מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

על נוירולוגיה בכלל ושבץ מוח וטרשת נפ...

למרות תפקידם החשוב במניעת מחלות לב ושבץ חשוב לזכור,כי כמו לכל תרופה, גם  השימוש בסטטינים עלול להיות כרוך  בתופעות לוואי.

30/09/12 23:06
871 צפיות

סטטינים,תכשירים מורידי כולסטרול , הינם בעלי ערך רב במניעה ראשונית ושניונית של  טרשת עורקים,מחלת לב איסכמית ושבץ מוח. סגולותיהם של הסטטינים הוכחו בעשרות מחקרים עד כה , במחקר הSPARCL  למשל נמצא כי סטטינים במינון גבוה מורידים באופן ניכר סיכון לשבץ מוח חוזר ביחס לקבוצת הביקורת שלא טופלה. אכן, כיום נהוג לרשום סטטינים כדבר שבשגרה לחולים בסיכון לאירועים מוחיים ולבביים.

עם זאת, חשוב לזכור כי לסטטינים תופעות לוואי; בין החשובות שבהן יש למנות נזק לרקמת השרירים העלול להתבטא בכאבי שרירים מפושטים ולעיתים לא שכיחות גם בהרס רקמה מסיבי ומסוכן וכן נזק כבדי.

לאחרונה'  מספר מחקרים הצביעו על תופעות לוואי אפשרויות נוספות שלא היו ידועות קודם לכן. יתכן כי סטטינים מעלים באופן קל את הסיכון לדמם תוך מוחי בעיקר באוכלוסיה בסיכון . מחקר עדכני נוסף העלה כי למרות שהתכשירים לא מעלים סיכון לסוכרת הן עלולים להעלות  את רמות הסוכר בדם בצום.

מחקר חדש ביקש לבדוק את שכיחות והרכב הפלאקים הטרשתיים, אותם משקעי שומן המצטברים על דופן כלי הדם וחוסמים אותו במחלת טרשת העורקים, בחולים המטופלים בסטטינים. החוקרים עקבו ,באמצעות בדיקות CTA מתוחכמות , אחר הדופן של כלי הדם הכליליים בחולים ללא מחלה כלילית ידועה והשוו בין אלפי חולים שטופלו בסטטינים לבין קבוצת ביקורת. המחקר העלה כי שימוש בסטטינים היה קשור בסיכון מוגבר להווצרות פלאקים הכוללים סידן . חשוב לזכור כי מדובר במחקר הדמייתי בלבד שלא השווה תוצאות קליניות בין החולים כך שאיננו יודעים בשלב זה מהי המשמעות הקלינית של התוצאות.

לסיכום , אין ספק כי השימוש בסטטינים תרם תרומה אדירה למניעת תחלואה וסקולרית. אולם חשוב לזכור כי , כמו כל תרופה אחרת, השימוש איננו תמיד חף מבעיות. יש לעקוב  אחר תופעות הלוואי כגון פגיעה שרירית , כבדית, ורמות סוכר בצום וכן  ולשקול  היטב את השימוש בתרופה באוכלוסיות מיוחדות כגון חולים לאחר דמם תוך מוחי. השימוש בסטטינים צריך להעשות באופן  ובמינון פרטני ידי הרופא מטפל.

תגובות

heal631
20/06/19 7:50

מה דעתך שבמקום סטטיניים ישתמשו במוצר בשם nattokinase שממיס קרישי דם ומגמיש עורקים

אין כל קשר בין התכשירים. סטטינים הוכחו במספר מחקרים כמורידים סיכון לארוע מוחי חוזר ולכן מהווים כלי חשוב במניעה שניונית וגם במניעה ראשונית לפי ערכי השומנים בדם.

heal631
21/06/19 10:03

אף מילה על נאטוקינאז :smile: אני מבין ש"הרפואה" לא מתעסקת בדברים בריאים וטבעיים . https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-1084/nattokinase

ניף
25/08/20 16:09

חשוב מאוד!!!!!! heal 631!!!-למרות שעברה שנה--אנא התקשר\י אלי בטלפון שהשארתי בפוסט הזה 03-6965483,בקשר לנאטוקינאז.מכוון למגיב\ה heal631 !!!!זו כרגע בדיוק השאלה שלי.אני חווה מצב לבבי של הרחבה די חמורה של העליה השמאלית בלב,וגם נוירופטיה ברגליים ובידיים.בעבר בMRI ראו אצלי מספר מוקדים בחומר הלבן ''שיכולים להתאים למחלת כלי דם קטנים ''במוח,אם זה במוח,הרי זה יכול בהחלט להיות גם ברגליים ובידיים,ולכן לפגוע בעצבים הקפיים. כדי למנוע שבץ מוחי שאני חושבת,מקווה,שעוד לא היה לי כתוצאה מהווצרות קרישי דם בעליה השמאלית ו''זריקתם'' לכוון המוח,,וגם אולי לשפר זרימת דם לרגליים ולידיים,כולל המסת קרישים בכלי דם ורידיים עמוקים במידה וקיימים,אני רוצה לקחת נאטוקינאז,מכיוון שאספירין במינון הנמוך,עשוי גם לגרום לדימום-במערכת עיכול ואף במוח,ואז מה הואילו חכמים. בנוסף אני גם שוקלת לקחת סראפפטאז במקביל יחד עם הנאטוקינאז.אני רופאה בהכשרתי,כרגע אבל לא עוסקת ברפואה אלא פסנתרנית קלאסית,קונצרטים,והבעיה בידיים משגעת אותי ומונעת ממני לנגן.,גם אני חושבת שחוסר הידע ולעיתים גם הזלזול של הרופאים הקונבנציונליים ברפואה ה''טבעית'' הוא שערוריתי.אני למדתי גם נטורופטיה,ואני חושבת שהשטחים הללו משלימים זה את זה ולא ''מתנגדים'' זה לזה,וכל מה שמועיל צריך להשתמש בו.אני מאוד מבקשת מהמגיב\ה הקודמ\ת להתקשר איתי , בהקדם אני מעוניינת לטכס עיצה ביחד ולחשוב על הנטוקינאז ואולי ללמוד אחת מהשני\ה.שמי נירה,אני גרה בתל אביב לא רחוק מאיכילוב.נתתי פה את מספר הטלפון שלי,אין לי נייד וזה טלפון של בזק,ומכיוון שלפעמים קשה לי להגיע לטלפון כי אני עכשיו הולכת עם מקל בגלל הרגליים,אז אבקש להתעזר בסבלנות ולנסות מספר פעמים ו\או להשאיר מספר טלפון לחזרה..אפשר במקביל גם לענות פה בשרשור של כמוני.אני שמחה לראות שיש עוד מישהו שחושב ומכיר את הנאטוקינאז,ומה שנקרא ''בראש שלי'',אני מקווה שניפגש לפחות בשיחת טלפון ראשונית.אני חייבת להציל את הידיים שלי,למנוע אירוע מוחי,ואשמח גם לחשוב ביחד ולעזור זה לזה

פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירו...