מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

יומן מלחמה ב-ADHD

מאת קריסה
02/08/12 15:26
645 צפיות

כבר שישה חודשים שאני לוקחת RITALIN.  תקופה מספיקה כדי להכיר איך   התרופה משפיעה עלי. הרי לכל בנאדם  השפעת התרופה מאוד אינדיבידואלית. ביחד עם זאת, הרבה מאפיינים משותפים לרוב המטופלים ואם מדובר על תרופה שנויה במחלוקת  כמו RITALIN, כדי בדיוק להעריך את התועלת שלה (גם משום שלעתים סומכים עליה יותר מדי כמו על גלולת קסם).

1.שנים לפני שהתחלתי לקחת RITALIN, הייתי מושפעת ממיטוסים  עליו: סם שגורם להתמכרות, אמפיטאמין טיפוסי שתוצאותיו דומות להרעלת LSD . ומיטוס הכי חמור, אשר מונע ממני לחשוב עליו, היא שמועה שכל מקבלי RITALIN מקוטלגים במשרד הבריאות עם תוית חולי"ADHD"  ואבחנה  עצמה ,  סוגרת הרבה דלתות בחיים.....

2. לפני כ-8 חודשים  חוויתי משבר שהיה באופן ישיר קשור ל-ADHD שלי. למזלי, באותו זמן מצאתי אתר "כמוני" ואחרי תקופה מהפכית בחיי שבה יום יום זכיתי לפגוש באתר  אנשים עם ADHD , שיניתי התיחסותי  להפרעה כולה ובין היתר, ל-RITALIN.

3. שבועות ראשונים עם RITALIN  עברו עלי כמו חודש דבש. בזכותו דיכאון חלף, עלתה תפוקתי בעבודה, השתפרו יחסים עם אנשים. שיניתי בצורה דרסטית אורך חיים שלי ומצאתי בתוכי כוחות חבויים. 

אבל, באותה תקופה מאוד חששתי מפני תופעות לוואי שלו.אינני טיפוס היפוכונדרית, להפך, אבל פה ידעתי שיש לי עסק עם תרופה נירולפטית  שעלולה לגרום לסיבוכים מאוד קשים כמו הפרעות קצב, טיקים והפרעות התנהגות. בהתחלה  הקצנתי עד מגוכך את המשטר הלקיחת  RITALIN : לא שתיתי  קפה בזמן השפעת התרופה, הקפדתי לאכול ארוחה שלמה לפני הלקיחה, ביקשתי מכל בני משפחה וחברים למסור לי על כל שוני בהתנהגותי.  (בשיא רצינות, חששתי עלולה לחוות התקפי זעם ף כמו שמפתיח עלון לצרכן של ריטאלין), כמה פעמים ביום בדקתי לעצמי דופק. וכמובן,  במסיבות לא נגעתי בשום משקה חריף.

כבר למדתי לזהות דקות שRITALIN מתחיל  להשפיע בגוף. תחושה דומה לתאוצה שמקבל  רכב  ברגע שתיבת הילוכים אוטומטית בעצמה מעלה הילוך. כך  גם גוף  תחת השפעת RITALIN: מתוך נימנום של הבוקר פתאום זונק לעירנות מלאה וחדות מחשבה.  עד עכשיו אני מתלהבת משניה זו.  בהתחלה ניסיתי לעקוב אחריה, ספרתי את הדקות מזמן בליעת הכדור  ועד העירנות הנפלאה הפתאומית. בדרך כלל, זה בין 15-20 דקות. 

אבל, אני יודעת זו תופעה כללית לרוב המטופלים, אבל רק יחידים מבזבזים   זמן לבדיקות: שעה ראשונה אחרי  נטילת  ה-RITALIN יש עליה ניכרת בדופק, בהדרגה הדופק חוזר לקדמותו. אני לא רופאה, אבל, לדעתי , דברים האלה עשויים להיות בעלי  משמעות במצבי בריאות שונים: כמו מחלת חום או התייבשות, כאשר מלחתכילה דופק גבוה. באותה סיבה , בזמן החרדה RITALIN לא טוב.  מבחינה פסיכולוגית, הוא אכן מפיג קצת את החרדה חברתית , כי בחסות ה-RITALIN אני, אישית ,מרגישה את עצמי יותר בטוחה, כי יודעת שעת  השפעתו, אני פחות פזיזה. אך, מבחינה פיזיולוגית חרדה גורמת לעלית דופק והדופק עוד מוגבר ע"י RITALIN.

הפחד הכי גדול שלי, היה לצאת מהבית בלי RITALIN ובבוקר אחד בגלל  החרדה זו, לקחתי תרופה פעמיים, דהיינו, במינון כפול. 

זמן עבר, ומכל מיני סיבות  נאלצתי לעבוד ממש קשה - יותר מ-16 שעות ביום. כבר לא יכלתי להרשות  לעצמי לוותר מקפה. בהתחלה  התחלתי לשתות אותו רק בזמן שמעבר השפעת RITALIN ואחר כך, כאשר למרות  RITALIN עייפות גברה, שתיתי את  הקפה  מתי  שצריך.

באיזשהו יום עמוס, כשמהבוקר  ידעתי שאשב בעבודה עד שעות מאוחרות, לקחתי RITALIN פעמיים: בבוקר כרגיל ואחרי כ-8 שעות , כאשר באופן טבעי, השפעת RITALIN הולכת ויורדת. מנה שניה של ריטאלין הוסיפה רק עירנות, אך לא שיפרה ריכוז. קודם כל, כאשר בנאדם עייף,תסמיני ADHD מחמירים וכנראה , שום תרופה לא יכולה להציל. באותם ימים אימונה שלי ב-RITALIN נחלשה.  עייפות  הובילה לטעויות רבות ועל פניו מצב לא  היה שונה מזה שלפני הטיפול.

ביום אחד  החלטתי לדלג מכדור. ובאותו יום  חשתי תערובת של עייפות , רוגזנות  וחוסר ריכוז. עלה לי מחשבה שריטלין, למרות כל הדעות והסברים, אכן גורם להתמכרות, אבל דחיתי את המחשבה. (והוכחתי  לעצמי את העובדה בימי חופש  שסוף סוף הגיעו : 4 ימים שבהם התעסקתי רק בבילויים  בלתי פוסקים,  לא הייתי זקוקה ל-RITALIN).  

עם  הזמן מתח ירד , כמות שעות שינה השתפרה ולא הייתי זקוקה ללקיחת RITALIN פעמיים ביום.  ריכוז טיפה חזר, אבל אין לי התלהבות עודפת מריטלין, אני כבר לא מצפה  ממנו נסים.   לפני כמה ימים  שוב לא לקחתי אותו הבוקר (סיבה פשוטה,  יום לפני זה שמתי אותו בטעות למדף אחר, והבוקר לא מצאתי). באותו יום   לא קרו אסונות, אבל ראיתי , שלמרות שעות שינה מספיקות, אני מתפזרת.

מקווה שעכשיו  תיאמתי ציפיותיי עם מציאות. .

 

 

 

תגובות

קריסה
קריסה
אני סובלת מדרגה חמורה של ADHD ורוצה מאוד להכיר אנשים כמוני, שמדי יום, נלחמים במחלה ששמה \\\"הפרעת קשב וריכוז\\\&q...