מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אכילה נכונה וחיים טובים

כמוניבלוגיםאכילה נכונה וחיים טוביםהשריר הינו הסיבה השכיחה ביותר לכאב

26/12/11 13:52
955 צפיות
השריר הינו הסיבה השכיחה ביותר לכאב

מה קורה ברמה השרירית?
ניתן לדמות שרירים ועצבים למעגל חשמלי בו העצבים מייצגים את חוטי החשמל ואילו השרירים מדמים את המכשיר החשמלי.
כתוצאה מפגיעות ותהליכי בלאי טבעיים, השדר העצבי מופרע במקצת והשרירים מתחילים לעבור "קצרים חשמליים", דבר המתבטא בכיווץ וקיצור שלהם. קיצור השרירים הולך ונעשה כרוני ומופיעה נוקשות שרירית וכאב.

חולים רבים מדווחים שהם "תקועים" או "לא במקום" כתוצאה מן השרירים המקוצרים אשר מגבילים את התנועה התקינה של המפרקים בעמוד השדרה ובגפיים.זרימת דם נפגעת, חומרי פסולת ורעל מצטברים בתוך השרירים ותפקודם נפגע.

כאשר כאב מתמשך זמן רב, מתפתחים מספר שינויים במנגנון הפעילות השרירים. אפילו אם יש גורם ידוע לכאב, כגון פריצת דיסק, השרירים הסביבתיים מתכווצים בנסיון "להגן" על האזור הפגוע. שרירים אלו מפתחים אזורים קטנים בתוכם בשם "נקודות הדק" או trigger points, כשחלקים אלו של השריר יכולים להשאר במצב של התכווצות למשך חודשים ואפילו שנים.

נקודות הדק אלו יכולות לגרום בעצם לסבל רב ולהפריע לתפקוד כל אותו השריר. כשנקודות הדק מתכווצות לכל כך הרבה זמן, נוצר חסר באספקת הדם לאזור וכל השריר אינו מסוגל להתכווץ בצורה יעילה ולכן הוא חלש. בנוסף, נקודות הדק יכולות לגרום לכאב להקרין לאורך כל הגפה התחתונה או העליונה (ממש בדומה לכאב מפרצית דיסק), או אפילו להקרין לראש ולגרום לכאב דומה למיגרנה.
בבדיקה גופנית, יתכן והשרירים ימצאו קצרים אך יכולים גם להיות מוחלשים וארוכים. אין כיום שום אמצעי הדמיה או בדיקה אחרת שיכולים לאמת קיום נקודות הדק אלו בשרירים מסויימים, ולכן בודקים בדיקה קלינית יסודית שתבדוק גם את חוסר האיזון בין השרירים.

נקודות הדק יכולות להתפתח כתגובה לעומס יתר. יציבה לא נכונה, שינה בתנוחה לא אידיאלית, הרגלים גרועים בזמן העבודה וישיבה לא נכונה ליד המחשב הן דוגמאות בודדות.
בתגובה לעומס יתר וחוסר הצלחה של השרירים מסביב לפצות על החולשה וחוסר התפקוד, נוצרים נקודות הדק.

כאב מקרין נוצר על ידי 'נקודות הדק' במקומות שונים בשריר. מקורו יכול להיות בהתכופפות, שימוש יתר בשריר או פריצת דיסק.
כאב כזה יכול להיות מוקרן אפילו לאורך גפה שלמה. ללא טיפול בגורמים שהביאו לו, תוך ביצוע תרגילים לחיזוק ואיזון שרירים, כמו גם התייחסות לגורמים ארגונומיים, הוא עלול לשוב, חלק נכבד מהטיפול מתבסס על דיקור בשיטה קנדית.
לשריר "תפוס" אנו קוראים תסמונת מיופאציאלית כלומר : לבעיה של התכווצות יתר של השריר(מיו) עם נקודות הדק בתוכו כולל את מעטפת השריר (פאסיה)

