מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

כיצד משפיע תה על הסיכון לסרטן

כמוניבלוגיםכיצד משפיע תה על הסיכון לסרטן כורכומין- תבלין או תרופה פוטנציאלית למחלות סרטן?

כורכומין- תבלין או תרופה פוטנציאלית למחלות סרטן?

07/12/11 11:57
384 צפיות
התאים בגוף האדם מתפתחים באופן מבוקר במהלך חיינו, זהו תהליך רצוי ותקין. מחלת הסרטן מופיעה כחלק מתהליך התפתחותי זה בשלב התרבות התא. מסיבה כלשהי בתא סרטני מעוכב מנגנון בלימת החלוקה ולכן התא מתרבה ללא בקרה וללא הפסקה.
לפי ארגון הסרטן האמריקאי, אחת משלוש נשים ואחד מכל 2 גברים עלולים לפתח סרטן כלשהו במהלך חייהם. כיוון שמחלת הסרטן הינה מחלה תלוית גיל, אנשים מבוגרים נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן בהשוואה לאנשים צעירים. המסרטן מהווה גורם מוות שני בשכיחותו בעולם המערבי.

כורומין הינו חומר המופק מהצמח Curcuma longa אשר משמש כתבלין וכצבע מאכל צהוב. הכורכומין הינו פוליפנול הפועל כנוגד חמצון חזק מאוד. לכורכומין מיוחסות יכולות מועילות רבות בינהן הפחתת סרטן דרך מנגנונים רבים. הקשר בין הכורכומין והסרטן נחקר רבות ורק במהלך השנה האחרונה התפרסמו כ-240 מחקרים על קשר זה.
רוב רובם של הטיפולים האנטי-סרטניים לא רק פוגעים בתאים סרטניים אלא גם גורמים נזקים קשים לתאים בריאים. התוצאה יכולה להיות מאוד חמורה במיוחד אם מדובר בתאי מערכת חיסון. בניגוד לטיפולים האנטי-סרטניים הנ"ל, כורכומין המשמש כתבלין מזה עשרות אלפי שנים, הוכיח את עצמו כחומר בטוח לשימוש מבחינה פרמצפטית. נמצא כי כורכומין לא משפיע בצורה ניכרת על תאים בריאים אפילו בשימוש במינונים גבוהים.


כורכומין נחקר במחקרים במגוון מחלות הסרטן, בינהם סרטן העור, ראש- צוואר, שד, מעי הגס, לבלב, ערמונית ושחלות. התכונות המיוחסות לכורכומין כמועיל בקשר למחלת הסרטן הינן:

1.פעילות נוגדת חמצון
2.פעילות מפחיתת תהליכים דלקתיים
3.השפעה על יצור כלי דם. יצור כלי דם חדשים נחוץ לגידול הסרטני על מנת להמשיך בחלוקת התאים. כורכומין נמצא כמעכב יצור כלי דם חדשים במחקרי סרטן כבד, ערמונית, כליה, שחלות וגידולי מערכת העיכול.
4.השפעה על התהליך הגרורתי.
5.השפעה על תהליך חלוקת התא.
6.עידוד מוות מכוון (רצוי) של התא (אפופטוזיס).

סרטן מעי הגס
מחקרים אפידימיולוגים מצביעים על שיעור נמוך של סרטן מעי הגס בהודו, בה תפריט מאופיין בצריכה מרובה של כורכומין.

סרטן ראש- צוואר
מחקרים הראו הפחתה בחלוקת התאים והשפעה חיובית על סיכויי ההישרדות בגידולים אלו כתוצאה מצריכה של כורכומין.

סרטן שד
סרטן שד מסווג לקבוצות השונות זו מזו מבחינת תגובתם לטיפולים קונבנציונלים. גידולי שד התלויים ברמות האסטרוגן מגיבים בצורה טובה יותר לטיפול הקונבנציונלי בעוד גידולים לא תלויים באסטרוגן עמידים הרבה יותר לטיפול הקונבנציונלי. בניגוד לטיפול הקונבציונלי, כורכומין נמצא כבעל השפעה על מוות מכוון של התא גם בגידולים שאינם תלויי אסטרוגן.
כורכומין נחשב כגורם מגן מפני סרטן שד בנשים עם סיכון גבוה למחלה ועוזר להלחם במחלה באלו שכבר חלו.


סרטן צוואר הרחם
סרטן צוואר הרחם מהווה סיבת מוות עיקרית בנשים שחלו בסרטן במדינות מתפתחות. סרטן זה נגרם כתוצאה מזיהום של וירוס הפפילומה. ההשפעה האנטי זיהומית של כורכומין נמצאה כקוטעת את השרשרת המובילה לסרטן צוואר הרחם ע"י הפחתת הסיכון להידבקות בוירוס.

סרטן ערמונית
סרטן הערמונית הינו גורם מוות שני ממחלות סרטן בגברים בארה"ב. כורכומין נלחם נגד סרטן הערמונית במספר דרכים:
1. הכוכומין "מתערב" בתהליך התפשטות התאים הסרטניים ומווסת את התהליך הדלקתי.
2. בדומה לסרטן השד והשחלות, גם סרטן הערמונית תלוי בהורמוני מין. כורכומין מפחית ייצור קולטנים להורמוני מין בערמונית אשר גורמים לפגיעה ביכולת התאים הסרטניים להגיב לטסטוסטרון (הורמון מין גברי).
3. כורכומין מעכב את התפשטות הגרורות ע"י עיכוב חלוקת התאים.

ברור כי הטיפול האידיאלי לסרטן הינו טיפול יעיל כנגד הסרטן אך עם רעילות נמוכה לגוף. הפעילות הטיפולית של כורכומין מהווה פוטנציאל לפיתוח תרופה חדשה ויעילה לחלק מהגידולים הסרטניים היות ויתרונו הגדול של הכורכומין הינו העדר רעילות לגוף.
יחד עם זאת חשוב לציין כי הנושא נמצא עדיין במחקר ובשלב זה ארגוני הבריאות הגדולים בארץ והעולם טרם יצאו עם המלצות לשימוש בכורכומין כטיפול לסרטן.
נקווה כי ריבוי המחקרים בתחום יובילו לפיתוח טיפול חדשני. עד אז, כדאי לשלב את תבלין הכורכום בתפריט של כולנו להפחתת הסיכון לסרטן.


Molecular Cancer. Curcumin: A review of anti-cancer properties and therapeutic activity in head and neck squamous cell carcinoma. R.Wilken, M.S Veena, M.B Wang, E.S Srivatsan
February 7, 2011

Molecules. Potential of the dietary antioxidants resveratrol and curcumin in prevention and treatment of hematologic malignancies. Kelkel M, Jacob C, Dicato M, Diederich M. 2010 Oct
12;15(10):7035-74



www.canceractive.com/cancer-active-page-link


www.lef.org/magazine/mag2011/mar2011_How-Curcumin-Protects-Against-Cancer_01.htm

תגובות