מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

להפסיק לעשן, למרות הכל

הנזק שלא דובר בו לעישון פסיבי

מאת מוג'ו
18/07/18 22:38
3897 צפיות

הרבה דובר ונחקר על נזקי העישון הפסיבי. נאמר שזה מזיק מאוד ומספיק לשאוף בטעות עשן של מעשן סמוך כדי לסבול מנזקי עישון. אבל יש אספקט נוסף שאני סובל ממנו כמעשן פסיבי בעל כורחי.

אני כבר שנה שלמה לא מעשן! הגעתי למצב שנגמלים אוהבים לומר "שכחתי שעישנתי". אני כבר לא חושב על סיגריות. כבר לא "בא לי לעשן". עברתי את שני השלבים של הפסקת העישון ואני בשלב השלישי - זה שנמשך למשך שארית חיי. זהו השלב בו אנחנו גמולים אבל צריכים להמשיך לעמוד על המשמר ולא לטעות בשום "רק סיגריה אחת" במסיבה, אבל או אירוע כלשהו ולא להתפתות לג'וינט חברתי או רומנטי. אנחנו כבר חושבים כמו לא מעשנים אבל שלא כמוהם אין לנו את הפריבלגיה לטעות בשאיפה אקראית.

שהחלטתי על הגמילה ידעתי שאני במצב לא פשוט. כל הסובבים אותי מעשנים. אישתי, כל החברים הקרובים שלי ורוב בני המשפחה. כולם מעשנים. התחלתי את הגמילה שלי בידיעה שאין לי סביבה סטרילית ואני חייב להיגמל למרות זאת (המזל שבעבודה אסור לעשן). בהתחלה פיתחתי אדישות למעשנים ולסיגריות שלהם. התנהגתי כמו אחד שלא עישן מימיו. אחר כך ביקשתי מאישתי ומהחברים לצאת לעשן את הסיגריה שלהם בחוץ בלי שאני שם. אישתי נאלצה לוותר על "זמן האיכות" שלנו ביחד בגינה והחברים יצאו למצוץ את הניקוטין שלהם לבד. עם הזמן התחלתי להיות יותר רגיש לזה. הריח מטריף אותי מגועל. אני מריח מישהו מעשן ממרחקים. שאני יוצא בבוקר לסיבוב עם הכלב אני מריח את ההוא שמעשן בגן הציבורי במורד הרחוב 150 מטר ממני. בתחנת הרכבת אני מריח את אלו שמעשנים להם בבושה בקצה הרחוק של הרציף המיועד לעישון.

עם זאת המונדיאל הגיע והמפגש עם החברים היה כמעט כל יום לראות משחק. למרות שהם עישנו בחוץ, הריח נדבק אליהם. ולפעמים יצאתי איתם כי בכ"ז חברים. הגינה לא קטנה והאוויר פתוח אבל למרות זאת התחלתי להרגיש דברים. הגרון שלי נהיה מגורה והרגשתי מן חיספוס לא נעים. בערבים מסויימים הרגשתי כובד בנשימה אבל הכי גרוע זה מה שעבר עלי מאז שהחלו הפסקות של כמה ימים בין המשחקים וכמה ימים אחרי הגמר - התחלתי לחשוב על סיגריה! פתאום הרגשתי כמו נגמל צעיר שחושב על לעשן! זה התחיל ככה סתם שחזרתי מהעבודה פתאום בא לי סיגריה. כמובן שלא חשבתי אפילו על להכנע לזה, אבל זה הטריד אותי מאוד. שחשבתי על זה הבנתי שהייתי מעשן פסיבי בצורה יותר מסיבית בתקופה הזאת וזה מספיק בשביל להעיר את מפלצת הניקוטין שהרימה ראש והתחילה לבקש את הרעל ממנו היא ניזונה. אז הפסיבי שלי יכול היה להפוך לאקטיבי בזמן אחר. הפסיבי הזה היה הופך למאוד אקטיבי אילולא עצרתי את זה בזמן.

