מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםאדם ודםלהמשיך לעשן ולמנוע סרטן?

ויטמינים מסויימים עשויים דווקא להעלות את שיעור סרטן הריאה אצל מעשנים. יחד עם זאת, לא קיימות המלצות תזונתיות מיוחדות אצל מעשנים ובודאי שלא מומלץ להם להימנע מפירות וירקות.

07/11/09 2:03
1292 צפיות
מעשנים רבים היו רוצים להיגמל מעישון כדי לשפר את בריאותם.  אבל אילו עישון לא היה מזיק לבריאות, ברור לגמרי שאנשים רבים יותר היו מעשנים ושמעשנים רבים יותר לא היו רוצים להיגמל מעישון.  הרי פחות אכפת למרבית האנשים שהעישון ממכר, מסריח, גורם להם להיראות די מטופשים עם חתיכת הנייר הבוערת הזו אצלם בפה...  העיקר הבריאות, לא?!
מזה כעשרים שנים מנסים חוקרים ברחבי העולם לתקוף את נושא סרטן הריאה מכיוון אחר.  אם לא נצליח לגרום לאנשים מסוימים להיגמל מעישון, למה שלא נצליח לפחות למנוע סרטן ריאה?  בסיגריה, כידוע, למעלה מ 60 חומרים בעלי פוטנציאל מסרטן אשר כ 20 מתוכם מסרטנים מאד משמעותיים.  לכן, המחשבה היא שאולי נצליח לתת למעשן חומרים שונים אשר יסתרו את השפעת החומרים המסרטנים הללו.
המחקרים הגדולים ביותר בנושא זה היו כאשר ניסו להוסיף ויטמין A וויטמין שנקרא בטא - קרוטן.  ויטמין זה מצוי בכמות רבה בגזרים ולכן החוקרים קראו למחקר שלהם CARET.  ובכן, אני מצטער לאכזב.  תוצאות המחקרים הללו ומחקרים דומים להם היו ממש הפוכות ממה שאפשר היה לצפות - שיעור סרטן הריאה אצל מעשנים אשר נטלו את הויטמינים הללו היה דווקא גבוה מאשר אצל חבריהם שאינם מעשנים...  אז אולי מעשנים צריכים להימנע מפירות ומירקות?  הגיוני, אבל ממש לא.  אין המלצה של ארגוני בריאות או תזונה בעולם שאומרת את זה בכלל וקיימות דווקא עדויות הפוכות - אנשים (גם אם הם מעשנים) אשר צורכים יותר פירות וירקות בריאים יותר, באופן כללי.
למרות שכל נושא הויטמינים במניעת סרטן ריאה נכשל, החוקרים לא מוותרים.  קיימים מחקרים שונים אשר בוחנים מולקולות אחרות.  חלק מהמולקולות הללו סינטטיות לגמרי אבל אחרות נמצאות במוצרים טבעיים כמו בתה או בתה ירוק.
מסקנת הביניים היא שאם מעשנים צריך לצפות לאפשרות שתחלו בסרטן.  לפעמים זה יהיה סרטן ריאה.  אין כיום נוסחאת פלא אשר תאפשר להמשיך לעשן ולהימנע מתחלואה.  אולי בעתיד...

תגובות

לא בכדי היו הרופאים החכמים מודאגים מעישון כבר לפני 400 שנה.
ראו את "מכתב הרופאים" שנתגלה באדינבורו:
http://news.stv.tv/scotland/124259-smoking-kills-doctors-warned-in-1606/