מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

יומנה של מטפלת

01/11/12 12:58
703 צפיות
רגשות באויר

רגשות באוויר.

 

כמה פעמים קורה לנו שפוגשים אדם ומיד נוצר בינינו חיבור חיובי? או ,לחלופין ,שמישהו נכנס לחדר וגורם לנו תחושה של אי שקט ויוצר  התנגדות כלפיו? .אנחנו משתמשים בביטוים כמו:" יש בינינו כימיה טובה", "יש מתח באוויר" ,"הוא קולט אנשים... יש לו אנטנות" וכד' .ובכן, מה קורה במפגש הלא מילולי בין אנשים?  מהו המסר שעובר?

מזה שנים רבות ידוע שבעלי חיים מעבירים אינפורמציה באמצעות סיגנלים כימיים .נפוץ המראה של כלב המרחרח באחוריו של כלב אחר. באופן זה הוא מקבל אינפורמציה על חברו-הריח בבלוטות שבאחוריו של הכלב הם אותות המהווים את "תעודת הזהות" של בעליו.

בשנת 1959 בודד חומר מנקבת זחל של טוואי המשי המיועד למשוך זכרים. לחומר זה ניתן השם פרומון , שהוגדר כסוג של מולקולה קטנה, מתחת לסף חוש הריח המורגש שמיועד להעביר מידע בין פרטים של אותו המין. מאז ,כבר בודדו אלפי מולקולות פרומון מבעלי חיים שונים וגם מיונקים. . מעבר למשיכה המינית, הפרומונים נושאים מידע ומשפיעים על מצב הרוח, על מערכות יחסים, מדווחים על סכנה, על מזון ועל קרובי משפחה. (בהקשר זה, למשל, עופרים שמאבדים את אימם בטבע, במידה וייאספו ע"י בני אדם, האם לא כבר תזהה את ריחם ולכן אי אפשר להחזירם ). כמו אצל בעלי החיים, נם אצל בני האדם, נמצא שתינוקות ואימהות  מזהים זה את ריחו של זה . הקשר האישי מתבטא גם בכך שזוגות שחיים יחד במשך שנים "מבינים " טוב יותר את מצב הרוח  של בן זוגם .

בשנים האחרונות נמצאו ובודדו כ-120 פרומונים מבני אדם. הפרומונים מופרשים בעיקר מבלוטות הזיעה או מזקיקי השערות. בניסוי מעניין ראו שנסיינים שהריחו זיעה של אנשים מפוחדים היו יותר בחרדה מנסיינים בניסוי הביקורת. כלומר, עובר בזיעה מסר של פחד,  המשפיע על אנשים  אחרים באופן לא מודע .האם זה אחד ההסברים לפניקה המתרחשת בקבוצה גדולה של אנשים כשאחד מלבה את בהלתו של השני? אולי זה אחד ההסברים. בני אדם הם יצורים מורכבים והרבה מערכות עובדות במקביל. יש לזכור גם שהשימוש בסבון, דיאודורנט ובושם ממסכים את המסר הביולוגי שהגוף שלנו מעביר.

 לסיכום, תחושות של "כימיה" עם אדם אחר מגובות בממצאים ביולוגיים והם יותר מסתם מטפורה.

תגובות

דר אלישבע מילוא
דר אלישבע מילוא
דוקטור למיקרוביולוגיה. התמחיתי בתחום של הנדסה גנטית. בשלב ב\\\' של חיי עשיתי הסבה מיקצועית לפסיכותרפיה. בוגרת התכנית לפס...