אז אם יש משהו חיובי בזה שנגמר המונדיאל (המופלא ביותר שהאנושות חוותה) זה זה - עכשיו אני חוזר להיות נקי מעישון פסיבי ולהמשיך לשכוח מהסיגריות.

תגובות

וואו, כתבת מאוד יפה מוג'ו. ממחיש כמה ההתמכרות היא חזקה ויכולה להרים את ראשה ברגעים צפוים ולא צפוים. כל הכבוד שהצלחת לעמוד בפיתויים ושהגעת להבנות הללו.

נילי-בראון
24/07/18 15:06

כל הכבוד מוג'ו, אני מצטרפת לד"ר יעל ומחזקת אותך על התובנות החשובות, זה מה שבסופו של דבר ישמור עליך לא לחזור לעשן. אגב, זה די נורמלי להתחיל להרגיש את החשק לעשן אחרי מונדיאל כזה, שהיה חוויה אינטנסיבית ומהנה ואנשים סביבך עישנו. זה לא רק העישון הפסיבי, זה גם הקטע החברתי. אנחנו יצורים חברתיים ומושפעים אחד מהשני. כשאתה רואה משחק עם החברים וכולם מתרגשים ומעשנים ונראה שהם נהנים - זה רק טבעי שהחשק מתעורר. צריך לזכור שזה אוטומטי ולא רצון לעשן. עשית את הדבר הנכון, היית מודע לזה ועצרת את זה.

עמי188
29/07/18 20:01

מוג'ו ידידי , אני תמיד שמח לקרוא את התובנות שלך ומעביר מהם אל זיווה רעייתי . כל הכבוד לך שעמדת בפיתויים האלה וזה מאוד קשה , אני רואה זאת מהצד לא פעם ולא פעמיים . אני מאחל לך לצלוח כל מעמורה כזאת במהירות ווללא יסוריים . במונידיאל הבא בעזרת השם נצפה גם בנבחרת שלנו ולא לנרצה לעשן ונהנה מאווירה טובה ללא עשן .

מתעניינת2
30/07/18 0:15

מוגו' שלום, אני בסדנא לגמילה דרך קופ"ח במפגש הרביעי לוקחת צמפיקס ולקראת גמילה מעישון מוחלטת, כתבת ש-אבל שלא כמוהם אין לנו את הפריבלגיה לטעות בשאיפה אקראית! האם לעשן סיגריה אחת אחרי שנגמלים זה מסוכן? האם אחרי כל המאמץ של הגמילה שלך זה יכול להשפיע ואיך?..תודה

מוג-ו
16/08/18 17:57

הי מתעניינת, סליחה על התגובה המאוחרת... אם נתעכב קצת על הסמנטיקה אני רוצה לתקן אותך - אין כזה דבר לטעות בשאיפה אקראית! זה לא כמו להחליק על קליפה של בננה. אם לקחת סיגריה ושאפת אז זה בטח במודעות. אז מה שאני רוצה להעביר לנגמלים זה שיכניסו למודעות שלהם שגמילה מסיגריות זה תהליך שנמשך למשך שארית חיינו. גם אחרי חודש, שנה, עשר שנים או עשרים שנים, גם אז שאיפה אחת של סיגריה יכולה להחזיר אותך מהר מאוד להיות מעשנת פעילה. ה"מאמץ של הגמילה" הוא למעשה מעבר פסיכולוגי של התודעה שלנו למצב שנפנים שאפשר להיות לא מעשנים. שנוכל לחיות טוב ולהנות הרבה יותר מהחיים ללא עישון. המאמץ להבין שאנחנו לא מוותרים על עישון אלא מרוויחים חיים טובים ובריאים יותר. המאמץ לראות את עצמנו בלי סיגריה באותם מצבים שאנחנו רגילים לעשן. המאמץ הוא רק בראש כי להפסיק לעשן זה קל - פשוט לא מחזיקים סיגריות, לא מושיטים את היד לשלוף סיגריה מהקופסה, לא מציתים אותה ובטח לא מכניסים לפה. לא לעשות את הפעולות האלה זה קל. גם תסמיני הגמילה יתבררו שהם לא כזה נוראיים כמו שדמיינו שיהיו. אז כן, אם אחרי כל המאמץ הזה לקחת סיגריה, לא רק שתחזרי מהר מאוד לעשן אלא גם תפרקי את כל המאמץ הפסיכולוגי שעברת בגמילה וחס-וחלילה "תשכנעי" את עצמך שאת לא יכולה להפסיק לעשן. כל הכבוד לך שלקחת את עצמך לסדנא והחלטת להיגמל! בהצלחה!!

