מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

בריאות פעילה

כמוניבלוגיםבריאות פעילההליכה או שחייה, מה טוב יותר לבריאותנו?

הליכה או שחייה, מה טוב יותר לבריאותנו?

האם שחייה \"שוות ערך\" ביתרונותיה הבריאותיים להליכה? האם כדאי להשקיע במנוי לבריכה ובעיסוק גופני ייחודי זה? על כך בפוסט הנוכחי

31/01/12 14:51
9876 צפיות
לעיתים קרובות, אנו מפנים אנשים מבוגרים לעסוק בשחייה כפעילות גופנית מועדפת, מאחר ומדובר בפעילות אירובית מתונה, בעלת עומס קל יחסית על המפרקים. שחייה אינה צפויה לגרום לפציעות חריפות או להפרעות במאזן חום ואלקטרוליטים בגוף, במידה והיא נעשית בבריכה המתוחזקת ברמה סבירה. ואמנם, שחייה הינה הצורה השנייה בשכיחותה בפעילות גופנית של אנשים מבוגרים, לאחר הליכה.

אך נשאלת השאלה, האם שחייה היא "שוות ערך" ביתרונותיה הבריאותיים להליכה? האם כדאי להשקיע במנוי לבריכה ובזמן הנדרש לעיסוק גופני ייחודי זה? על כך אנסה לענות בפוסט הנוכחי.

לצערי, אין בנמצא בספרות מחקרים רבים הבודקים את התועלת רפואית של השחייה. מספר מחקרים אמנם הציעו שזו פעילות גופנית זו בטוחה לביצוע במבוגרים, בדומה להליכה ורכיבת אופניים, אך מעטים השוו בין הצורות השונות של הפעילות הגופנית.

מחקר גדול וממושך, שפורסם ב-2008, ע"י בלייר וחב', בדק נתונים של אלפי נבדקים במכון האירובי ע"ש קופר, דאלאס, טקסס, ומצא כי לגברים ונשים המקפידים לשחות באופן קבוע יש כשירות אירובית גבוהה יותר לגברים ונשים ש"רק" הולכים. לשחיינים היו גם ערכי סוכר בדם נמוכים יותר, קצב לב במנוחה נמוך יותר מאשר להולכים. כמו כן, ערכי כולסטרול כללי, כולסטרול טוב וטריגליצרידים היו טובים יותר בקרב השחיינים מאשר בקרב ההולכים. וזאת למרות נתוני מבנה גוף והשמנה דומים בין הקבוצות. מכאן ניתן להקיש, בעקיפין, כי השחייה מטיבה עם העוסקים בה, משפרת את כושרם, ומקטינה את גורמי הסיכון למחלות מטבוליות ומחלות לב וכלי דם. וזאת בנוסף ליתרונות כגון שיפור בגמישות, שימור ושיפור מסת שריר, ובאיכות חיים. בלייר וחס' סיכמו ואמרו כי השחייה נמצאה במחקרם כבעלת יתרונות הדומים לריצה, ועם בהשפעה גדולה יותר מאשר הליכה.

בפרסום אחר של בלייר וחב' (2008), נמסר כי לאחר תקנון לגורמי סיכון כגון גיל, אינדקס מסת גוף, עישון, שתיית אלכוהול, וסיפור משפחתי של מחלות לב וכלי דם, לשחיינים נמצא שיעור תמותה כללי נמוך יותר ב-53%, 50% ו-49%, לעומת אנשים שאינם פעילים גופנית, אנשים שהולכים או אנשים שרצים, בהתאמה! נתון מדהים כשלעצמו.

וכעת, מחקר עדכני מהירחון האמריקאי למחלות לב (ינואר 2012) מציין כי במדגם של 43 גברים ונשים, בגיל ממוצע 60, עם יתר לחץ דם או קדם יתר לחץ דם, שחולקו באופן אקראי לקבוצת שחייה מבוקרת או להדרכת תרגילי הרפיה, במשך 12 שבועות, 3-4 פעמים בשבוע, עד 45 דקות כל פעם, חלה ירידה ממוצעת של 9 מ"מ כספית בערכי לחץ דם סיסטולי, באלו שהחלו לשחות מספר פעמים בשבוע ו(מ-131 ל-122 מ"מ כספית) והתמידו בכך.  מנגד, בקבוצה שעסקה תרגילי הרפיה לא נרשמה ירידה בלחץ הדם.
כדי להבין טוב יותר את השפעת השחייה על כלי הדם, נעזרו החוקרים בבדיקת אולטרא-סאונד להערכת תגובת כלי הדם לסטרס, ומצאו שיפור בקבוצת השחייה, וללא שינוי משמעותי בקבוצה שעסקה בתרגילי הרפיה. המחברים כותבים, שמדובר במחקר פרוספקטיבי ראשון שהוכיח כי שחיה עשויה לשפר תפקוד כליי דם ולהפחית לחץ גם במבוגרים. אך עדיין מדובר במחקר קטן, וקצר יחסית, ולא ברור אם ירידת לחץ הדם נותרת לאורך זמן, או מתורגמת לירידה בסיכון להתקפי לב או שבץ מוחי בהמשך.
 
