מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםאיך מתחילים את השנה החדשה רזים יותר?

17/09/09 23:00
2202 צפיות
איך מתחילים את השנה החדשה רזים יותר?
 





עוד שנה חלפה ועימה שלל הבטחות שהבטחנו לעצמנו....ושוב שנה חדשה מגיעה ועוד פעם אנחנו מביטים במראה ומבטיחים לעצמנו שהשנה הזו נצליח לרסן את יצר התאווה, ושנשים לעצמנו קצת גבולות במיוחד בתחום הקולינארי. והשנה החדשה בפתח שעות מול המראה מה ללבוש ומה עדיין עולה עלינו, ובאווירה של טוהר והתחדשות נכנסים לבית הכנסת. אולם רגע אחרי שמסיימים להתפלל על שנה טובה יותר אנחנו כבר עומדים מול המבחן הראשון- סעודת חג של ראש השנה, לאכול או לא לאכול? להשמין או לא להשמין? ארוחת חג עלולה להכיל כמות לא מבוטלת של קלוריות. כבר בתחילת הארוחה פותחים בשלל  איחולים וברכות לרגל השנה החדשה, כל ברכה מלווה בנגיסה וטעימה כך שמונה הקלוריות התחיל לתקתק לפני שהגישו לנו את המנה הראשונה.
על מנת לעשות קצת סדר בשולחן החג, וליצור ארוחה שניתן להנות בה ללא ייסורי מצפון   ובלי שמחוג הקלוריות יגיע ל- 3000 קלוריות. כדאי לדעת כמה קלוריות טמונות בכל ברכה ולשקול כמה מברכים וכמה טועמים.
חלה טבולה בדבש- במקום ברכת "המוציא לחם" המסורתית, זו שהחלה טבולה במלח, נוהגים להטביל חלה מתוקה ועגולה בדבש. ערכה הקלורי של פרוסת חלה הוא 80-90 קלוריות (תלוי כמה סוכר שמו בחלה) בנוסף לכפית דבש שמכילה הרבה בריאות ו- 20 קלוריות, וכבר אגרנו 100 קלוריות.
תפוח בדבש- נוהגים לטבול תפוח בדבש ולברך: " יהירצון מלפניך...שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה". תפוח בינוני מכיל 50 קלוריות, תפוח גדול יכול להכיל אפילו 80 קלוריות ושוב מוסיפים דבש.
תמרים- מברכים בכוונה יתרה " יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שייתמו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו". ולפני שהתודעה יוצרת קשר עם חוש הטעם ועם מיצי הקיבה החדרנו לקיבתנו  את אחד האויבים העיקרים שלנו - עוד קלוריות.
תמר אחד מכיל בין 25-35 קלוריות תלוי בסוג.
רימון – אחד מסמלי החג והעונה, עליו מברכים "יהי רצון מלפניך...שירבו זכויותינוכרימון". הרימון מאוד בריא ועשיר בנוגדי חימצון, נלחם בסרטן, עוזר במניעת מחלות לבוכלי דם ומאט את ההזדקנות. אולם גם אותו כדאי לצרוך במידה. חצי כוס גרגירים מכילהכ-50 קלוריות.
סלק- ירק שמכיל סוכר. עליו מברכים : " יהי רצוןמלפניך ה' אלוקינו אבותינו שיסתלקו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו". הסלק אמנם מכיל יותר סוכר מירקות אחרים, אך ניתןלאכול ממנו בחופשיות יחסית, בתנאי שלא בושל עם מי סוכר או בושל עם שמן.