נילי-בראון
01/08/18 16:40

הי מתעניינת, אשמח לשמוע גם מה מוג'ו חושב, אבל בינתיים אגיד גם את דעתי המקצועית: כל מעשן מתרגל למינון מסוים של ניקוטין. קשה מאוד למעשנים לרדת מהמינון הזה ולעשן כמות סיגריות קטנה יותר או לעשן פעם ב.... כשעוברים גמילה מעישון הגוף מתנקה מניקוטין ויותר קל לא לעשן בכלל מאשר לעשן מעט. זה מהצד הפיזיולוגי. לגבי הצד הפסיכולוגי - כדי להפסיק לעשן באמת, כדאי לעבור שינוי בדרך החשיבה. מי שמפסיק לעשן ועדין חושב שהסיגריה חסרה לו - עושה לעצמו חיים הרבה יותר קשים מפני שהוא מתאפק לא לעשן. כדאי ומומלץ לשנות את דרך המחשבה ולהתחיל להתמקד בחסרונות של הסיגריה. להפסיק לתת לה משמעות חיובית ולהזכיר לעצמך את הסבל שהעישון גורם. במילים אחרות, מי שרוצה סיגריה אחת בטוח שהיא תעשה לו משהו טוב, שתעזור באיזושהי דרך. לעומת זאת, מי שעובר תהליך של שינוי מחשבתי, ומגיע למצב שבו הוא בטוח שסיגריה אחת תעשה לו רע - יש לו הרבה יותר סיכוי להישאר גמול ושלם עם עצמו.

מתעניינת2
19/08/18 23:23

תודה על תגובתכם, מוג'ו זה מעניין התגובה שלך חידשת לי, ולך נילי על ההסבר! ובכן אני לא מעשנת מזה שבוע עוברת תהליך קשה, חושבת הרבה על הסיגריה שכאילו בא לי חשק, אבל בתכלס אני לא רוצה לעשן כי יודעת שזה רע ומציק ובעצם לא בא לי באמת לעשן, זה מין מכשף שמנסה לבלבל בזמן של לחץ רגעי ואומר לי שבא לי לעשן..זה לא קל לשנות דפוסי התנהגות ולתרגל חשיבה מחדש, זה להיוולד מחדש וללכת לקראת הלא ידוע שזה מפחיד אבל אפשרי בהחלט, אני שמחה שהגעתי אליכם ודרככם לסדנת קופ"ח ולחיי החדשים, מאחלת לעצמי להמשיך להיות חזקה ולהיות דרוכה לא להתפתות בעתיד. כי חיי כרגע מאוד טובים ברוך השם

מוג-ו
20/08/18 7:19

כל הכבוד ובהצלחה!

נילי-בראון
20/08/18 11:08

איזה כיף לשמוע! שמחה בשמחתך. כל הכבוד על התובנות, זה מאוד נכון - הבלבול הזה שאת חווה הוא מאוד אופייני. ככל שתתרגלי "לעשות סדר בראש" ולסגל לעצמך הרגלים חדשים - יפחת הבלבול ואיתו החשק לעשן. נשמח שתעדכני איך הולך לך :)

מתעניינת2
20/08/18 13:06

תודה מוגו' ונילי יקרים! נאמר לי שצריכה לקחת את הצ'מפיקס חצי שנה...האם אפשר לקצר את הזמן? יש לי בחילות שלא פוסקות מהצ'מפיקס, ולא ברור לי האם הצ'מפיקס הוא תחליף לדופמין שחסר במוח? ומה יהיה אם אפסיק? אשמח להסבר מפורט תודה

