מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

ברוך הבא אל עצמך

כמוניבלוגיםברוך הבא אל עצמךזה לא השומנים במזון שגורמים לטרשת עורקים, אלא הסטרס והלחצים

זה לא השומנים במזון שגורמים לטרשת עורקים, אלא הסטרס והלחצים

מאת אליפז
31/05/10 12:20
6199 צפיות
זה לא השומנים במזון שגורמים לטרשת עורקים, אלא הסטרס והלחצים
לתשומת ליבכם הבאתי כאן את מכתבו המעניין של פרופ' פאול רוש  Rosch שהופיע בלנצט ב- 22 למאי 2010, אז הנה מה שהוא אומר: המימצאים האחרונים של טרשת עורקים שמצאו במומיות המיצריות הובילו למסקנה האולי מופרכת שבטח הם אכלו דיאטה עתירת שומנים. הספקולציה הלא נכונה שמובילה למסקנות אלה מבוססת על מימצאי פרופ' קייס שפורסמו לפני 30 שנה והראו קורלציה בין תזונת שומן רווי, רמות כולסטרול גבוהות ויותר התקפי לב. מימצאים אלה "תוגברו" במשך השנים על ידי קרטל חברות התרופות המייצרות את הסטטינים (נגד כולסטרול) ועל ידי חברות המזון המקדמות מזון דל שומן שבאינטרס הכלכלי שלהם להפיץ את השמועה הלא נכונה. הטעות החלה כבר בעבודתו של קייס שבחר להציג נתונים רק מ- 7 מדינות, אם הוא היה מציג את הנתונים מכל 22 המדינות שנחקרו היו התוצאות נראות לגמרי אחרת, ובכללי הוא היה רואה ההפך ממה שדיווח, דווקא תזונת עם שומנים קשורה עם סיכוי נמוך יותר לתמותה ממחלות לב. ואכן מחקרים אפידמיולוגים אחרים לא הצליחו לאשש את הנחותיו של קייס, ולדוגמה מחקר MONICA שעקב במשך 10 שנים אחרי מימצאים מ- 21 מדינות הראה את ההפך. ב- 8 המדינות עם תזונת שומנים הגבוהה יותר היה שעור התמותה ממחלות לב נמוך יותר מזה שהיה שיעור התמותה ב- 8 המדינות עם צריכת השומנים הקטנה ביותר. בצרפת למשל צורכים פי 3 יותר שומן רווי בהשוואה לאזרביג'אן אבל יש בצרפת שמינית משעור התמותה ממחלות לב. כמו שאמר רוש כבר לפני הרבה שנים ופירסם בלנצט, גורם ההשפעה העיקרי על הכולסטרול ועל בריאות הלב הוא סטרס והוא צריך להיות מוקד המחקר.  נראה שממש כדאי לנו לההשקיע בחקר הסיבות להתנהגותנו, כמו עישון, אכילת יתר, לחץ דם גבוה.

תגובות

המצחיק
31/05/10 22:56

 הצרפתים שותים יין אחרי כל אוכל שומני. מה אכלו המומיות אני לא יודע, אך הם מתו ברובם צעירים, ומה שפרסמו לפני 30 שנה, כבר מזמן לא רלוונטי. חוץ מעובדות פיזיקליות ומתמטיות שהם מדעים מדויקים.
רפואה להזכירך, היא מדע לא מדויק, אפילו מאוד לא מדויק. אולי זאת הסיבה שבינתיים גם רופאים מתים.