מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מאת נועית
27/04/17 23:05
3785 צפיות

 

לפני כמה שנים התחלתי לחשוב על הנושא הזה- בריאות. ועל מה מגדיר אדם האם הוא בריא או לא. האם זה שאדם יכול לשבת מול רופא בשלב כלשהו בחייו והרופא ייתן לו אבחנה כלשהי יגדיר את זה? האם הסביבה מגדירה את זה עבורו? האם הוא מגדיר את זה עבור עצמו?

יש להניח שהשילוב של השלושה הוא הנכון או לפחות ההגיוני. לעניות דעתי מה שמאוד מאוד משנה ומשפיע הוא איך האדם המוגדר "חולה" או "בריא" מגדיר את עצמו. ושלא תבינו לא נכון, אין הכוונה שהוא מתעלם מבעיה רפואית שיש לו ושעליו להתמודד עמה. הכוונה היא לגישה אותה הוא נוקט כלפי המצב שלו.

אם ניקח למשל אדם שנולד עם נכות כלשהי הגדרה הזו בהחלט תעמוד למבחן האם הוא מתייחס אל עצמו ככזה או האם הוא פועל מעבר למגבלותיו, ולפעמים אפילו הופך אותן ליתרונות. כשאני התגייסתי לצבא, הייתי מתנדבת כי אותי פטרו עם המגבלה הרפואית שלי- דבר שאותו לא הצלחתי להבין ולקבל באותו הזמן כיוון שמבינתי לא הייתי שונה מאף אחד אחר בסביבה שלי, וזו אחת הסיבות שהחלטתי כן לעשות את זה. היו איתי אנשים גם חירשים ועיוורים שהתנדבו. ההתייחסות שלהם לעצמם היא הקובעת, הם יכולים לעשות הם יכולים לתרום וזה מספיק.

וכאן נכנס גם הצד המשלים- הסביבה. האם הסביבה מסתכלת על אותו אדם בעל מוגבלות כעל יכול או חסר יכולת? עפ"י אילו מדדים פשר לבחון את זה?

אלברט איינשטיין אמר: "כולנו גאונים אבל אם תשפוט דג עפ"י היכולת שלו לטפס על עץ הוא יחיה כל חייו באמונה שהוא טיפש". לכל אחד צריכים להיות מדדים שונים להסתכל עליו, יכול להיות שאדם נכה לא יוכל פשוט לקום ולרוץ למשל, אך אולי הוא יוכל לעשות דברים אחרים שבהם יהיה מוצלח לא פחות. והסביבה יכולה מאוד לתרום לו בכך ואף להטות את הכף- לטוב ולרע. אני עובדת במכון כושר, ויש אדם שבאופן קבוע מגיע להתאמן. נכנס עם כיסא גלגלים, יורד ממנו, מתאמן, ובסיום חוזר אליו. אני נפעמת מכך כל פעם מחדש. אם לאדם רגיל ללא מגבלות וללא בעיות רפואיות יש כמה דברים מעטים לעשות על מנת להגיע להתאמן לאדם כזה יש לפחות כפול מזה. וזה נצחון של הגישה, הרוח, המחשבה.

 אדם במצב דומה לשלי אמר לי פעם לגבי זה שהחלמה היא 10% בגוף ו90% בראש. זה משפט שמלווה אותי כבר שנים- המחשבה על מחלה או מגבלה ככה תיראה בחיים.

אדם יכול לתפוס את עצמו כחולה, כך יראה את עצמו, כך החברה תראה אותו וכך יראו המגבלות או החופש שיתאפשר לו.

אני לא אומרת שאין מגבלות, אני אומרת שאפשר לפעול ולהמשיך לחיות יחד עם זה. וגם לחיות טוב.

תגובות

roee10
05/06/17 12:04

תודה על השיתוף המקסים! תמשיכי לעדכן אותנו.

נועית
03/07/17 14:31

בשמחה