נילי-בראון
20/08/18 17:37

הי מתעניינת, כמה זמן את כבר לוקחת את התרופה? השתמשת בה בעבר? כמה עישנת לפני הסדנה? חצי שנה זאת הנחייה שמתאימה למי שהיה מעשן כבד וקשה לו מאוד להיגמל מעישון. בדרך כלל ההמלצה היא לשלשה חודשים, במיוחד אם את סובלת מתופעות לוואי. האם הבחילות החמירו עם הזמן או שפחתו? הקפידי לקחת את התרופה אחרי האוכל ועם כוס מים מלאה. זה חשוב כדי להפחית את הבחילות. התרופה אינה תחליף, היא חוסמת את הקולטנים לניקוטין כדי שלא תקבלי גמול מהסיגריות ולא תרגישי צורך גופני לעשן. התרופה גם מפעילה חלקית את הקולטנים כדי שדופמין ימשיך להשתחרר במוח. באופן זמני, בלי קשר לתרופה, נגמלים חווים ירידה במצב הרוח אבל חשוב לזכור שזה רק בטווח הקצר. בטווח הארוך יש דווקא שיפור :)

מתעניינת2
21/08/18 23:22

נילי תודה על תגובתך, לוקחת את התרופה מזה חודש וחצי בפעם הראשונה בחיי, עישנתי לפני הסדנא 15 סיגריות ביום והיו מצבים גם 20 ביום, עישנתי 30 שנה כנראה נחשבת כמעשנת כבדה. ועושה כדבריך אחרי אוכל עם כוס מים ובכל זאת ממשיכים הבחילות וממשיכה לקחת אותה מנסה להתגבר להתרגל, ואני מרגישה שיש לי מצב רוח טוב אני שמחה בתהליך גמילה, ימים ראשונים קשים מנשוא ככל שעובר הזמן הכל לטובתי..מה קורה בגוף אחרי שמפסיקים את התרופה אחרי חצי שנה...מה יקרה לי בגוף, האם ארצה לעשן? אשמח לתשובה, תודה

נילי-בראון
22/08/18 8:51

היי, בסך הכל נשמע שאת מתמודדת טוב עם הגמילה, התחלה טובה וגישה חיובית לכל התהליך. מציעה שתמשיכי לקחת את התרופה אבל שימי לב מה קורה עם הבחילות: אם המצב מפריע לך לתפקד והבחילות לא משתפרות וחלילה מחמירות, חזרי למנחה הסדנה או לרופא והתייעצי לגבי הורדת המינון של הכדורים. מציעה לך גם לברר למה המליצו לך על חצי שנה ולא על שלשה חודשים. את התרופה אפשר להפסיק בבת אחת ואת לא אמורה להרגיש קושי עם זה. עד אז הגוף מתרגל לתפקד בלי ניקוטין והצורך בניקוטין יורד לגמרי. זה אומר שלא יהיה לך חשק פיזיולוגי לעשן. הבעיה היא שיכול מאוד להיות שיתעורר חשק פסיכולוגי לעשן. שולחת לך קישור למשהו שכתבתי על מה שאפשר לעשות כדי להתגבר על זה: https://www.camoni.co.il/%D7%9C%D7%9B%D7%91%D7%95%D7%93-%D7%97%D7%92-%D7%94%D7%97%D7%A8%D7%95%D7%AA--%D7%90%D7%99%D7%9A-%D7%90%D7%A4%D7%A9%D7%A8-%D7%9C%D7%A6%D7%90%D7%AA-%D7%9C%D7%97%D7%95%D7%A4%D7%A9%D7%99-%D7%95%D7%9C%D7%94%D7%A4%D7%A1%D7%99%D7%A7-%D7%9C%D7%94%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%A2%D7%91%D7%93%D7%99%D7%9D-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%97%D7%A9%D7%A7-%D7%9C%D7%A2%D7%A9%D7%9F