מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

יומנה של מטפלת

10/02/13 13:23
2035 צפיות
חכמת הבדיעבד.

האם יש לנו שליטה מלאה על חיינו?

 

"אם היה לי השכל של היום כשהייתי בת  20 לא הייתי עושה את הטעויות שעשיתי, הייתי רואה עד כמה אני יפה, כמה מוכשרת, הייתי מנצלת את החיים אחרת "אומרת לי מטופלת בת 55, ומוסיפה "לפני מספר שנים חגגנו  לחברה  יום הולדת 50. היה זה לאחר גירושיה מבעלה השלישי עם רומן חדש בחייה, היא חיה את החיים בגדול, נדדה בעולם עם ילדיה מבעליה השונים בעקבות הקריירה והאהבות המתחלפות. שנונה, חכמה ,מקפידה על הופעתה ומשמרת אותה בעזרת פלסטיקאי צמוד. זכורה לי ההקדשה שכתבתי לה בכרטיס הברכה למתנת יום ההולדת :" כל עוד יש  אהבה חדשה לשמור על הלב ואת הפלסטיקאי לשמור על המראה ,לא צריך יותר".  כך הרגשתי באותו זמן ,  תחושה שהזמן הוא אינסופי והכל אפשרי." ,הוסיפה המטופלת " כעבור מספר חדשים התגלה אצל חברתי סרטן קטלני ותוך פחות משנה נפטרה. הפגישה עם החולי וסופיות החיים טלטלה אותי. ..קיבלתי החלטה שאני צריכה למצות את החיים, לא לחכות ,לחשוב מה עושה לי טוב ופחות להתפשר."

 

בגידת הגוף

 

.החוויה של בגידת הגוף, מחלות  הקשורות לגיל  מאלצים אותנו להתמודד עם העובדה שאין לנו שליטה מלאה על חיינו. "עד גיל 40 זה באחריות, אחר כך צריך תחזוקה מתמדת" אומרת לי מטופלת." צריך לעשות בדיקות תקופתיות לאשר שהכל בסדר:. .פתאום מרגישים שהגרביטציה עובדת ,לגוף יש פתאום "חיים" משלו. הגוף כבר לא נראה אותו דבר וכדי לשמור על המראה צריך להתעמל בתדירות הולכת וגוברת ולמי יש זמן וכוח לזה? לתמרן בין עבודה, ילדים, הורים מזדקנים  סדר העדיפויות משתנה וצריך להתאימו למציאות המשתנה "

כשאדם צעיר נתקל במוות המשמעות היא אחרת מאשר עבור אדם בגיל 50 פלוס. בארצנו למודת הפיגועים והמלחמות אין אדם שאינו מכיר מקרוב מישהו שנפגע בקרב או בפיגוע חבלני .אך בעוד שאצל  אדם צעיר ישנה התחושה המסולפת של " לי זה לא יקרה" ,הרי שמפגש עם המוות בגיל מבוגר יותר  ובעיקר לאחר הסתלקות ההורים מחדד את ההכרה שהחיים הם סופיים, כל עוד חיים ההורים ישנה תחושה של חומה מגינה האומרת זה עדיין לא התור של הדור שלי.

 

המאמץ להתעדכן ולהישאר צעיר ברוחו

במציאות העכשווית, המסר הוא  להישאר ולהיראות צעיר, מהיר, מעודכן והמרוץ הזה גובה פעמים רבות מתח ותסכול.

בחברות פרימיטיביות ושבטיות יש מקום של כבוד לזקני השבט, אליהם עולים לרגל כדי לקבל את עצתם, ללמוד מניסיונם ולשמוע סיפורי מורשת עבר. הם נחשבים לחכמים השומרים ומעבירים את הידע והמסורת מדור לדור. בחברה המודרנית המצב הפוך. נוצר מצב שבשל  התפתחות הטכנולוגיה, את מקום  הניסיון תפס הידע הטכנולוגי . מה שהיה רלבנטי לפני 10 שנים נחשב עכשיו כטכנולוגיה עתיקה. שפת האם של ילדים הנולדים היום היא "מחשבית", הם לא צריכים ללמוד באופן אקטיבי שימוש בטכנולוגיה.  אדם מבוגר צריך ללמוד טכנולוגיה חדשה כמו לימוד שפה זרה ועם הגיל היכולת הזאת קשה יותר .

