מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נ...

כמוניבלוגיםטרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נפוצהה-FDA מאשר תרופה חדשה לטיפול בטרשת נפוצה

ה-FDA מאשר תרופה חדשה לטיפול בטרשת נפוצה

ההשפעה של Vumerity על מערכת העיכול נמוכה בהרבה מזו של טקפידרה

2890 צפיות
ה-FDA מאשר תרופה חדשה לטיפול בטרשת נפוצה

מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) מאשר תרופה חדשה, בשם Vumerity, לטיפול בצורות חוזרות ונישנות של טרשת נפוצה (MS), כולל תסמונת מבודדת קלינית (CIS), טרשת נפוצה חוזרת (RRMS) ומחלה פרוגרסיבית משנית פעילה (SPMS). 

התרופה, המגיעה בצורה של כדורים בשחרור מושהה הנלקחים פעמיים ביום, פותחה על ידי חברת Alkermes בשיתוף עם חברת ביוג'ן. אישור התרופה מתבסס בחלקו על נתונים מהניסוי הקליני שהראה את הבטיחות והיעילות של הטיפול.

כידוע, טרשת נפוצה היא מחלה כרונית שבה המערכת החיסונית של הגוף תוקפת בטעות את חלבון המיאלין העוטף את סיבי העצב.  מצב זה גורם לנזקים בתאי העצב ומפריע בהעברת אותות עצביים מהמוח לשאר הגוף ובחזרה. 

התרופה Vumerity עשויה ממולקולה קטנה הנקראת diroximel fumarate בכמות של 231 מ"ג, שנוכחותה בגוף גורמת להפעלת חלבון בשם Nrf2, המפחית את הדלקת.  לפיכך,  Vumerity אמורה להפחית את הפגיעה בתאי העצב ולהאט את התקדמות הטרשת הנפוצה.

מנגנון הפעולה של Vumerity דומה במהותו לפעולה של התרופה טקפידרה (Tecfidera) אך במסגרת ניסוי שנערך, רק 4.3% מהמשתתפים שקיבלו Vumerity דיווחו על בעיות במערכת העיכול לעומת 41.7% מהאלה שקיבלו את Tecfidera.  

התוצאות גם הראו כי רק 0.8% מהחולים שטופלו Vumerity הפסיקו את הטיפול בשל תופעות לוואי הקשורות במערכת העיכול, לעומת 4.8% מהחולים שטופלו Tecfidera. ההשפעות השליליות השכיחות ביותר עם Vumerity היו הסמקה, סחרחורות ועצירות; עם טקפידרה הם הסמיקו, סבלו מבחילה ושלשולים.

בניסויים נוספים שנערכו ל-Vumerity, נמצא שהיעילות, הבטיחות והסבילות של התרופה הן טובות מאוד. כך למשל, בבדיקות MRI שנערכו לחולים נמצא כי מספר וגודל הנגעים במוח, בהשוואה לתחילת המחקר, הראה ירידה משמעותית בנגעים.

בכנס ECTRIMS שנערך בשוקהולם לפני כחודשיים הוצגו נתונים נוספים שהראו, שבמטופלים שזה עתה אובחנו, מספר ההתקפים ירד בשיעור של 83% לאחר שנה של טיפול ב- Vumerity.  בנוסף, מספר הנגעים הנראים על ידי MRI ירד ב- 96% לאחר 48 שבועות של טיפול. בחולים ותיקים, שטופלו בעבר, מספר ההתקפים פחת ב- 72%, ומספר הנגעים ירד ב 64% לאחר 48 שבועות של טיפול ב- Vumerity.

----------------

מידע זה מפורסם בחסות שיתוף פעולה בין עמותת "כמוני" ל-MS ישראל בע"מ (חל"צ) - חברה לתועלת הציבור המארגנת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, בני משפחותיהם ומעגלי התמיכה שלהם, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה.  חולים בטרשת נפוצה ובני משפחותיהם המעוניינים להשתתף בפעילויות שאנו עורכים, להיות בקשר עם חולות וחולים אחרים ולקבל סיוע ותמיכה - מוזמנים ליצור עימנו קשר ב-054-4522572 (ענת אילון) או באמצעות מילוי הטופס הפרטים האישיים באתר האינטרנט שלנו – http://www.ms-israel.co.il).  

תגובות

מרב-ל-
15/11/21 18:23

שלום רב,

האם הוומריטי שונה מהטקפידרה גם בהשפעה על ירידת הלימפוציטים? מרב

למיטב ידיעתי, כיוון שבסופו של דבר מדובר באותו חומר פעיל, אין הבדל מהותי בהשפעה על ירידת הלימפוציטים.  בכל מקרה, אני מציע שתתייעצי עם הנוירולוג שלך על מנת לקבל תשובה קלינית מקצועית.

AAL
19/01/22 23:47

היי,

אנחנו תלמידות מגמת רפואה ואנחנו עושות את עבודת הגמר שלנו על הטרשת הנפוצה.

רצינו לשאול מה האינטרס של רופאים לתת קודם דימתיל פומרט ורק אם התופעות לוואי קשות אז להחליף לVumerty? עשו את זה למטופלת שלנו ולא הבנו למה לא להתחיל מלכתחילה עם הVumerity?

תודה מראש :)

הסיבה לכך אינה קלינית גרידא אלא נובעת מהאופן שבו ניתנות תרופות לחולי טרשת נפוצה.  התרופות מחולקות לקווי טיפול (ראשון, שני, שלישי ורביעי) כאשר הרופא - על פי הנחיות משרד הבריאות ובהעדר סיבה טובה - חייב להתחיל בקו הראשון.  רק כשלון טיפולי בקו ראשון, מאפשר מעבר לקו שני וכך הלאה.  טקפידרה, רשומה כקו ראשון אבל וומריטי לא.  לכן הרופא צריך להתחיל בטקפידרה ורק אם יתפתחו אצל החולה תופעות לוואי קשות, הוא יהיה רשאי להעביר אותה הלאה לוומריטי.  כלומר הסיבה היא בירוקרטית-תקציבית ולא רפואית.  לשמחתי, ועדת סל התרופות לשנת 2022 הבינה את העיוות הזה והחליטה על שינוי הפרדיגמה הטיפולית בחולי טרשת נפוצה.  זו תוצאה של עבודה ארוכה ומורכבת שנערכה בשנה שעברה.  סיכום של העניין תוכלו למצוא בפוסט שפירסמתי בנושא זה כאן -  https://bit.ly/3GXCKMc  אם אתן זקוקות לאינפורמציה נוספת, אל תהססו לפנות אלי גם ישירות בכתובת lavi@ms-israel.co.il

לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פ...