מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

תזונה שמחה מזינה וטעימה

כמוניבלוגיםתזונה שמחה מזינה וטעימההמלצות להכנסת בריאות לחיים ולתפריט היומי

המלצות להכנסת בריאות לחיים ולתפריט היומי

איך לעשות שינוי בהנאה

02/06/18 10:52
1185 צפיות
המלצות להכנסת בריאות לחיים ולתפריט היומי

כשאנשים מגיעים אליי למרפאה רובם רוצים לעשות שינוי בתזונה שלהם. כל אחת וסיבותיו. לפעמים בגלל כאבי בטן, רצון לרדת במשקל, טריגליצרידים וכולסטרול גבוהים, ירידה לא רצונית במשקל ועוד ועוד.

כדי שאדם יעשה שינוי התנהגותי בהרגלי האכילה שלו, עליו להכיר בקשר העמוק שפיתח עם המאכלים, לכבד קשר זה ואז לבנות סביבת אכילה אישית שתאפשר לו לפתח הרגלי אכילה בריאים ומאוזנים (ציפי העצני, 2012).

אני מאמינה ששינוי אפשר לעשות בשתי צורות:

1. לעשות שינוי מלא של 180 מעלות - למשל להחליט יום אחד שמפסיקים לעשן או שמפסיקים להוסיף סוכר בקפה.

2. לעשות שינויים קטנים לאורך זמן - למשל להוריד כל יום סיגריה אחת או כל פעם להוריד 1/4 כפית סוכר מהקפה עד שמורידים לגמרי.

שתי השיטות לגיטימיות והבחירה היא אישית ותלויית סיטואציה.

להלן מספר דוגמאות להכנסת בריאות לתפריט היומי ולחיי היום יום בצורה מהנה:

* כדי לעודד אכילת ירקות מומלץ לשטוף ולחתוך ירקות בשלל צבעים. צלחת צבעונית כזו תתחסל כהרף עין. מומלץ לגוון בסוגי הירקות וכל פעם להוסיף ירק חדש.

*במקום ממתקים ניתן להכין צלחת צבעונית ומשמחת של הממתקים מהטבע - הפירות. פירות שטופים וחתוכים יתחסלו באותה מהירות כמו ממתקים. פירות עשירים בסיבים תזונתיים, נוזלים, ויטמינים ומינרלים. יחד עם זה, חשוב לזכור שפירות עתירים בסוכר ולכן גם בהם לא כדאי להגזים במיוחד אנשים עם סוכרת או טריגליצרידים.

*מומלץ שכל ארוחה תכיל גם ירקות. על מנת להקל בהכנה של ירקות לארוחות ניתן להעזר בירקות שכבר עברו שטיפה וחיתוך או ירקות קפואים.

*כדי לוודא ששותים מים מומלץ להמנע מרכישת שתייה ממותקת (כולל שתייה ממומתקת בממתיקים מלאכותיים) ובמקומם לשים קנקן מים טריים על השולחן. ניתן לגוון עם הוספת פלחי לימון או נענע או צמחים אחרים. הסתכלו על התמונה המצורפת לפוסט זה. האם היא לא מעוררת חשק לשתות יותר מכל משקה אחר?  

*כדי לעזור לילדים להכניס טעמים חדשים לתפריט שלהם מומלץ שיעזרו בהכנת הארוחה. עצם ההכנה של מזונות שונים תגרום להם הרבה פעמים להסכים גם לטעום מה שהכינו.על מנת להתרגל להוריד כמויות של מלח במזון מומלץ להתחיל להוריד באיטיות את כמות המלח בבישול. מומלץ לא לשים את המלח ישירות לתבשיל אלא לשים בכפית או בכף היד על מנת לדעת כמה מלח באמת שמים באוכל ואז גם אפשר להפחית כמויות בהדרגה.

*גם עם סוכר מומלץ לעשות אותו דבר. להפחית כמויות בהדרגה. למשל אם במתכון לעוגה רשום 1 כוס סוכר, כל פעם שמכינים ניתן להוריד שמינית כוס עד להורדת לפחות מחצית מכמות הסוכר הראשונית. כנ"ל כשממתיקים קפה או תה. אני מכירה אנשים שמשתי כפיות סוכר הורידו לרבע כפית ונהנים מהקפה או התה באותה מידת הנאה כמו קודם.

*על מנת להכניס בריאות לתזונה יש צורך בתכנון. חשוב שבבית יהיו מצרכים זמינים לארוחות מזינות להכנה מהירה כמו קינואה, לחם מחיטה מלאה וממרחים מתאימים, רסק עגבניות ללא תוספת סוכר ושלל מזונות מזינים נוספים.

*כדי להכניס פעילות גופנית מהנה לשיגרה מומלץ להכניס ליומן פעמיים בשבוע הליכה של 15-20 דקות (באישור רופא). ההליכה צריכה להיות מהנה וכזו שמסיימים אותה יש הרגשה שאפשר להמשיך ללכת  והיא עושה חשק להמשיך ללכת בפעם הבאה.

*עוד דרך להכניס הנאה להליכה היא לקבוע עם הבעל / האישה / חבר/ה. במקום ללכת לבית קפה אפשר לעשות הליכה (או לעשות הליכה ולסיום ללכת לבית קפה :). בדרך זו ההליכה היא באמת מהנה.

*כל פעילות גופנית היא נפלאה ולכן כדאי לחפש פעילות גופנית משמחת. אני למשל גיליתי את עולם הטניס ופעם ראשונה שמצאתי פעילות גופנית שבה אני לא מסתכלת על השעון כי יותר מעניין לחבוט בכדור והריצה היא לא לשם ריצה אלא לשם להגיע לכדור. ריקוד היא דוגמא נוספת לפעילות גופנית מאד מהנה וניתן להצטרף למשל להרקדות.  

*הרבה פעמים שותף מחויבות יכול לעזור ולכן ניתן לבקר אצל דיאטנית באופן קבוע בתדירות המתאימה לך.

אשמח לשיתופים שלכם איך הצלחתם להכניס שינויים בריאותיים לחיי היום יום שלכם ומי שרוצה לשתף באתגרים כמובן שמוזמן גם :)

 

תגובות