מהי נקודת הדק?
המאפיין העיקרי של נקודות ההדק הוא שכל אחת מהן מהווה נקודה רגישה בשריר או בפציה, שמקרינה כאב לאזור מסוים. הכאב יכול להיות מוקרן אפילו לאורך גפה שלימה ולגרום לתופעות אוטונומיות מלוות דוגמת רעד, הזעה, יתר לחץ דם, בחילה או שלשול.
הוא יכול גם להיות מוקרן לראש ולגרום לכאב ראש ממושך או כאב הדומה למיגרנה. כל עוד נקודת ההדק פעילה, הרי בהתאם למיקומה בשריר תיגרם לאנשים שונים אותה הקרנה של כאב. במידה שהבודק ילחץ על אותה נקודה מספיק זמן (לפחות 10 שניות) עלול להופיע הכאב שהמטופל מתלונן עליו. נקודות ההדק מתפתחות במקומות מוגדרים בתוך השריר, כך שניתן לגלות את מיקומן.

תסמונת כאב מקרין (מיופציאלי) מאופיינת על ידי כאב שנוצר בנקודה מסוימת בתוך השריר ומקרין לאזור אחר.
הכאב יכול להקרין למשל לאורך גפה מסוימת, או לאברי פנים המעוצבבים על ידי אותו שורש עצבי שמעצבב את השריר הכאוב. תסמונת כאב מיופציאלי יכולה לגרום לכאבים מפושטים, ממושכים ועזים ביותר. התסמונת שכיחה ביותר, אך במקרים לא מעטים אינה מאובחנת.

להתפתחות הכאב המקרין יתכנו 2 סיבות:
1. בעיה גופנית המתלווה לבעיה ראשונית ידועה אשר גורמת לכאב. בעיה ראשונית תהייה למשל פריצת דיסק (דיסק הוא רקמת סחוס עבה הנמצאת בין כל שתי חוליות בעמוד השדרה), או כל לחץ על קרקמות המשרה כאב.
2. בעיה גופנית המתלווה לעומס יתר מתמשך על רקמות רכות (רקמות שריר למשל) כמו במצב של יציבה גרועה, או כתוצאה מתנועות בלתי תקינות דוגמת התכופפות בצורה שגויה. אף תנוחות שינה לא טובות יכולות לגרום לכאב מתמשך. זוהי התסמונת המיופאציאלית .

במקרה הראשון מנסים השרירים 'להגן' על האזור הפגוע ובתגובה מתפתחות 'נקודות הדק' בתוך השרירים. נקודות אלו מהוות מוקד של כאב ברקמה הרכה. סביבן השרירים מתכווצים, כך שהחוליות למשל מוחצות את הדיסק הפגוע או את העצב עוד יותר ומחמירות את המצב שקדם לכך. לעיתים הבעיה באה לידי ביטוי עקב כיווץ שרירי והחמרה של מצב בסיסי קיים.

כאשר מטופל מספר לרופא שהתכופף באופן אלכסוני להרים משהו ואגב התרוממות 'נתקע', הוא מתאר מצב בו הפעיל עומס אדיר על שריר יחסית קטן (quadratus lumborum). שריר זה אינו מסוגל לשאת את כל העומס שהופעל עליו ולכן מתפתחת 'תפיסת שריר חריפה' שיכול לגרום לכאבים עזים .

בדרך כלל חלה הקלה כעבור מספר ימים עד שבוע והכאב פג לחלוטין, אולם במקרים מסוימים הכאב עלול להימשך תקופה ארוכה ולגרום לסבל רב. 
 

תגובות

hagib
19/11/22 9:19

שריר הQuadratus lumborum תפוס אצלי כבר חודשים, עיסוי ודיקור יבש מקלים על הכאב אך עדיין הכאב אדיר, גורם להתכווצויות ולעמידה עקומה לצד אחד - מה עושים??

ד
ד"ר פוגלמן יעקב
מומחה לטיפול בעודף משקל מטעם האיגוד האירופאי לחקר וטיפול בהשמנת יתר./לאומית שירותי בריאות .