מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםפה גדולהאמת צריכה להיאמר

הבטחות ללא כיסוי ע"ג האריזות

29/09/10 12:51
2247 צפיות
האמת צריכה להיאמר
 אחת השאלות הנפוצות ביותר שאני נשאל היא "באיזו שטיפת פה להשתמש". שטיפות פה מתהדרות בתכונות אנטי-בקטריאליות כנגד הרובד החיידקי הנמצא ע"ג השיניים והחניכיים, כנגד מחלות חניכיים, כנגד עששת השיניים, כנגד ריח פה ועוד. האמת צריכה להיאמר: למרות שיווק אגרסיבי מצד היצרנים והמשווקים, השפעתן של שטיפות פה היא משנית בלבד להשפעה של הניקוי המכני היומיומי של השיניים ורקמות הרכות של הפה באמצעות מברשת שיניים רכה, חוט דנטלי ומנקה לשון. וכך, מנהל המזון והתרופות האמריקאי דרש השבוע מיצרניות של שטיפות פה למתן את הבטחותיהן ע"ג אריזות התכשירים ולהיצמד רק להשפעות שהוכחו באמצעות מחקרים. הסרת ההבטחות חסרות הכיסוי, תאפשר בחירה מושכלת של התכשיר. ובכל מקרה, תפקיד שטיפות הפה הוא להשלים את פעולות ההגיינה המכניות, וודאי שלא להחליפן. זאת בנוסף לשאלה הבלתי פתורה לגבי בטיחות שטיפות פה המכילות אלכוהול והאפשרות כי שימוש קבוע בהן קשור לעלייה בתחלואה בסרטן הפה, והשפעות הלוואי המקומיות (בחלל הפה) האפשריות בשימוש בשטיפות פה, כמו למשל, הכתמה חיצונית של השיניים בשימוש ארוך טווח בשטיפות המכילות סטנוס-פלואוריד (הכתמה זו ניתנת להסרה ע"י השיננית או רופא השיניים). היוצאים מן הכלל הם תכשירים תרופתיים המיועדים לשימוש מקומי בחלל הפה כשטיפה. תכשירים אלו כוללים מרכיבים אנטי-בקטריאליים (כלורהקסידין ואחרים), סטרואידים וכ"ו. בד"כ השימוש בתכשירים אלו הוא ספציפי (לאחר ניתוח בחלל הפה, כהשלמה לטיפול בזיהום חריף או במחלת רירית חריפה), לטווח קצר יחסית ותחת פיקוחו של רופא השיניים.

תגובות

עוד נזק של מי שטיפת פה הוא חיסול החיידקים ההופכים ניטרטים לניטריק אוקסיד שכ"כ חשוב לבריאותנו. אם יש לכם חשק לקרוא מאמר מדעי - ראו את המאמר על:
Gastroprotective and blood pressure lowering effects of dietary nitrate are abolished by an antiseptic mouthwash.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19439233