קרע - דלעת או גזר שעליהם מברכים: "יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שתקרע רוע גזר דינו ויקראו לפניך זכויותינו". הדלעת והגזר הינם שני ירקות שעשירים בוויטמין שמכונה בטא – קרוטן, החיוני לבריאותינו וכן עשירים בסיבים. כמו שאר הירקות הם מכילים  מעט קלוריות כאשר צורכים אותם טריים או מבושלים במים, אולם טיגון של קציצות גזר ודלעת "לצורך הברכה" מביא לתרומה קלוריות של לפחות 50 קלוריות לקציצונת אחת.
כרישה- עליה מברכים: " יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינושייכרתו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתננו" ושוב דינה כדין הירקות. כאשר נאכלת מבושלת מכילה מעט קלוריות , קציצות מכרישה מטוגנות תורמת לפחות 50 קלוריות לכל דוגמית של קציצה.
רוביא- רוביא (ממשפחת השעועית הירוקה)  עליה מברכים:  "יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שירבו זכויותינו ותלככנו".   ממנה ניתן לאכולחופשי כפי שניתן לאכול ירקות אחרים. כמובן, רצוי להיזהר בבישול ולא להגזים עם השמן. כל כפית שמן מכילה 45 קלוריות.
ראש של דג - על מנת "שנהיה לראש ולא לזנב". ראש דג מכיל כ-200קלוריות.
כוס יין – קידוש של חג. כוס יין יבש מכילה 90 קלוריות. כוס יין מתוק עשוי להגיע ל- 160 קלוריות.
כפי שניתן לראות, עדיין לא הגענו למנה העיקרית וגם לא למרק וכבר צרכנו הרבה ברכות ואיחולים יחד עם 675 קלוריות.
נוסיף לחגיגה קציצת גפילטה פיש, מרק עוף, מנה בשרית ותוספת של אורז או תפוחי אדמה וכמובן קצת צימיס מתוק. ולא נשכח לקנח בעוגת דבש בשביל הנשמה ועל מנת להיות בטוחים שמוטיב השנה המתוקה הופנם !!! והנה לכם ארוחת חג שמכילה לפחות 2000 קלוריות ללא השתייה המתוקה או האלכוהולית שתמזג במהלך הארוחה בזמן נקישת הכוסות "לחיים" של יין זה או אחר..כך שאולי המחוג הקלורי לקראת סוף הערב יעמוד על 3000 קלוריות.
אז מה עושים? עדיף רק לטעום דוגמית מכל ברכה אין צורך בפרוסת לחם שלמה ולא תפוח שלם וגם לא תמר שלם. אני מניחה שהשנה תהיה מתוקה גם עם נטפטף על 1/2 פרוסת חלה ועל 1/8 התפוח 1/2 כפית דבש בלבד!!
את שלל הברכות שמקורן בירקות ניתן לאכול את הירק מבושל רק במים ללא רטבים שמנים וללא טיגון מיותר. אולי שנה זו תהיה קצת פחות טעימה אבל גם פחות משמינה. מהיין אפשר רק לטעום וכדאי להסתפק בחצי מנת דג וחצי מנה עיקרית ולא להרגיש שחייבים למלא צלחות. וכמובן לשתות רק מים , גם כי זה הכי בריא וגם כי כל כוס מיץ או גזוז מכילה כ- 100 קלוריות.
ולקינוח אפשר להסתפק בדוגמית של העוגה או לקבל החלטה אמיצה ולוותר על הקינוח או לדחות את אכילתו ליום למחרת. וכך כבר קיצצנו בחצי מהצריכה הקלורית המקורית.
וגם בחג שני זכרו לשים גבולות, כמה שפחות טיגונים, שתיית מים על חשבון מיצים מתוקים, לצמצמם בצריכת הקינוחים, היין והחלה.
מאחלת לכולם שנה טובה ומתוקה- שנה מאוזנת ובריאה!!!
תורי גולדשטיין- דיאטנית קלינית
 
 
 





תגובות

בדיוק הועלתה חדשה שבנוכחות פעילות גופנית ההשמנה מתעכבת...
אז נראה לי שיותר פשוט לזוז קצת יותר בחג...

http://www.camoni.co.il/index.php?idr=400&p=1302&pt=67