מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםפה גדולשטיפות פה וסרטן: הויכוח

רוצה למנוע מחלות חלל הפה? ותר/י על שטיפת פה המכילה אלכוהול

12/12/09 23:05
3525 צפיות
שטיפות פה וסרטן: הויכוח
  בשנים האחרונות שבה הסיפרות המדעית-הדנטלית להתווכח בשאלה האם האלכוהול הנמצא בשטיפות פה הינו גורם סיכון לסרטן בחלל הפה?   שתיית אלכוהול הינה גורם סיכון מוכח לסרטן הפה. אלכוהול נחשב גורם סיכון ראשי לסרטן הפה, יחד עם עישון (ולעיסת אגוז בטאל, הנפוצה באסיה). חוקרים מייחסים לצריכת האלכוהול הגוברת את העלייה בשכיחות סרטן הפה בבריטניה, במיוחד בקרב צעירים. האלכוהול עלול לגרום לסרטן הפה עם או בלי עישון. הוא גורם לאטרופיה (הידקקות) של רירית הפה ומגביר את חדירת החומרים הקרצינוגנים (גורמי הסרטן) מהטבק לתוך רירית הפה. בנוסף, תוצר הפירוק של האלכוהול, האצטלדהיד, הוא קרצינוגני. האלכוהול אינו מתפרק רק בכבד, גם חיידקים מהרובד החיידקים (ה"פלאק") הדנטלי יודעים לפרק אלכוהול ולייצר את האצטלדהיד המסוכן. הנה עוד סיבה לצחצח שיניים ולנקות ע"י חוט דנטלי...   הויכוח הוא לגבי השפעה של שימוש בשטיפות פה המכילות אלכוהול על פוטנציאל הממאירות בחלל הפה. אלכוהול נמצא בשטיפות פה, עד לריכוז של 26% ( ! ) כממס, כחומר פעיל בשל יכולות החיטוי שלו וכחומר שימור של שאר מרכיבי התמיסה. השפעות לוואי שדווחו בגלל אלכוהול בשטיפות הפה כוללות תחושת שריפה בפה, ייבוש חלל הפה, ופגיעה אפשרית בשחזורים בצבע השן (סתימות לבנות).   לעצם הויכוח, בעוד הסתדרות רופאי השיניים הקנדית פירסמה השנה חוות דעת לפיה אין קשר בין שטיפות פה אלכוהוליות לסרטן הפה, הוכיחו חוקרים מגרמניה את המנגנון דרכו גורמות שטיפות הפה האלכוהוליות לסרטן הפה. שתי סקירות סיפרות שפורסמו לאחרונה הגיעו למסקנות סותרות. סקירה שפורסמה בכתב העת Oral oncology לא מצאה הוכחות אפידמיולוגיות לקשר כזה, בעוד שסקירה שפורסמה בכתב העת הדנטלי האוסטרלי המליצה על הימנעות משטיפות פה אלכוהוליות מחשש לסרטן הפה. מאמר שלישי שפורסם החודש בכתב העת הדנטלי הבריטי ניסה להכריע בין המסקנות הסותרות של שתי הסקירות. מחברי המאמר מצאו שיש קשר בין שטיפות פה אלכוהוליות וסרטן הפה, אך זהו קשר חלש מהבחינה הסטטיסטית ולא ניתן להסיק ממנו מסקנות קליניות. עם זאת, בגלל שמחקרים לא מצאו יתרון משמעותי לשימוש בשטיפות פה אלכוהוליות לעומת שטיפות פה שאינן אלכוהוליות במניעה של עששת השיניים או מחלות חניכיים, מחברי המאמר תוהים בשביל מה בכלל להשתמש בשטיפות פה אלכוהוליות??

תגובות

מיכאל-לויט
15/12/09 21:35
למרות שפרופ' פישמן מצדד בשטיפות פה עם אלכוהול (ראו פרסומת שלו לליסטרי)ן, עדיין גם לדעתי זאת תוספת מיותרת לחלוטין ולו רק מחמת הספק. בנוסף, הצריבה הלא נעימה בזמן השטיפה, שאותה משווקי הליסטרין הפכו ל"פיצוץ נגד חיידקים". כמה אירוני.

מיכאל, תודה על תגובתך. מסכים איתך לגבי גאונות השיווק. מהתרשמות אישית, השטיפה הזו נמצאת כמעט בכל בית בארה"ב (ובבקבוקי ענק)