מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

לב אישה - כל הפרקים

כמוניבלוגיםלב אישה - כל הפרקיםהשפעת סוכרת על לב אישה

12/07/10 10:12
1594 צפיות
השפעת סוכרת על לב אישה
השפעת סוכרת על לב אישה

אמות-המידה לאבחון
על-פי הנחיות משנת 2003 , האבחנה של סוכרת נקבעת אם מתמלאת אחת מ 3- אמות-המידה הבאות:


• תסמיני סוכרת )שתייה/הטלת שתן מרובה, ירידה לא מוסברת במשקל( בצירוף ערך אקראי של סוכר בדם 200 ≥ מ"ג/ד"ל.


• רמת הסוכר בדם בצום 126 ≥ מ"ג/ד"ל.


• רמת הסוכר בדם שעתיים לאחר העמסה 200 ≥ מ"ג/ד"ל.


תנאי בל-יעבור לקביעת האבחנה הוא אישור בבדיקה חוזרת. ערכים שאינם תקינים אך אינם מאפשרים אבחון סוכרת הם סוכר בדם בצום 110 עד 125 מ"ג/ד"ל או 140 עד 200 מ"ג/ד"ל שעתיים לאחר העמסה.



שכיחות סוכרת באוכלוסייה

על-פי נתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2003 )מתוך סקר בריאות שנערך ב 2000−1999- (, שכיחות סוכרת בישראל )על-פי דיווחם של משתתפי הסקר( הייתה 8.3% בקרב גילאי 45 עד 64 ו 16%- בקרב גילאי 65 ומעלה, ללא כל הבדל בין נשים לגברים. בסקר קודם, שנערך ב 1993- , התוצאות היו דומות ) 8% ו 14%- בשתי קבוצות הגיל, בהתאמה(. גם בסקר בריאות לאומי בישראל שנערך בשנת 2003 על-ידי המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות, במסגרת פרויקט של ארגון הבריאות העולמי, דיווחו 14% מהנשים בגיל 65 ומעלה כי אובחנה אצלן סוכרת. מנתוני סקר לאומי שנערך בארצות-הברית NHANES( ( עולה, כי קרוב ל 8%- מבין גילאי 40 עד 74 דיווחו על תולדות סוכרת. ככל הנראה, אין הבדל משמעותי בין ישראל לארצות-הברית מבחינה זו. קיים חשש, כי מגיפת ההשמנה תביא לעלייה בהיארעות סוכרת, ובארצות-הברית אף דווח על כך.



הסיכון למחלת לב כלילית


סוכרת היא גורם סיכון חשוב למחלת לב וכלי דם, שעוצמתו רבה יותר בקרב נשים מאשר בקרב גברים. במחקרים רבים דווח על תחלואה ועל תמותה גבוהות יותר ממחלת לב וכלי דם בקרב נשים עם סוכרת לעומת נשים ללא סוכרת וגברים עם סוכרת. בסקר פרמינגהם בארצות-הברית, נמצא שבקרב נשים עם סוכרת הסיכון ללקות באירוע כלילי היה גדול פי 5.4 לעומת נשים ללא סוכרת. לעומת זאת, בקרב גברים, הגבירה הסוכרת את הסיכון פי 2.4 . סקר בריאות האחיות ומחקרים נוספים תמכו בממצאי סקר פרמינגהם: בקרב נשים עם סוכרת נצפתה עלייה של פי שלושה עד שבעה בסיכון ללקות במחלת לב וכלי דם לעומת נשים ללא סוכרת. במחקרים שנערכו בגברים, הגבירה הסוכרת את הסיכון למחלת לב פי שניים עד שלושה.


ניתן לסכם ולומר, כי הסיכון לאירועי לב בקרב נשים הלוקות בסוכרת כפול לעומת גברים הלוקים בסוכרת. הסוכרת מבטלת את יתרון הנשים לפני חֶדלון-אורח על הגברים מבחינת הסיכון לחלות ולמות ממחלת לב וכלי דם. כלומר, כל הנשים הלוקות בסוכרת הן בסיכון מוגבר לחלות במחלת לב וכלי דם, בדומה לגברים סוכרתיים. סוכרת היא גם גורם סיכון רב עוצמה למהלך רפואי גרוע, לטווח הקצר ולטווח הארוך, בקרב נשים שלקו באוטם שריר הלב או טופלו בניתוח מעקפים/אנגיופלסטיה כלילית, במידה רבה יותר מאשר בקרב גברים. לדוגמה: דווח, כי בנוכחות סוכרת, הסיכון ללקות באוטם חוזר כמעט כפול בקרב נשים לעומת גברים שלקו באוטם שריר הלב. בהיעדר סוכרת, הסיכון לאוטם חוזר היה קטן יותר בקרב נשים.