.

יחד עם כל מה שנכתב לעיל, ישנם יתרונות רבים לגיל המבוגר

בחירה חופשית

במחצית השנייה של החיים אדם יכול לתקן בחירות  לא מתאימות שעשה בעבר. בגיל צעיר אנחנו ממלאים אחר הציפיות של ההורים ושל החברה הקרובה, פעמים רבות אדם לא מכיר באמת את רצונותיו ויכולותיו ומנסה,  בדרך כלל באופן לא מודע, למלא את הפנטזיות של ההורים  . בגיל מבוגר יותר אפשר לעשות את הבחירות שלנו, אנחנו כבר לא 'הבנים של', ויכולים להתוות לעצמנו את הדרך הייחודית לנו ,מתוך תהליכים נפשיים וחוויות חיינו המצטברות. יש תחושה רבה יותר של חופש.

 

למצות את החיים

 

לפני מספר שנים נשאלה בריז'יט בארדו ,סמל הסקס של שנות ה60 ,על רומן שהיה לה באותו זמן. היא נשאלה איך היא מרגישה עם גופה  בגילה המבוגר כשהיא מאוהבת. תשובתה הייתה: "ללב אין קמטים."

 המטופלת שחוותה את מות חברתה הפכה ל"מרקו פולו"- מטיילת סדרתית. מאישה ,שמה שהניע אותה בחייה היו החובות כלפי משפחתה והעבודה, היא החלה לאפשר לעצמה פסקי זמן לטיולים סביב העולם." אני רוצה ועכשיו אני חפשיה לחיות בלי חשבון. חלמתי לטייל ,אך שמתי את האחרים לפני הצרכים שלי.. עכשיו כשהילדים כבר גדולים ומסודרים,אני יכולה להשתחרר".

להישאר "צעיר ברוח"

שמחת החיים הוא המפתח לחיים מאושרים ומספקים. .

במחקר שפורסם לאחרונה במגזין Scientific American  שכותרתו  Changing Social Roles Can reverse  Aging מדווח על כך שאצל מבוגרים הלוקחים תפקידים של צעירים ישנה לא רק עצירה של התנוונות נוירונים במוח, אלא אף שיפור בתפקוד המוח.  אצל אותם פרטים נמצא ריכוז גבוה של חלבון השומר על פעילות המוח. כלומר ,הביטוי "להישאר צעיר ברוחו" אינו רק מליצה, יש משמעות  קונקרטית של ממש .

 

תגובות

האם יש לך הצעות לשיפור שמחת חיים?

איימי
10/02/13 14:06

אז המסקנה היא להישאר פעילים? לפי מה שאת אומרת זה יותר קשה בגלל שאין כבר את הכוחות  הפיזיים..

מרילו
11/02/13 1:20

מסכימה עם כל מלה, אולי בגלל שאת החוויה הזו התחלתי לחוות בגיל 25.
היתרון שיש למרות הקושי הפיסי, הוא שהצורך מכריח אותך להיות מאוד מודע לסדר העדיפויות בנוגע לכל דבר.

כשאין לך מספיק אנרגיה, או דברים לוקחים יותר זמן וכסף, הדברים נעשים יותר חדים. עיקר וטפל מקבלים ממש מקום ברור, סדר העדיפויות מתבהר ומתחדד.

זה לדעתי המפתח להתקדם כשהגוף כבר קצת או הרבה בוגד בנו. כי מרכזים את כל המשאבים בדברים שהכי חשובים או רלוונטים לנו, לעומת כשיש לנו הרבה כח ושום דבר לא לקוח כל כך הרבה מאמץ וזמן אנחנו מרשים לעצמנו להתבזבז.

למרות הקושי, והוא עצום, לעתים אני מרגישה יותר יעילה מפעם כשהייתי בריאה.

דר אלישבע מילוא
דר אלישבע מילוא
דוקטור למיקרוביולוגיה. התמחיתי בתחום של הנדסה גנטית. בשלב ב\\\' של חיי עשיתי הסבה מיקצועית לפסיכותרפיה. בוגרת התכנית לפס...