מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםטעם החייםבעיקר עדשים

12/02/10 18:34
1758 צפיות
בעיקר עדשים
הקטניות, שעדשים הם חלק מהן, הן פחמימות בריאות הרבה יותר מהפחמימות ה"ריקות" כמו בלחם לבן שלא לדבר שהן גם מכילות הרבה חלבון, מעט שומן והן גם טעימות ומשביעות אז בהתחלה המתכונים של יעל ישראל ואחר כך קצת מחקרים על בריאותן.  סלט של עדשים שחורותמצרכים: 300 גרם עדשים שחורות קטנות, רצוי אורגניות עלים קצוצים מכל הסוגים: אורגנו, זעתר, בזיליקום, כוזברה, פטרוזיליה וסלרי, ואם יש, אז גם ראשד (שכולם ביחד ימלאו כוס-כוס וחצי) שלוש שיני שום קצוצות כפית צ'ילי אדום קצוץ שליש כוס שמן זית רבע כוס חומץ בן יין מלח ופלפל לפי הטעם אופן ההכנה: להטביל את העדשים במשך לילה. אז לבשל במי הבישול עד שמתרכך. לסנן ולצנן. להוסיף את יתר המצרכים ולערבב. להשאיר שעתיים-שלוש במקרר כדי שיספוג טעמים.     מרק של עדשים אדומות מצרכים: חצי קילו עדשים אדומות אורגניות (רק להן עדיין יש טעם, כל השאר תפלות לגמרי) עגבנייה גדולה קצוצה בצל יבש גדול קצוץ 6 שיני שום קצוץ שלושה גבעולי סלרי קצוצים כף כמון שתי כפות רסק עגבניות כף חוואייג' למרק שליש כוס שמן זית כך מחוקה ציר מרק עוף מלח לפי הטעם 8 כוסות מים אופן ההכנה: לטגן את הבשל בשמן, כשמזהיב להוסיף את השום. לטגן עוד כמה דקות. להוסיף העדשים, יתר המצרכים והמים. להרתיח על להבה גדולה, ואז להנמיך ולבשל כחצי שעה, עד שמתרכך. מי שאוהב חריף יכול להוסיף צ'ילי. להגיש עם מעט שמן זית מוזלף למעלה ובצל ירוק קצוץ לקישוט.   מג'דרה של עדשים חומות-ירוקות מצרכים: שתי כוסות אורז פרסי כוס עדשים חומות-ירוקות בצל גדול קצוץ 4 שיני שום קצוצות מעט צ'ילי קצוץ שליש כוס שמן זית מלח לפי הטעם אופן ההכנה: גרסה 1: לבשל את האורז כפי שאתם רגילים. להטביל את העדשים במים ללילה, ואז לבשל עד שמתרכך. לטגן את הבצל והשום, ואז לצרף ביחד את כל המרכיבים. גרסה 2: לטגן את הבצל ולהוסיף את השום בסוף. להוסיף את האורז והעדשים המוטבלות ללילה ולטגן מעט. להוסיף חמש כוסות מים רתוחים, להרתיח, ולבשל על אש קטנה כעשרים דקות עד חצי שעה. מי שאוהב, ניתן להוסיף כף כמון. להגיש עם כוזברה קצוצה או ראשד קצוץ מעל.   דאל (תבשיל עדשים בנוסח הודי) מצרכים: כוס עדשים אדומות בצל יבש קצוץ 4 שיני שום קצוצות עגבנייה גדולה קצוצה כפית גרגירי כוזברה יבשה כפית כמון כפית ג'ינג'ר מגורר דק כפית צ'ילי שלוש כפות עלי קארי, אם יש, זה מאוד מוסיף 4 כפות כוזברה טרייה קצוצה מלח ופלפל שחור לפי הטעם 4 כוסות מים אופן ההכנה: לטגן את הבצל, השום והתבלינים. להוסיף את העדשים והעגבנייה. להוסיף את המים ולתבל. להרתיח ולבשל על אש קטנה כחצי שעה. בסוף להוסיף את הכוזברה הטרייה. לאכול עם אורז לבן וראיטה (יוגורט עם בצל אדום, צ'ילי וכוזברה).   קציצות של עדשים שחורות וירקות קשים מצרכים: כוס עדשים שחורות מושרות ללילה במים תפוח אדמה גדול מגורר (במגררת בינונית) בטטה בינונית מגוררת (כנ"ל) גזר גדול מגורר (כנ"ל) שורש סלרי בינוני, מגורר (כנ"ל) שלושה גבעולי סלרי קצוצים דק שלוש ביצים  חצי כוס פירורי לחם מלח ופלפל לפי הטעם אופן ההכנה: לסחוט את העדשים שהושרו ואת הירקות הקשים הקצוצים. להוסיף ביצים, פירורי לחם ותבלינים. ליצור קציצות שטוחות. לשמן תבנית אפייה ולהניח את הקציצות, לאפות בתנור חם בחום בינוני במשך כחצי שעה, עד שהן מזהיבות. ניתן גם לטגן במחבת עם שמן בגובה 2 סנטימטרים.   קצת מחקרי בריאות: נתחיל עם האינדקס הגליקמי (קצב הפיכת הפחמימות לגלוקוז) של עדשים אדומים שהוא בערך שליש מזה של לחם לבן אז מבחינת בריאותנו זה תמיד יהיה נכון יותר לאכול פחמימות כמו עדשים במקום לחם לבן.   דיאטה בה לפחמימות אינדקס גליקמי נמוך כמו עדשים, היא טובה לסוכרתיים גם ברמת הסוכר בדם וגם ברמת השומנים בדם.JAMA. 2008, 300(23), 2742-53  אבל לא רק לסוכרתיים, גם למנסים לרזות זה בריא יותר לאכול עדשים  מאשר לחם לבן (אינדקס גליקמי גבוה).Cochrane Database of Systematic Reviews 2007, Issue 3. Art. No.: CD005105 ועוד על הרזיה והפעלת המיטוכונדריה.Journal of Medicinal Food. 2009, 12(1), 100-108במעקב אחרי סיכוי התפתחות מחלת העיניים הנפוצה AMD נמצא כי יותר חשוב לשמירת בריאות העיניים היה סוג הפחמימות (כמו עדשים) מאשר כמות הפחמימות שהיתה בתזונה.   לקטניות גם חומרים שיכולים לעזור בהתמודדות עם סרטן.

1 תגובות

Dov-c3c4
14/02/10 20:39

היי
העדשים והקטניות הם בתפריט שלי
ומדי פעם אני מנביט אותם .בצורה די בסיסית ופשוטה.
טוב לסלטים, ולגוון גבינות לבנות.
דב

כינוי:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
יעל ישראל
יעל ישראל
סופרת, עורכת, מבקרת ספרות וקולנוע, מדריכת סדנאות כתיבה. וגם: מבשלת הרבה, ובעלת בלוג על אוכל ב\"על השולחן\".