מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

לב אישה - כל הפרקים

כמוניבלוגיםלב אישה - כל הפרקיםהשפעת יתר לחץ דם על מחלות לב בנשים

21/06/10 10:51
1440 צפיות
השפעת יתר לחץ דם על מחלות לב בנשים
יתר-לחץ-דם
יתר-לחץ-דם הינו גורם סיכון חשוב למחלת לב וכלי דם, הן בקרב נשים והן בקרב גברים. אמת-המידה לאבחונו: לחץ-דם סיסטולי 140 ≥ או לחץ-דם דיאסטולי 90 ≥ מ"מ כספית.


שכיחות
בקרב בני שני המינים עולה שכיחות יתר-לחץ-דם עם הגיל וככל שהאדם שמן יותר. נתונים על שכיחות יתר-לחץ-דם באוכלוסייה הישראלית פורסמו על-ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2003 , על-פי סקר בריאות שנערך בשנים 2000−1999 . האבחנה נקבעה על-פי דיווחם העצמי של הנבדקים. שכיחות יתר-לחץ-דם הייתה 3.5% בקרב גילאי 25 עד 44 , ו 14%- בקרב גילאי 45 עד 54 , נשים וגברים כאחת. בגיל 55 ומעלה היה גבוה שיעור המדווחים על יתר-לחץ-דם בקרב הנשים לעומת הגברים: 34% לעומת 26% בגילים 55 עד 64 , 45% לעומת 37% בגיל 65 ומעלה. בכלל האוכלוסייה, מגיל 14 ומעלה, השיעורים היו: 10% בקרב נשים ו 8% בקרב גברים.


בסקר בריאות קודם, משנת 1993 , היו נמוכים שיעורי יתר-לחץ-דם מאשר בסקר הנוכחי. לדוגמה: ב 1993- , שיעורי יתר-לחץ-דם בקרב גילאי 45 עד 64 היו דומים לאלה שנצפו בקרב גילאי 45 עד 54 בסקר הנוכחי, ובקרב גילאי 65 ומעלה השיעורים ב 1993- היו 38% ו 29%- , בקרב נשים וגברים בהתאמה. מדובר, אם כן, בעלייה ניכרת מאז 1993 . שיעור גבוה עוד יותר של נשים בנות 65 ומעלה המדווחות כי אובחן אצלן אי פעם יתר-לחץ-דם ) 53% ( נצפה בסקר בריאות לאומי בישראל שנערך בשנת 2003 על-ידי המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות, במסגרת פרויקט של ארגון הבריאות העולמי



. לא ברור באיזו מידה נובעת העלייה משיפור האבחון או מהגברת המודעות בעשור האחרון, ובאיזו מידה היא משקפת עלייה אמיתית )קשר להשמנה?(. בארצות-הברית, על-פי סקר לאומי הנערך באורח תקופתי, כרבע מכלל האוכלוסייה הבוגרת וכשני שלישים מהאוכלוסייה בגיל 60 ומעלה מדווחים על יתר-לחץ-דם − ערכים גבוהים בהרבה מאלה שדווחו בישראל. לא ברור באיזו מידה מדובר בהבדל אמיתי ובאיזו מידה − בהבדל ברמת האבחון, המודעות או הדיווח. השכיחות המדווחת של יתר-לחץ-דם בארצות-הברית עלתה רק במידה קלה )פחות מ 4%- ( בעשור האחרון, בניגוד למצב בישראל.



שכיחות יתר-לחץ-דם בקרב נשים עד גיל 55 בארצות-הברית נמוכה לעומת הגברים )ולא דומה, כמו בישראל(. מעל לגיל 55 , השכיחות בקרב נשים גבוהה מזו שבקרב גברים, הן בארצות-הברית והן בישראל.



הצורה השלטת של יתר-לחץ-דם בקרב נשים קשישות היא יתר-לחץ-דם סיסטולי "טהור" )דהיינו, בנוכחות לחץ דיאסטולי תקין(. בעבר לא ייחסו לו חשיבות רבה, אך התברר, כי ביטוי זה של יתר-לחץ-דם קשור לסיכון מוגבר למחלת לב וכלי דם, לא פחות מצורות ביטוי אחרות.

היבטים ייחודיים נוספים של יתר-לחץ-דם בקרב נשים:


• יתר-לחץ-דם בהריון: נשים עם תולדות של יתר-לחץ-דם, מחלת לב וכלי דם או של גורמי סיכון כליליים במשפחה, מצויות בסיכון מוגבר להיארעותו. אין נתונים על קשר בינו לבין מחלת לב כלילית בגיל מבוגר יותר.

