מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אורח חיים יותר בריא

חופשה בשגרה היא הזמן הפנוי שיש לנו במהלך היום. שאנו מתפנים לעצמנו, שהזמן בשליטתנו. אין לנו מחויבויות, אין לנו מסגרת מלבד עצמנו, אנחנו יכולים בכל רגע לעצור בזמן זה ולנוח, לעשות הפסקות מתי שאנחנו רוצים. "אף אחד לא יורה עלינו". גם אם יש לנו מה לעשות, הזמן שלנו. אין לחץ.

15/01/15 16:08
1032 צפיות
 

חופשה בשגרה היא הזמן הפנוי שיש לנו במהלך היום. שאנו מתפנים לעצמנו, שהזמן בשליטתנו. אין לנו מחויבויות, אין לנו מסגרת מלבד עצמנו, אנחנו יכולים בכל רגע לעצור בזמן זה ולנוח, לעשות הפסקות מתי שאנחנו רוצים. "אף אחד לא יורה עלינו". גם אם יש לנו מה לעשות, הזמן שלנו. אין לחץ.

זהו זמן יקר. ויש לו פוטנציאל שלילי ופונטציאל חיובי.

כאשר, כאנשים המעונינים לשפר את אורח החיים שלהם, נשאף לכך שננסה לפנות לכיוון הפוטנציאל החיובי.

דוגמאות לניצול שלילי של זמן חופשה בשגרה:

רוני עובד היום מהבית. אין לו את הבוס שלו מעליו לידו, אין לו את העמיתים לעבודה והלחץ של המשרד. הוא יכול לנוח כשבא לו, לעשות הפסקות וכו'. הוא מתעורר והיום שלו. היום עומד לרשותו. אמנם יש לו עבודה לעשות אבל הוא מתעורר והוא לא צריך להגיע בשעה מסוימת למקום מסוים. אין לחץ. רוני קונה מאפים וקפה ואוכל אותם כארוחת בוקר, מה שלא תורם למשקלו.

שרה היא מורה והיא חזרה מהבית אחרי יום קשה בבית הספר. הילדים עשו רעש וזה גרם לה להתעצבן לא מעט. היא מגיעה בצהריים הביתה וסוף סוף יש שקט. סוף סוף היא יכולה להרגע. היא מדליקה סיגריה ואוכלת שוקולדים. מעשים אילו אינם תורמים לבריאותה.

בשתי הדוגמאות ראינו איך שני אנשים, נתקלים במצב של חופש במהלך יומם. ושניהם ממלאים את זמנם הפנוי בחומרים לא בריאים שאינם תורמים לבריאותם.

כעת נראה כיצד שני אנשים אלה יכולים לנהוג אחרת.

רוני עובד היום מהבית. יש לו עבודה לעשות. אך אין מעליו בוס היום. אין לו מסגרת. הוא מחליט לנצל את זה ומתחיל את היום בהליכה ריצה בחוץ. הוא קונה פירות ומכין לעצמו ארוחת בוקר של פירות שאותה הוא אוכל בעת רעב. הוא מפסיק לאכול כשמספיק לו. כך רוני, מנצל את החופש שלו ושומר על בריאותו.

שרה היא מורה. היה לה יום קשה בבית הספר עם התלמידים. היא חוזרת הביתה בצהריים אחרי יום של הרבה עצבים.  על מנת להרגע היא נכנסת למיטתה ומאזינה למוזיקה האהובה עליה. היא כותבת על רגשותיה ומה שקרה לה באותו יום. היא מהרהרת בסיטואציות עם הילדים ונרגעת. נושמת נשימות. אחרי שהיא נרגעת, היא מתחילה לבשל לעצמה מרק ירקות מדלעת, תפוחי אדמה, גזרים, גרגירי חומוס, בצל, גבעולי סלרי ובטטה. היא מכינה בורגול. ובעת רעב פיזי היא מתישבת ברוגע ואוכלת מהם. כשבא לה משהו מתוק, היא אוכלת תמרים.

זה הענין.

יש לנו זמן פנוי בשגרה. זה יכול להיות רק חצי שעה או שעה וזה יכול להיות יום שלם או ימים שלמים.

מתי לכם יש זמן כזה של חופשה בשגרה?

האם בזמן זה קל לכם יותר לשמור על אורח חיים בריא?

האם שמירה על אורח חיים בריא בזמן חופשה שבשגרה שלכם עוזרת לכם בזמן שהוא לא חופשה: בעבודה, בלימודים, בחברה?

מהו הפוטנציאל החיובי שלכם בזמן חופשה שבשגרה? כיצד אתם יכולים לנצל באופן חיובי את הזמן הזה לטובת ההתקדמות שלכם לעבר המטרות שלכם?

 

יש לנו בחירה. אנחנו יכולים לפנות להרגלים בריאים ויכולים להרוס לעצמנו. אין אף אחד שמציע לנו עוגה, סיגריה, קפה או שניצל. יש לנו חופש מוחלט לבחור. מתוך השלווה והרוגע, יהיה בריא אם נבחר בריא.

נוכל בזמן כזה של חופשה בשגרה, להתבונן בחשקים שלנו, בתשוקות שלנו, לכתוב עליהם, לנשום לתוכם, להיווכח אילו מחשבות ודחפים עוברים לנו בראש. נוכל להתבונן בהם מהצד, לא להזדהות איתם ולבחור לפעול בדרך בריאה.

נוכל לקנות הרבה פירות וירקות ובעת רעב לאכול מהם.

נוכל לבשל סיר בריא של אורז, עדשים, אפונה וגזר.

נוכל לחתוך סלט מחסה, עגבניות, מלפפונים, אבוקדו ולימון.

נוכל להיות קשובים לבטן, ובעת רעב פיזי לפנות לאכול בריא.

נוכל לתת מקום לרגשות שלנו, להרגיש אותם. לתרגל הכלה שלהם. לנסות להבין אותם.

נוכל לעשות מדיטציה, בזמן חופשה בשגרה.

נוכל לצאת להליכה או הליכה ריצה בזמן חופשה בשגרה.

נכול לסדר ולנקות את ביתינו ולהפוך אותו למקום נעים.

נוכל לצרוך השראה בזמן חופשה שבשגרה על ידי קריאת מאמרים וצפייה בסרטים והרצאות.

נוכל לזוז כל פעם שנרגיש שהגוף שלנו ישמח לזוז.

נוכל לנוח כל פעם שנרגיש שהגוף שלנו ישמח לנוח.

נוכל לחתוך ירקות ופירות לאכילה בעת רעב.

נוכל ללכת לים או לפארק/ גן כדי להנות מקצת טבע ואויר צח.

נוכל לבחור בפונטציאל החיובי שיש בזמן פנוי עבור הרגלי הבריאות שלנו.

התנהגות כזאת תעזור לנו לשמור על הרגלים בריאים גם כשאנחנו לא בחופשה: בעבודה, בלימודים ובחברת אנשים.

 

 

תגובות

רועי הוטא
רועי הוטא
מאמן אישי לאורח חיים יותר בריא (השגת בריאות וחיטוב), מדריך כושר אישי , www.roeehuta.com