מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםאיציק החדשמלקוח ארגון מסייע למתנדב מסייע

למנהלי כמוני.: כשנותנים עיצה וכתף זכרו: להביא ניסיון אמפתיה  אבל לשמור על גבולות ולא להיסחף

28/02/14 18:26
621 צפיות
מלקוח ארגון מסייע למתנדב מסייע
הייתי בכנס והנה תמצית הרצאה על תוצאת מחקר בו נבחן היתרון במתנדב שהגיע ממצב של אחד מלקוחות הארגון למתנדב ללקוחות חדשים 

את המחקר ערכה ד"ר גלית ינאי ונטורה, מרצה, החוג לשירותי אנוש, המכללה האקדמית עמק יזרעאל

אחד התחומים הבולטים בחקר מדיניות חברתית עוסק בהבנת מעורבותם של אזרחים בפעילות רווחה.

הנחת היסוד הבסיסית המוצעת לפעילות זו הנה שאזרחים נוטלים על עצמם יוזמות חברתיות בנושאים החשובים להם ובתחומים שיש להם עניין אישי בקידומם. 

שאלנו
מה משמעות ההתנדבות בקרב נשים וגברים שהיו בעבר לקוחות וכעבור זמן הפכו למתנדבים; מה מניע אותם לפעול במקום שבו הסתייעו וכיצד הם כעת מסייעים? אילו תובנות ייחודיות הם מביאים אל הארגון, תחום הסיוע ואל לקוחותיו? 

מתנדבים אלו בניסיונם הייחודי, אוגדים ידע רב וחשוב; הם מביאים תובנות אישיות ב'גוף ראשון' על המעגל השלם של הסיוע ומעורבות אזרחית:

פילנתרופיה ב'גוף ראשון'.
41 מרואיינים השתתפו במחקר: 21 מארגון "איגי" )של הקהילה ההומו לסבית(
; 8 מארגון -- "אנוש" )ארגון נפגעי נפש(; 1 מארגון " " )ארגון מכורים אנונימיים(; 0 מהאגודה למלחמה בסרטן ו 8 ממרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית. כל אחת ואחד מהם התנדב בארגון שבו היה בעבר לקוח והתנדב במשך של שנה ומעלה. המחקר נערך במסגרת הפרדיגמה האיכותנית ובאמצעות הריאיון המובנה למחצה.

עיקר הניתוח עסק בשאלת המוטיבציה להתנדב ובתפיסות המתנדבים ביחס לסיוע וללקוחותיהם.

תוצאות המחקר מחזקות את ההנחה כי מעורבות אזרחית קשורה במעורבות אישית גבוהה בליקויים חברתיים: המתנדבים הציגו שאיפה לטפל בסטראוטיפים החברתיים ובאפליה מהם סבלו. הם ביקשו להגביר את הנגישות החברתית לאוכלוסיות מיוחדות ולקדם את רווחתם של מי שסובלים מאפליות אלו. 

בניתוח מניעיהם טענו, כי ניסיונם האישי טען אותם במודעות חברתית ייחודית ובהבנה עמוקה לליקויים החברתיים. בפעילותם, הם מבקשים ליישם את תובנותיהם ולהקל על סבלם של אנשים.

ידע חשוב ומרתק מביאים המרואיינים בכל הנוגע לסוגיות הסיוע ולקשר עם מוטבים: מרבית המרואיינים מאמינים כי יש להגיע עם פניות להתנדבות ועם יכולת לרציפות בפעילות ההתנדבותית:

הפסקת התנדבות לטענתם עשויה להביא לנזק רב עבור המוטבים ולכן, על המתנדבים להכיר במידת הפניות שלהם ובמסוגלותם האישית.
דגש גבוה הושם על הבנה אמפתית למוטבי ההתנדבות לצד יכולת להפריד בינם לבין המוטבים. לטענתם, על אף הדמיון בניסיון החיים, אין סבלם של המוטבים דומה לשלהם ואין להשליך את תפיסותיהם על המוטבים. 

הפרדה חשובה גם בכל הנוגע לגבולות התפקיד:
לתפיסתם, חשוב לשמור על גבולות אישיים ועל היעדר גלישה בגבולות התפקיד. אותה ראייה הוצגה גם ביחס לארגון המפעיל. בין שהציגו ארגון מתגמל ובין שלא, לא ייחסו לכך המתנדבים משמעות מרכזית.

בהיבט הרחב, מתנדבים אלו מלמדים על הקשר החשוב שבין אדם לזולתו ועל בסיסה האנושי של החברה האזרחית. בהיבט הניהולי, הם מדגישים כי מתנדבים בעלי ניסיון חיים ישיר מביאים עמם ידע רב על ההתנדבות, תפיסה אידאולוגית ברורה וחשיבות גבוהה לשמירה על גבולות אישיים.

תגובות

איציק-ניסני
איציק-ניסני
הגמול לאדם על עבודתו אינו מה שהוא קיבל בעבורה אלא ההזדמנות להגשים חזונו .