מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

החיים על פי דן

כמוניבלוגיםהחיים על פי דןהאם יכולה תרופה למניעת סוכרת לעכב את ההזדקנות

האם יכולה תרופה למניעת סוכרת לעכב את ההזדקנות

מחקר שנערך בארה"ב (ע"י ד"ר ניר ברזילי) מוצא שהתרופה מטפורמין, המיועדת לחולי סוכרת סוג 2, עשויה להועיל מאד גם לחולי אלצהיימר, מחלות לב, דימנציה וסרטן.

מאת Dbz
28/02/16 23:28
1731 צפיות
האם יכולה תרופה כמו מטפורמין לרפא הזדקנות?
כולנו נזדקן; אין מה לעשות. ובכל זאת, כמה מומחים מתחילים לחשוב שניתן להאט את ההזדקנות באמצעות תרופות או תרכובות מסוימות- הלוואי שרק ידעו איך עושים את זה. אולם ניסוי שנערך עתה מכוון את אור הזרקורים לעבר מטפורמין, תרופה שמיליוני אמריקנים צורכים כבר ממילא.
ישנם המון דברים קטנים שגורמים לנו להאמין שמטפורמין היא סוג של גלולת פלא", אומר הד"ר ניר ברזילי, מנהל המכון לחקר ההזדקנות במכללה לרפואה ע"ש אלברט איינשטיין אשר עומד בראש מחקר חדש שנקרא: מרפאים את ההזדקנות באמצעות מטפורמין, (Targeting Aging with Metaformin ראשי תיבות: TAME). התרופה הפופולארית שניתנת לחולי סוכרת מסוג 2 נמצאת בבתי המרקחת כבר יותר משני עשורים והוכחה כבעלת יכולת לעזור בטיפול ואפילו במניעת המחלה בקרב אנשים הנמצאים בקבוצת הסיכון למחלה זו. חוקרים שעסקו במחקר שנמשך שנים רבות נתנו מטפורמין לאנשים החולים בטרום- סוכרת, מחלה המאופיינת ברמות סוכר גבוהות בדם, ומצאו שמי שנטל מטפורמין הפחית את סיכוייו לחלות במחלה ב-31%.
אלא שמספר גדול של מחקרים רומז שמטפורמין יכול להניב תוצאות חיוביות גם במצבים חמורים מסוכרת. הסתבר שהתרופה עשויה גם להפחית מחלות בכלי הדם, סוגים מסוימים של סרטן וגלאוקומה. מחקר משנת 2014 גילה שאנשים עם סוכרת סוג 2 אשר נטלו מטפורמין חיו יותר שנים מאלה שאינם חולים בסוכרת ואשר לא לקחו את התרופה הנ"ל.
בעניין הסרטן, החוקרים מהקבוצה הניסויית  של TAME, מקווים לרשום לניסוי 3,000 אנשים בגילאים 65-80 אשר יש להם סרטן, מחלת לב, או דמנציה (שיטיון, בעברית). מחצית מהנבדקים יטלו מטפורמין, וייערך אחריהם מעקב בן שש שנים. המטרה היא לראות האם נטילת מטפורמין מעכבת את ההתפתחות של המחלה והמוות שבא כתוצאה ממנה.
לגבי הניסוי הזה עצמו: ניסוי ה-TAME עשוי להיות ניסוי פורץ דרך בתחום המחקרים עצמם. עד כה עסקו מרבית הניסויים במניעת מחלה אחת מדי פעם; המלחמה בסרטן הופרדה מהמלחמה באלצהיימר, מחלות לב, וסוכרת סוג 2. אבל כל אחת מהמחלות הללו קשורה בגורם סיכון אחד: ההזדקנות. קבוצת החוקרים שעוסקת בניסוי ה-TAME עשויה לפתור בדרך שאלה יותר מסקרנת: מה אם אנחנו יכולים לרפא את ההזדקנות עצמה במקום לרפא מחלות אינדיבידואליות שנובעות ממנה? "כאשר מספר מחלות 'באות בצרורות', אני מרגיש שההזדקנות משחקת  כאן תפקיד ראשי, לא המחלות עצמן", אומר ברזילי.
(Alexandra Sifferlin, It's the Little Things, Time, Feb. 22- Feb. 29).
 
 

תגובות

אפרת_זיו
29/02/16 17:50

הי! מזמן לא כתבת
טוב לראות אותך

יעקב8
29/02/16 19:51

בסד
שלום לך!
לא קראתי את הכתבה אך אני יכול לציין שהיזדקנות זה לא גוף מקומט בדווקא. ישנם אנשים צעירים שאני מכיר שהם לא שונים הרבה מזקנים. זיקנה או צעירות זה רמה רוחנית ולא פיסית. ולכן כל תרופה לשמור על גוף צעיר אין לה משמעות לדעתי לגבי הצעירות או הזקנות.
בברכה
מוצרפי