מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טיפול רגשי לילדים בקבוצה

כמוניבלוגיםטיפול רגשי לילדים בקבוצהמה בין קושי בוויסות חושי לקשיים חברתיים?

מה בין קושי בוויסות חושי לקשיים חברתיים?

ילדים רבים מתמודדים עם רגישות יתר וקושי בוויסות חושי. כשהילד מתקשה לווסת את עצמו נפגעת גם היכולת שלו לנהל את ההתנהגות ואת התגובות שלו. איך זה משפיע על התפקוד החברתי שלו? ואיך אפשר לעזור לו?

10/05/20 15:18
1489 צפיות
מה בין קושי בוויסות חושי לקשיים חברתיים?

הילד או הילדה שלכם מגיבים בעוצמה רבה לכל גירוי או שינוי? התפר בגרביים "משגע" אותם? צלילים חזקים מפריעים להם? נמנעים ממגע או נוגעים ללא הפסקה? ככל הנראה יש להם קושי בוויסות החושי.

מהו ויסות חושי?

כולנו נולדים עם מנגנון פיזיולוגי מובנה של ויסות חושי. מנגנון זה מעבד את הגירויים המגיעים למוח ממערכת החושים, מסנן את המידע, ועוזר לנו להתמקד בגירויים הרלוונטיים. זהו תהליך הכרחי על מנת שנוכל להפיק מידע ולפעול על פיו. אצל חלק ניכר מהאוכלוסייה מנגנון זה אינו מאוזן ולכן נוצרת הפרעה בוויסות החושי.

להפרעה בוויסות החושי שני קצוות:

רגישות יתר – תגובתיות יתר לגירוי חושי. למנגנון יש קושי לסנן מידע לא חיוני כך שהמוח מוצף גירויים.

תת רגישות – תת-תגובתיות לגירוי חושי. חסימה בהעברת המידע גורמת לחוסר במידע תחושתי.

הפרעה בוויסות החושי יכולה לבוא לידי ביטוי באופנים רבים: רגישות לרעש, אי נעימות במגע עם בגדים מסוימים, הימנעות מחיבוק או נשיקה, סלידה ממאכלים ספציפיים ועוד. ההפרעה יכולה לגרום לתחושת הצפה, מתח, חוסר שקט, פתיל קצר ותגובות לא מותאמות. קשיים בוויסות החושי פוגעים בתפקוד היומיומי, ביכולת ההתארגנות, בניהול זמן, בלמידה וכמובן פוגעים בתפקוד החברתי ובמערכות היחסים בבית ובחוץ.

איך משפיע קושי בוויסות חושי על ההתפתחות של הילד?

הפרעה בוויסות החושי מופיעה בגיל מוקדם ויש לה השפעה למשך כל החיים. היא עלולה להשפיע על כל תחומי ההתפתחות: המוטורי, התחושתי, הרגשי ובמערכת הקשב והריכוז.  כשהילד מתקשה לווסת את עצמו נפגעת גם היכולת שלו לנהל את ההתנהגות שלו והרגשות שלו בצורה מווסתת ומותאמת. לרוב קיים קושי עם מעברים ושינויים – גם מעברים בסיסיים שמתרחשים באופן יום יומי – קימה והתארגנות בוקר, הליכה לגן או לבית הספר, חזרה הביתה, מקלחת, וכד'.

אבחון וטיפול בגיל מוקדם הוא קריטי. אם ילדכם מראה קשיי הסתגלות, רגישות יתר, ותגובות לא מותאמות בחיי היום יום, כדאי לבחון באופן מקצועי את האפשרות לפיה הוא סובל מקושי בוויסות חושי, ולהתחיל טיפול מוקדם ככל האפשר.

איך משפיע קושי בוויסות חושי על התפקוד החברתי של הילד?

ילדים שסובלים מקושי בוויסות חושי עלולים לסבול מקשיים חברתיים בשל תגובות קיצוניות, התעלמות או תגובות בלתי מותאמות אחרות כלפי הסביבה. פעמים רבות הם מוצאים עצמם "בעין הסערה", לא אחת הם תזזיתיים, אימפולסיביים ואפילו "שלומיאלים" בשל היתקלותם בחפצים או נטייתם להיפצע. יש ילדים שיתקשו לשמור על המרחב האישי של האחר, יתקרבו מאוד, יגעו, יחבקו בכוח. אחרים ימנעו בכלל ממפגשים חברתיים ואפילו מסיטואציות חדשות. במקרים החריפים הם יסבלו מהימצאות במרחב שבו סף הגירוי גבוה – וכך התנהגותם עלולה להתפרש, שלא בצדק, כלא חברתית, והם עלולים להיות דחויים על ידי בני גילם.

ככל שהילדים גדלים נוצר אפקט מצטבר של אכזבות – אכזבה של ההורים שהילד אינו מתפקד בצורה יעילה בבית, אכזבה של המורים על תפקוד לימודי ירוד, אכזבה של החברים שלא יודעים לאיזו תגובה לצפות ממנו, ובעיקר אכזבה שלו מעצמו על התפקוד החברתי הלקוי ועל הקושי להשתלב ולהרגיש חלק.

למה ואיך טיפול קבוצתי יכול לעזור?

בטיפול קבוצתי הילדים עובדים בקבוצה קטנה עם מטפל קבוצתי מקצועי. העבודה בקבוצה מאפשרת לילדים שסובלים מקושי בוויסות חושי להתאמן בתנאים נוחים, בתוך סביבה בטוחה ומוגנת, ולתקשר עם בני גילם כשהם פחות מוצפים ופחות מוסחים. זו הזדמנות מצוינת עבורם לחוות חוויות הצלחה, לחזק את ביטחונם העצמי ולהעלות את הערך העצמי, קודם כל בעיני עצמם.

כשהמצב הרגשי משתנה לטובה הילדים פנויים יותר ללמוד איך להגיב בצורה מותאמת למתרחש סביבם ואיך להתמודד עם הקושי התחושתי. העבודה הקבוצתית מחזקת את הכישורים החברתיים ומאפשרת תהליכי עומק ללא ביקורת ושיפוטיות. 

 

תגובות

מירי95
22/05/23 1:21

יש פורום למי שסובל מזה בגיל מבוגר?