מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נ...

כמוניבלוגיםטרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נפוצהממצאים חיוביים לגבי השתלת תאי גזע באנשים החיים עם טרשת נפוצה

ממצאים חיוביים לגבי השתלת תאי גזע באנשים החיים עם טרשת נפוצה

מחקר חדש מגלה כי AHSCT יכול למנוע את התקדמות המחלה לתקופה ארוכה

760 צפיות
ממצאים חיוביים לגבי השתלת תאי גזע באנשים החיים עם טרשת נפוצה

למרות שהשתלת תאי גזע בחולי טרשת נפוצה נחשבת עדיין טיפול ניסיוני, שהדעות לגביו חלוקות, נתונים העולים ממחקר חדש שפורסם לאחרונה, דווקא מצביעים על היתרונות של טיפול מסוג זה.

המחקר מדווח על נתונים שנאספו ב-10 השנים האחרונות, מ-210 חולים איטלקיים, שעברו בין השנים 2007 ל-2019, טיפול בהשתלת תאי גזע עצמיים (כלומר של החולה עצמו - Autologous).  ב-79.5% מחולים אלה לא ניצפתה החמרה של הנכות אחרי 5 שנים ממועד ההשתלה, וב-65.5% לא ניצפתה החמרה גם אחרי 10 שנים.

מהמידע המתפרסם מסתבר, שבחולים הלוקים בצורה החוזרת והנישנת של טרשת נפוצה (RRMS), ניצפו תוצאות טובות יותר.  85.5% מהם לא חוו החמרה של הנכות אחרי 5 שנים ממועד ההשתלה, ו-71.3% לא חוו החמרה גם אחרי 10 שנים.

הערכת הנכות בוצעה על ידי בדיקת ערך ה-EDSS של החולים שעברו את הליך ההשתלה.  לפני ההשתלה נמצא שערך ה-EDSS של חולים עמד על 6 (נכות בינונית גבוהה) וערך זה נשמר כאמור לעיל, גם אחרי 5 ו-10 שנים ממועד ההשתלה.

הגיל הממוצע של החולים במועד ביצוע ההשתלה היה 35 ומאז שנת 2007 לא נרשמה תמותה, כתוצאה מההשתלה, אצל חולים אלה.

מסקנת מחברי המחקר, בראשות פרופ' מטילדה אינגלזה, היא שהשתלת תאי גזע יכולה להיות יעילה מאוד לטווח ארוך במניעת החמרת הנכות של אנשים החיים עם טרשת נפוצה.  לדעתה, טיפול מסוג זה צריך להיחשב כאסטרטגיית טיפול עבור חולי טרשת נפוצה שלא מגיבים לטיפול קונבנציונלי בתרופות ייעודיות (DMT).

חשוב לציין שבמחקר לא הייתה קבוצת בקרה, כך שלא ניתן להשוות באופן ישיר בין חולים שלא קיבלו שום טיפול, לבין כאלה שקיבלו טיפול תרופתי סטנדרטי וכאלה שעברו השתלת תאי גזע.  אף על פי כן, דר' אינגלזה סבורה שתוצאות אלה טובות יותר מאלה שיושגו עם טיפול תרופתי קונבנציונאלי.

הליך השתלה של תאי גזע (AHSCT - Autologous Hematopoietic Stem Cell Transplantation) מורכב ממספר שלבים האורכים מספר שבועות.  בשלב הראשון, אחרי טיפול תרופתי, נאסף מהחולה דם המועשר תאי גזע.  לאחר מכן, באמצעות קוקטיל של תרופות כימותרפיות, מדכאים אצל החולה את המערכת החיסונית. 

במקביל לדיכוי החיסוני, עובר הדם שנאסף, טיפול כימי מסוים הממצה ממנו את תאי הגזע של המטופל.  בשלב האחרון מוחזרים לחולה – באמצעות עירוי – תאי הגזע שמוצו מהדם שנאסף.  הטיפול הזה, בדומה לביצוע פעולת reset במחשב, מוחק את הזיכרון של המערכת החיסונית ומאתחל אותה מחדש.

החוקרים מבססים את היעילות של הטיפול בתאי גזע על ההנחה, שחידוש המערכת החיסונית של החולה, מחסלת את הגורם האוטואימוני התוקף את המיאלין ובכך מאטה את התקדמות מחלת הטרשת הנפוצה.

בישראל, תחום השתלת תאי גזע ממקור עצמי, נחקר על ידי פרופ' דימטרי קרוסיס מבית החולים הדסה עין כרם והוא גם מוצע על ידי פרופ' יעקב רואו בבית החולים שערי צדק בירושלים.  בנוסף, מספר מרכזים ברחבי העולם (ברזיל, רוסיה וכד') מציעים אף הם טיפולים כאלה.

‏אמנם, ממצאים המחקר עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים המצביעים על כך שהשתלת תאי גזע עשויה להיות יעילה אך יחד עם זאת יש לזכור שמדובר בטיפול ניסיוני שאינו זול.  למרות התקווה שמעוררות תוצאות המחקר, חשוב לשקול אותו בזהירות רבה יחד עם הרופא המטפל. 

כמו כן, כדאי לשים לב שהטיפול בוצע בחולים צעירים יחסית (ממוצע גיל 35) שכבר הגיעו לערך EDDS של 6 ואין שום וודאות לגבי הצלחתו בחולים מבוגרים יותר או כאלה בעלי EDSS נמוך יותר. 

בכל מקרה, בוודאי שאין לראות במה שכתוב לעיל כהמלצה כלשהי לבצע טיפול זה.

את המחקר עצמו ניתן למצוא כאן - https://n.neurology.org/content/early/2021/01/20/WNL.0000000000011461

ניתן להירשם לקבלת עדכונים על פוסטים חדשים בבלוג זה, בשתי דרכים:

  • דרך מערכת העדכונים של "כמוני", על ידי לחיצה על הכפתור "עקוב אחרי הבלוג" בראש העמוד הזה
  • הצטרפות לקבוצת ווצאפ העדכונים של MS ישראל בלינק https://bit.ly/MS-Israel

---------------------------------

מידע זה מפורסם כאן בחסות שיתוף פעולה בין עמותת "כמוני" ל-MS ישראל בע"מ (חל"צ) - חברה לתועלת הציבור המארגנת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, בני משפחותיהם ומעגלי התמיכה שלהם, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה.  חולים בטרשת נפוצה ובני משפחותיהם המעוניינים להשתתף בפעילויות שאנו עורכים, להיות בקשר עם חולות וחולים אחרים ולקבל סיוע ותמיכה - מוזמנים ליצור עימנו קשר ב-054-4522572 (ענת אילון) או באמצעות מילוי הטופס הפרטים האישיים באתר האינטרנט שלנו – http://www.ms-israel.co.il). 

תגובות

לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פ...