מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נ...

כמוניבלוגיםטרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נפוצהה-FDA מוציא אזהרה לגבי שימוש בגאבאפנטואידים

ה-FDA מוציא אזהרה לגבי שימוש בגאבאפנטואידים

גאבאפנטואידים ניתנים כתרופה לשיכוך ושליטה כל כאבים נוירופאטים

1327 צפיות
ה-FDA מוציא אזהרה לגבי שימוש בגאבאפנטואידים

רשות התרופות והמזון האמריקאית (FDA) הוציאה בחודש שעבר (דצמבר 2019) אזהרה לגבי השימוש בתרופות ממשפחת הגאבאפנטואידים (Gabapentinoids).  תרופות ממשפחה זו משמשות, לעיתים קרובות, לטיפול בכאבים נוירופאטים באנשים החיים עם טרשת נפוצה.  על פי ה-FDA, השימוש בתרופות ממשפחה זו יכול להגביר את הסיכון לבעיות נשימה, במיוחד באנשים שיש להם גורמי סיכון ספציפיים כמו תפקוד ריאות גרוע או לכאלה המשתמשים באופיואידים לשיכוך כאבים.

משפחת הגאבאפנטואידים כוללת תרופות נפוצות כמו גאבאפנטין וליריקה, שלאנשים החיים עם טרשת נפוצה, הן משמשות כדי להקל על כאבים נוירופאטים הנובעים מפגיעה בעצבים המרכזית.

האזהרה של ה-FDA מתמקדת בעיקר שימוש בגאבאפנטינואידים בשילוב עם תרופות המדכאות את פעילות מערכת העצבים המרכזית, ובכלל זה אופיואידים, תרופות אנטי-היסטמיניות, תרופות נוגדות חרדה ותרופות נגד דיכאון.  השימוש בשילובים כאלה יכול להעלות את הסיכון לדיכאון נשימתי (היפוונטילציה), מצב בו הנשימה איטית ולא יעילה בהעברת מספיק חמצן לגוף.  גורמי סיכון אחרים שצוינו לדיכאון נשימתי הקשורים לשימוש בגאבאפנטינואידים כוללים גיל מבוגר ונוכחות מחלות ריאה כמו מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD).

המידע שה-FDA מפרסם מתבסס על סקירה מקיפה של "מספר מקורות נתונים, כולל דוחות מקרה שהוגשו ל-FDA או פורסמו בספרות הרפואית, מחקרי תצפית, ניסויים בבני אדם ומחקרים על בעלי חיים".  הסקירה העלתה שבין ינואר 2012 לאוקטובר 2017 זוהו 49 מקרים של דיכאון נשימתי הקשור בגאבפנטינואידים, אך יתכנו מקרים נוספים ש-FDA איננו מודע להם.

בגלל הסיכונים הללו, ה-FDA ידרוש הוספת אזהרות חדשות בעלוני התרופות לגבי דיכאון נשימתי ובנוסף, הרשות גם הורתה ליצרני התרופות לבצע ניסויים קליניים המעריכים את פוטנציאל הסיכון לשימוש משולב של גאבאפנטואטידים עם אופיואידים.

למרות כל האזהרות הללו, בשלב הזה ה-FDA ממליץ לחולים להמשיך ליטול את תרופות כפי שהורו להם הרופאים אך לעקוב אחר תסמינים של מצוקה נשימתית.  תסמינים כאלה עשויים לכלול סחרחורת, עייפות, בלבול, חוסר תגובה ועור כהה בגפיים, כמו גם קשיי נשימה.

במקביל, ה-FDA ממליץ לרופאים להמשיך ולתת מרשמים לגאבאפנטואידים אך לעשות זאת במינון היעיל הנמוך ביותר, תוך מעקב מקרוב אחר חולים שעלולים להיות בסיכון לבעיות נשימה.

יודגש שהמידע המובא כאן הוא לידיעה בלבד ואין לראות בו המלצה או דיס-המלצה לנטילת גאבאפנטואידים או לשינוי במינון שהומלץ על ידי הרופא ובכל מקרה, לפני התחלה או הפסקה של נטילת תרופות אלה, יש להתייעץ עם גורם רפואי מוסמך.

האזהרה של ה-FDA נמצאת כאן - https://www.fda.gov/media/133681/download

----------------

מידע זה מפורסם כאן בחסות שיתוף פעולה בין עמותת "כמוני" ל-MS ישראל בע"מ (חל"צ) - חברה לתועלת הציבור המארגנת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, בני משפחותיהם ומעגלי התמיכה שלהם, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה.  חולים בטרשת נפוצה ובני משפחותיהם המעוניינים להשתתף בפעילויות שאנו עורכים, להיות בקשר עם חולות וחולים אחרים ולקבל סיוע ותמיכה - מוזמנים ליצור עימנו קשר ב-054-4522572 (ענת אילון) או באמצעות מילוי הטופס הפרטים האישיים באתר האינטרנט שלנו – http://www.ms-israel.co.il).  

תגובות

לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פ...