מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

פיזיותרפיה נוירולוגית

כמוניבלוגיםפיזיותרפיה נוירולוגיתפיזיותרפיה לפרקינסון - שיפור שיווי משקל דינאמי בהליכה

פיזיותרפיה לפרקינסון - שיפור שיווי משקל דינאמי בהליכה

06/01/18 20:35
7680 צפיות
פיזיותרפיה לפרקינסון - שיפור שיווי משקל דינאמי בהליכה

חולי פרקינסון רבים נוטים ליפול יותר במהלך הליכה הדורשת שיווי משקל דינמי ובסיס משתנה, מאשר בעמידה שקטה אשר מפעילה מנגנונים סטטיים של שיווי המשקל. בשל הקשיים הדינמיים במחלה, נוכל למצוא בבדיקה כי החולה מצליח להתייצב במצב סטטי תוך שימוש בנוקשות השרירים ומיעוט התנועה כאמצעים התורמים לו לשמור על שיווי המשקל. אולם, פעמים רבות נצפה בנטייה לעמוד וללכת בבסיס צר, מצב אשר מאתגר אף יותר את שיווי המשקל בשל הקטנת בסיס התמיכה הצידי (המדיו-לטרלי). דרישה דינמית במצב זה, לרבות ביצוע צעד לפנים או לאחור, תוכל להוביל לצורך בתמיכה חיצונית של הפיזיותרפיסט עד שהמטופל לומד לייצב עצמו בבסיס רחב יותר ונרגיש בנוח להסיר את התמיכות.

מעבר ללימוד כמובן של אסטרטגיות מניעתיות כגון הגדלת בסיס התמיכה בעמידה, עמדה טיפולית שאני ממליץ עליה לתרגול שיפור שיווי המשקל הדינמי אצל חולי פרקינסון היא עמידת פסיעה, בה הבסיס המדיו-לטרלי קטן. עמידה זו נדרשת לתפקודים חשובים כגון הליכה או הושטה לפנים ולאחור. בשל הקשיים הרבים בתרגול תוך כדי הליכה בקרב חולים עם בעיות בשיווי המשקל, עמידת פסיעה מאפשרת למטפל ולמטופל עמדת מוצא קרובה יותר להליכה מאשר עמידה בבסיס רגיל. בדומה להליכה, עמידת פסיעה דורשת קואורדינציה בין רגל לרגל, כאשר הרגליים עושות דברים נפרדים, ומאפשרת רוטציות נגדיות של הגו. המטופל לומד תחילה לחלק את משקלו שווה בשווה בין הרגליים, ולאחר מכן נדרש להשעין את משקל הגוף על כל רגל בתורה ולשחרר רגל בכדי לבצע צעד ולהתקדם בהליכה.

עדויות רבות בספרות מצביעות על חשיבות גרעיני הבסיס לאינטגרציה הסנסורי-מוטורית, המכניזם באמצעותו מידע תחושתי מעובד לידי תכנון מוטורי וביצוע תנועה. האינטגרציה התחושתית מהמערכת הפרופריוצפטיבית (התחושה העמוקה, תחושת מנח הגוף) פגועה בחולי פרקינסון, וכתוצאה מליקויים אלו מסתמכים החולים יותר על מערכת הראייה כדי לשלוט בתנועות הגוף. לכן, בעבודה עם החולים בעמידת פסיעה אני ממליץ להתחיל מלימוד המטופל כיצד איזון הגוף מתחיל מהמידע המורגש מכף הרגל, וככל שהשליטה השרירית מכף הרגל משתפרת, חשוב לשלב אתגרים תחושתיים שונים המשלבים את שאר תנועות הגוף. לדוגמה, שינויי מבט לכיוונים שונים, הושטה לכיוונים שונים וליווי הידיים במבט, ותרגילים המשלבים קואורדינציית עין-יד כגון משחק עם כדורי טניס. מומלץ לבצע את התרגול בעמידת פסיעה, ובהמשך בהליכה כמובן, גם כשהמטופל יחף, ולשלב עמידה על מרקמים שונים: רצפה, שטיח, דשא, חול ועוד.

תגובות

יובל-לויתן
יובל-לויתן
פיזיותרפיסט מוסמך MScPT, מתמחה בשיקום פרקינסון והפרעות תנועה פיזיותרפיסט אחראי ביחידה לשיקום פרקינסון והפרעות תנועה, המ...