גם ערכי סוכר גבוליים )קדם-סוכרתיים( קשורים לסיכון כלילי מוגבר בקרב נשים יותר מאשר בקרב גברים. עם זאת מודגש, כי איזון קפדני של סוכרת עשוי להפחית את הסיכון הכלילי, בעוד שערכי סוכר גבוהים מגבירים אותו.


קיומם של גורמי סיכון נוספים מגביר את הסיכון הקשור לסוכרת, ומחייב גישה טיפולית אגרסיבית עד להשגת איזון מיטבי. פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון הקשור לסוכרת, הן בקרב נשים והן בקרב גברים. תיקנון סטטיסטי לגורמי הסיכון הנוספים מפחית את הסיכון הכלילי הקשור לסוכרת ואת ההבדלים בין המינים, אך הם נשארים עדיין מובהקים מאוד. סוכרת היא, אפוא, גורם סיכון בלתי-תלוי.


מדוע הסיכון ללקות במחלת לב וכלי דם גדול יותר אצל נשים לעומת גברים עם סוכרת?

לתופעה הוצעו כמה הסברים אפשריים:

• שכיחות גבוהה יותר או חומרה רבה יותר של גורמי סיכון כליליים אצל נשים, לעומת גברים עם סוכרת. השכיחות או דרגת החומרה הגבוהות יותר קיימות כבר בשלב הקדם- סוכרתי.

• גורמי הסיכון הכליליים ממלאים תפקיד גדול יותר בהתהוות מחלת לב וכלי דם אצל נשים לעומת גברים עם סוכרת.

• ייתכן שנשים עם סוכרת מאובחנות ומטופלות בצורה פחות אגרסיבית לעומת גברים.



להלן כמה דוגמאות להבדלים שבין המינים בגורמי הסיכון בנוכחות סוכרת:


גורמי סיכון ומניעה

• רמת HDL נמוכה יותר בקרב נשים וגברים הלוקים בסוכרת לעומת בני מינם שאינם לוקים בסוכרת. ההבדל בולט יותר בקרב הנשים.

• לקויות נוספות בפרופיל השומנים אף הן בולטות יותר בקרב נשים הלוקות בסוכרת. מולקולות LDL קטנות וצפופות, הקשורות לנטייה מוגברת לטרשת העורקים שכיחות יותר בקרב נשים לעומת גברים עם סוכרת.

• הקשר בין סוכרת ליתר-לחץ-דם חזק יותר בנשים לעומת גברים.

• השמנה שכיחה יותר, והשפעתה על הסיכון למחלת לב וכלי דם חזקה יותר בנוכחות סוכרת בקרב נשים לעומת גברים.

• כושרם הגופני המדוד של נשים וגברים הלוקים בסוכרת נמוך לעומת בני גילם שאינם לוקים בסוכרת. ההבדל בולט יותר בקרב נשים מאשר בקרב גברים.

• פעילות פיברינוליטית פחותה מאפיינת נשים במידה רבה יותר מאשר גברים הלוקים בסוכרת.



קיימים קשרי גומלין בין סוכרת לבין עישון בהגברת הסיכון הכלילי, אך לא הוכח כי קיים הבדל בין המינים בנושא זה.


כאמור לעיל, גורמי הסיכון הכליליים מסבירים רק באופן חלקי את הקשר בין סוכרת לסיכון לחלות במחלת לב כלילית, ואת ההבדלים בין המינים בנושא זה. קיימים, אפוא, גורמים נוספים האחראים לכך, שטרם הובהרו. בהקשר זה, ייתכן שליקוי בתפקוד האנדותל ממלא תפקיד חשוב. ישנם מחקרים המעידים על כך שתפקוד האנדותל אצל נשים לפני חֶדלון-אורח ללא סוכרת טוב מזה של גברים, בעוד שבנוכחות סוכרת אין הבדל בין המינים.


לאור כל האמור לעיל, אין פלא, כי הגישה הטיפולית-מונעת לאנשים הלוקים בסוכרת, ללא עדות למחלת לב וכלי דם, זהה לזו הנהוגה ביחס לאנשים שלקו במחלת לב וכלי דם גם בהיעדר סוכרת. הדבר הוא בעל משמעות מיוחדת עבור נשים.


כל הזכויות שמורות למחבר
אין להעתיק, לשכפל, לצלם, לתרגם, להקליט, לשדר, לקלוט ו/או לאכסן במאגר מידע בכל דרך ו/או אמצעי מכני, דיגיטלי, אופטי, מגנטי ו/או אחר – חלק כלשהו מן המידע ו/או המאמרים ו/או התמונות ו/או האיורים ו/או כל תוכן אחר שצורף ו/או נכלל באתר אינטרנט זה, בין אם לשימוש פנימי ו/או לשימוש מסחרי.

תגובות

פרופ יעקב דרורי
פרופ יעקב דרורי
יליד תל-אביב (1937), בוגר ביה\"ס העממי \"הכרמל\" (1951), תיכון עירוני א\' (1955) וביה\"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית ו\...