לכן, בסיכומו של דיון, כל שנותר לי הוא לחזק את דבריי הטוענים ששחייה היא פעילות גופנית אירובית בעלת יתרונות בריאותיים רבים, אף יותר מהליכה, וכי היא מומלצת במיוחד לאנשים מבוגרים, בריאים או עם מחלות כרוניות, כחלק מפעילות גופנית מתונה וקבועה, בשילוב תזונה נכונה. כל זאת, כמובן, לאחר בדיקה והערכה רפואית שניתן לעסוק בפעילות זו ללא סיכון בריאותי מוגבר.

בברכת בריאות פעילה,
רון, SportsWave

תגובות

וזה גם נורא כייף לשחות...אז למה לא לנסות?

מירי-1
04/02/12 13:07

  אני  מגיעה  לברכה  3  פעמים  בשבוע     להתעמלות  במים  כשעה    כל  שעור  ועוד  חצי  שעה    הולכת  במים  עמוקים    במקום  שחיה  ,שחיה    כבר    משעממת  אותי  ובהליכה   לעומק  הברכה  אני   נהנת  ממה     שקורה  מסביב  ואף  מפעילה  את  שרירי  הידים     והרגליים    ביתר  מאמץ    ומרגישה    שעשיתי   עבודה  וגם  נהנתי .  האם  כדאי  להעדיף  שחיה  ?     אני  גם  שוחה    כמה  ברכות    על  הגב . לחץ  דם    עדיין  יש   לי   כל  השנים        ואני    הייתי  מכורה  לשחיה   במשך  שנים .     קרו  לי  מקרים  של  קפיצות    של  לחץ  דם    מעל  200 הלחץ  הגבוה .  לא  מצאו  סיבה .  אז  אולי  המחקר  הקטן  הוא    באמת  קטן .  אבל  זה  בהחלט  כיף   כמו  שאומרת  ד"ר  דינה  ראלט..
ד--ר-רון-גולן
04/02/12 15:31

מירי, את עושה את הדברים נכון וכנראה מה שמתאים לך.
תמיד ניתן להוסיף - להגביר קצב, להגדיל משך פעילות וכדומה.
עצם הפעילות במיםמקטינה עומס על הפרקים, מאפשרת לכבדי משקל לבצע פעילות בעומס גבוה יותר, באופן יחסי, ומסתבר שגרם תורמת לפחות כמו הליכה, ואף יותר - לפי מחקרים אלו!
ככל שתהיי פעילה יותר, כך יקן הסיכוי לקפיצות לחץ הדם שלך, ואיזונו יהיה על ערכים נמוכים יותר, באופן יחסי.
בברכת בריאות פעילה,
רון, SportsWave

ניקוש
09/02/12 19:49

 מאד כיף שחייה וגם טובה מאד לגב
אבל בשביל המשקל אין כמו הליכה מהירה כל יום 
אחרי שבוע שבועיים כבר רואים תוצאות

ד--ר-רון-גולן
09/02/12 20:19

ניקוש,
אכן כך חשבו עורכי המחקרים, אך להפתעתם הנתונים הראו ששחייה תורמת לבריאות יותר מהליכה. אלו העובדות המדעיות במחקרים הנ"ל.
בברכת בריאות פעילה,
רון, SportsWave

ד
ד"ר רון גולן
רקע: רופא ספורט (MD) ופיסיולוג מאמץ (PhD, ארה''ב); השתלם בארה''ב ואירופה; מנהל המרכז לשיקום לב ורפואת ספ...

עוד פוסטים בבלוג: בריאות פעילה

שנה טובה
אֵלִי, תֵּן בִּי אֵת הַשַּלְוָוה - לְקָבֵּל אֵת הַדְּבָרִים שֶאֵין בִּיכוֹלתִּי לְשַנוֹתָם, אֶת הָאוֹמֶץ - לְשַנוֹת אֵ...
קראו עוד
האם לריצה של דקות בודדות ביום יש יתרון בריאותי? ואם כן, כיצד?
<p>קווים מנחים לפעילות גופנית ממליצים לבצע בשבוע פעילות גופנית בעצימות בינונית במשך 150 דקות מצטברות או 75 דקות מצ...
קראו עוד
השפעת הפעילות הגופנית על תאי שומן ושריר
<p>כולם יודעים ש&quot;פעילות גופנית מקדמת בריאות טובה&quot;. אבל כיצד? היבטים גנטיים להשפעה זו בפוסט הנוכח...
קראו עוד
פעילות גופנית - תרופה לכל דבר ועניין!
<p> פעילות גופנית היא תרופה לכל דבר ועניין, ויש להתייחס אליה כמו לכל טיפול תרופתי אחר! כמו שלא מפסיקים טיפול במש...
קראו עוד
אימון גופני ושיפור מטבוליזם בשרירי שלד של מטופלים עם סוכרת סוג 2
<p> אימון גופני (אירובי, התנגדות או משולב) משפר מטבוליזם (חילוף חומרים) בשרירי שלד של מטופלים עם סוכרת 2, והינו ...
קראו עוד