• גלולות למניעת הריון: יתר-לחץ-דם שכיח פי שניים עד שלושה בקרב הנוטלות גלולות, בעיקר אם הן מבוגרות או שמנות.

• יתר-לחץ-דם "של חלוק לבן": מתגלה רק במרפאה, אך לא בבית. דווח, כי הוא שכיח יותר בקרב נשים בהשוואה לגברים. משמעותו מבחינת הסיכון למחלת לב וכלי דם טרם הובהרה
.
• תגובתיות לחץ-הדם הסיסטולי לדחק נפשי )בתנאי ניסוי( נמוכה בקרב נשים בהשוואה לגברים. יש לציין שרוב המחקרים נעשו בקרב צעירים.



רמת המודעות, קבלת טיפול ואיזון
בסקר הלאומי האמריקאי שנערך ב 2000−1999- דווח, כי שיעור הנשים המודעות לקיומו של יתר-לחץ-דם ושיעור הנשים המקבלות טיפול תרופתי לאיזונו גבוה יותר משיעור הגברים ) 71% לעומת 66% , ו 62%- לעומת 54% , בהתאמה; עלייה של 6% מאז 1993 (. לעומת זאת,



גורמי סיכון ומניעה
שיעור הנשים, שיתר-לחץ-הדם שלהן מאוזן, נמוך משיעור הגברים ) 48% לעומת 60% מבין המטופלים, בהתאמה(. מצב דומה קיים גם בקרב הקשישות לעומת הגברים בני גילן. אין נתונים על המצב בישראל מבחינות אלה.



הסיכון הכלילי
יתר-לחץ-דם הוא גורם סיכון בלתי-תלוי למחלת לב כלילית, הן בקרב נשים והן בקרב גברים. הסיכון הכלילי בא לביטוי באורח רציף, החל מערכים בתחום התקין, ללא ערכי-סף. המחקר הגדול ביותר שנערך בקרב נשים הוא סקר פרמינגהם בארצות-הברית, שבו תועד, כי הסיכון לאירועי לב היה גדול פי 2.2 בקרב נשים עם יתר-לחץ-דם לעומת בעלות לחץ- דם תקין. הסיכון הכלילי הקשור ליתר-לחץ-דם היה דומה בקרב בני שני המינים. אולם, יתר-לחץ-דם הגביר את הנטייה לאוטם שקט או בלתי-מאובחן רק בקרב נשים.



במחקרים נוספים בנושא זה הגיעו בדרך-כלל למסקנות דומות: יתר-לחץ-דם הגביר את הסיכון הכלילי פי שניים עד שלושה בקרב נשים וגברים, על-פי רוב באורח דומה. אך במחקרים אחדים נצפה סיכון כלילי גדול יותר בקרב נשים בהשוואה לגברים. כאשר יתר-לחץ-דם היה מלווה ביתר-כולסטרול, הייתה להם השפעה אדיטיבית.



התגובה לטיפול ביתר-לחץ-דם
מידת התועלת שמפיקות הנשים מטיפול ביתר-לחץ-דם, לעומת הגברים, טרם הובהרה. ברובהניסויים הרפואיים המבוקרים היה קטן מספר הנשים, או שלא דווח בנפרד על התוצאות ביחס אליהן. ברוב המחקרים שבהם נמסר על התוצאות המתייחסות לנשים, הפחתת הסיכון לאירועי לב ותמותה הייתה פחות בולטת מאשר אצל גברים. עקב הכללת נשים רק בחלק מהמחקרים או בשיעור מופחת, לא ניתן לקבוע, כי התצפית דלעיל אכן משקפת הבדל אמיתי בין המינים בתגובה לטיפול. בכמה ניסויים רפואיים שנערכו בשנים האחרונות, הייתה דומה השפעתו המיטיבה של איזון תרופתי של לחץ-הדם על הסיכון הכלילי בקרב בני שני המינים. התגובה לאמצעי הטיפול שאינם תרופתיים דומה בקרב בני שני המינים.



כל הזכויות שמורות למחבר



אין להעתיק, לשכפל, לצלם, לתרגם, להקליט, לשדר, לקלוט ו/או לאכסן במאגר מידע בכל דרך ו/או אמצעי מכני, דיגיטלי, אופטי, מגנטי ו/או אחר – חלק כלשהו מן המידע ו/או המאמרים ו/או התמונות ו/או האיורים ו/או כל תוכן אחר שצורף ו/או נכלל באתר אינטרנט זה, בין אם לשימוש פנימי ו/או לשימוש מסחרי.


תגובות

פרופ יעקב דרורי
פרופ יעקב דרורי
יליד תל-אביב (1937), בוגר ביה\"ס העממי \"הכרמל\" (1951), תיכון עירוני א\' (1955) וביה\"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית ו\...