור, ע"י הרשות המחוקקת ועל ידי כמה מהנזקקים להשתלה – חולי כליות מסיבות שאינן מובנות, רק מפחיתה את המוטיבציה לתורמים אפשריים לתרום אלטרואיסטית, שהיא אפשרות, אמנם שולית, להציל חלק מהממתינים לכליה בהמתנה אין סופית לפיתרון מעשי יותר.
__________________________________
קישור למאמר ב NEJM - http://content.nejm.org/cgi/content/short/360/5/459

תגובות

 שלום אברהם,
כמי שמצד אחד קיבלה כליה מאמי ומצד שני אני רופאה הפוגשת לא פעם חולים עם פגיעה כליתית ברמות שונות (אנדוקרינולוגית העוסקת בעיקר בתחום הסוכרת...) אני רואה לעצמי לא רק זכות אלא גם חובה לשוב ולהדגיש בפני מטופלי את ההבדל האדיר בין השתלה לדיאליזה ואת האופציה של תרומה מהחיי.
לצערי שוב ושוב אני נתקלת בבורות אדירה וחוסר מודעות לאופציה זו. הרבה מדי אנשים לא מבינים את משמעות הדיאליזה על קיצור איכות ומשך החיים לעומת השתלה, רבים סבורים שדרושה התאמה מיוחדת, וכה מעטים במשפחות החולים מבינים את מלוא המשמעות. אני חשה שהרופאים (הנפרולוגים?) המטפלים לא מרגישים בנוח להציג בפני החולים ובני המשפחה את האפשרות הזאת, אולי מתוך תחושת אחריות מוגזמת לבני המשפחה.
בהצלחה,
עפרי

ירחמיאל
25/07/12 13:37

שלום וישע רב,

אני בן 68, בריא באופן כללי אבל סובל מלחץ דם מאוזן וכן ערמונית שפירה מוגדלת.

אני שוקך לתרום (כמובן שלא על מנת לקבל פרס) כליה לבת משפחה הנזקקת לדיאליזה.

האם הבעיה הפרוסטטית שלי רלוונטית? והאם כליה של אדם בגילי יש לה ערך רפואי או שמא עבר זמנה.

אודה למי שמבין אם יאיר את עיני.

alini1
08/11/17 14:05

שלום לכולם ,לך אברהם ,יש לי אח שזקוק ,לתורם כלייה .אשמח לשמוע מימך .בשרות טובות .ושיש תקוה :לתורם .תודה .ויום טוב ב :heart: