מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

כיצד משפיע תה על הסיכון לסרטן

כמוניבלוגיםכיצד משפיע תה על הסיכון לסרטן כיצד משפיע תה על הסיכון לסרטן

05/09/11 8:55
936 צפיות
תה הינו המשקה הנצרך ביותר בעולם. התה עשיר מאוד בקטצ'ינים -חומרים נוגדים חמצון המעניקים לו סגולות בריאותיות רבות. התה השחור הינו הנפוץ ביותר מבין סוגי התה השונים (78% מצריכת התה העולמית), אחריו התה הירוק (כ-20% מכלל צריכת התה) ולבסוף תה אולונג ותה לבן שצריכתם נדירה מאוד (כ-2%).

מקורם של התה הירוק והתה השחור הוא צמח ה- .Camellia sinensis השונות בין שני סוגי התה נובעת מתהליכי העיבוד השונים המעניקים להם את טעמם וצבעם השונה. הכנת תה ירוק מתבצעת ע"י יבוש, אידוי או טיגון של עלים שלמים. תהליך זה מפחית באופן משמעותי את חמצון הקטצ'ינים שבתה. לעומת זאת, הכנת תה שחור מתבצעת ע"י ריסוק העלים ורק לאחר מכן מתבצע תהליך הייבוש. תהליך ריסוק העלים גורם לחמצון הקטצ'ינים דבר המעניק לתה את הצבע הכהה והארומה האופיינית לו. עקב שיטת ההכנה השונה, תה ירוק מכיל כ-30-40% קטצ'ינים בהשוואה לתה שחור המכיל כ-3-10% קטצ'ינים. תה קר והתה המוכן לשתייה, הפופולריים מאוד בשנים האחרונות, מכילים כמויות מזעריות של קטצ'ינים בהשוואה לכמות זהה של תה המוכן בשיטות מסורתיות.
לאחר שתיית 2-3 כוסות תה ירוק כמות הקטצ'ינים מגיעה לשיא ולכן אין השפעה מיטיבה עם הגברת כמות שתיית התה מעבר לכמות הנ"ל. בנוסף, לשתית תה עודפת יכולות להיות גם תופעות לוואי, בין התופעות הנפוצות: גזים, בחילות, צרבת, כאבי בטן, סחרחורת, חולשה וכאבי שרירים.

תה ירוק ושחור מכילים גם קפאין, אשר בפני עצמו נחשב כגורם סיכון למחלות לב. בכל אופן, בהשוואה לכמות הקפאין בקפה, תה מכיל פחות קפאין . אך גם תהליך הפחתת הקפאין מהתה מוריד באופן משמעותי את כמות הקטצ'ינים בתה.


סוגים שונים של תה שחור וירוק מכילים אלומיניום. אלומיניום הינו מינרל הנצבר בגוף ויכול לגרום לדילול העצם וכן לפגיעה במערכת העצבים המרכזית (במיוחד באנשים עם תפקוד כלייתי לקוי). כיום, לא ידוע כמה אלומיניום יש בתה אך לא דווחו בעולם מקרים של הרעלת אלומיניום על רקע שתיית תה.

תה ירוק ושחור פוגעים בספיגת הברזל מהתזונה אך צריכת תה בין הארוחות נחשבת לבטוחה ואינה משפיעה על איכות ספיגת הברזל. הדבר חשוב במיוחד עבור אנשים הסובלים מאנמיה על רקע חסר בברזל אשר חשוב שישתו תה רק בין הארוחות.

על תה וסרטן

מאז שנת 2006 ועד היום נערכו יותר מ-50 מחקרים על השפעת התה על גידולים שונים.
חלק מהמחקרים טוענים כי לתה יש יכולת להפחית סיכון לסרטן מעי גס, סרטן שד, סרטן שחלות, סרטן הערמונית וסרטן ריאות. רוב המחקרים מצאו שלתה השפעה אפסית על הסיכון לחלות בגידולים שונים, חלק ניכר מהמחקרים גילה כי לתה יכולת להגן מפני סרטן ורק מחקר אחד טוען כי תה יכול להגביר סיכון לסרטן.

במחקרים בחיות וכן בתאים במבחנות נמצא כי לקטצינים השפעה קטנה על תהליכים מסרטנים. ככל הנראה תה פועל דרך 2 מנגנונים מרכזיים:
1. הקטצינים פועלים גם כמחמצנים וגם כנוגדי חמצון בו זמנית.
2. הקטצ'ינים הפועלים כנוגדי חמצון מפחיתים תהליכי חמצון בגוף ומגנים מפני נזק ב-DNA.
חלק מהמחקרים טוענים כי לקטצ'ינים יש השפעה על מוות מכוון של תאים סרטניים. אבל, כמות הקטצ'ינים הדרושה לתהליך זה גבוהה בהרבה ממה שניתן לקבל מצריכת התה. במחקרים אחרים בחיות מעבדה נמצא כי לתה השפעות רבות. מעבר לעיכוב התרבות תאים סרטניים, תה ירוק יכול להגן מפני נזקי קרני UV ויכול לשפעל את המערכת החיסונית.

כעת נעשים מאמצים לבדוק אפקט פוטנציאלי של תה גם על בני האדם. חשוב לציין כי ברוב מחקרי המעבדה השתמשו בכמות קטצ'ינים אשר גבוהה בהרבה מכמות אשר אליה מגיעים בשתית תה.

לסיכום, נראה כי צריכת תה אינה מעלה את הסיכון לסרטן, אבל אין עדויות מספקות על מנת לקבוע כי לתה אפקט מגן מפני סרטן .


Tea Consumption and Epithelial Ovarian Cancer Risk: A
Systematic Review of Observational Studies 12 January 2011,

תגובות