מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםנשמת אפנותמורה גדולה על השקעה קטנה

מחקר חדש מראה שלהתערבות מסוג disease management יש השפעה חיובית מאוד ב-COPD

25/10/10 22:30
1990 צפיות
הייתי מאושר אם האמצעים המוקצים למערכת הבריאות היו בלתי מוגבלים, אבל כל מי שעיניו בראשו יודע שזה לא המצב. הישגי הרפואה במאה השנים האחרונות מדהימים – אבל מימון הישגים אלו בולע תקציבים כמו בור ללא תחתית. כרופא "בשטח" תפקידי להלחם על הטיפול הטוב ביותר עבור כל אחד מהחולים שלי, וכך אני משתדל לעשות. אבל אני מאוד נמשך, כמו משקיע בבורסה, או ילד בחנות ממתקים, לחידושים רפואיים שבהם מקבלים תמורה גדולה על השקעה קטנה.במחקר שהתפרסם החודש יש באמת "מציאה" כזאת. המחקר בדק התערבות מסוג "ניהול מחלה" (disease management) ב-COPD. המחקר בוצע בחמישה בתי חולים של מנהלת יוצאי הצבא האמריקאי (ה-Veterans Administration). המחקר היה מבוקר ואקראי. הנבדקים, חולי COPD קשים יחסית, חולקו באקראי לשתי קבוצות. קבוצת הביקורת קיבלה דף הסבר (עמוד אחד) על COPD, וכן מספר טלפון של "קו חם" בו יכלו לקבל מענה של אחות 24 שעות ביממה. קבוצת הטיפול קיבלה התערבות המורכבת משלושה מרכיבים: (א) פגישה קבוצתית של 60-90 דקות עם מטפל נשימתי (respiratory therapist – מקצוע פארא-רפואי שמשום מה לא מפותח בארץ, וחבל) בו שמעו מידע כללי על מחלת ה-COPD, קיבלו הדגמה של שימוש נכון במשאפים מהסוגים השונים, התאמה פרטנית של הטיפול התרופתי, הדרכה בעניין הפסקת עישון, המלצות לגבי חיסון נגד שפעת ונגד דלקת ריאות, עידוד פעילות גופנית סדירה והדרכה בעניין שמירה על הגיינה של הידיים (כל זה בפחות מ-90 דקות!); (ב) "תכנית פעולה" פרטנית איך לנהוג במקרה של החמרה במצבם, כולל מרשמים לפרדניזון ולאנטיביוטיקה; (ג) כל חולה קיבל מספר טלפון של "מנהל מקרה" אישי, בנוסף למספר הטלפון של "הקו החם" שקיבלו גם קבוצת הביקורת; מנהלי המקרה יצרו קשר טלפוני אחת לחודש עם כל מטופל בקבוצת הטיפול, ועודדו את המטופלים להתקשר במידת הצורך. התוצאות היו לדעתי מדהימות. מספר הפניות לחדר המיון בשל COPD ירד בכמחצית, מ-42 למאה "שנות חולה" בקבוצת הביקורת, ל-21 פניות בקבוצת ההתערבות. מספר האשפוזים פחת בכמעט שליש, מ-40 אשפוזים למאה שנות חולה ל-28. במילים אחרות – לכל 8 חולים שנכללו בקבוצת ההתערבות נחסכו 2 פניות לחדר המיון ואשפוז אחד! היתה גם ירידה של 40% במספר ימי האשפוז, ירידה של 75% במספר ימי האשפוז ביחידה לטיפול נמרץ ושיפור בתוצאות שאלונים שבדקו איכות חיים. מן הסתם, בקבוצת ההתערבות היה שימוש גדול יותר באנטיביוטיקה (פי 2.5 בערך) ובפרדניזון (פי 2). מחיר סביר? לדעתי כן, אבל על זה עשויים להיות חילוקי דעות. ומה לגבי מחיר כלכלי? המחברים לא פירסמו חישובי עלות-תועלת, אבל לאור פשטות ההתערבות נראה שהכדאיות הכלכלית גובהה מאוד. טוב יהיה אם כל רופא מחוזי בכל קופת חולים יקח את תוצאות מחקר זה לתשומת לבו. אין הרבה דברים ברפואה שגם מיטיבים עם החולים וגם (אולי) חוסכים כסף!

תגובות

ומה עם החולים המקושרים באינטרנט? כדאי לבחון אם יש ירידה באשפוזים גם בין גולשי קהילת אסטמה...

soserm
08/11/11 0:22

שמי מרסל  ואני  חבר בקבוצת נשימה, וחולה COPD קראתי  את המאמר ומאד התרשמתי.נראה שאין יותר מדיי שניתן לעשות , ואין ריפוי ממשי למחלה.וכך כאשר יש לי התקפה , למדתי לטפל בעצמי לבד בתרופות שניתנו לי ואני היום חוסך באישפוזים (שזה לגמרה לא נעים) וכמובן כסף לקופה שבה אני רשום . תודה לך.

ד--ר-מייק-סגל
08/11/11 15:26

תודה מרסל. כל הכבוד לך שלקחת את עצמך בידיים!

soserm
25/02/12 13:33

25/02/12
עברה כבר חצי שנה ולא התאשפזתי, וכאמור למדתי לטפל בעצמי כמובן תוך שמירה על התערבות תרופתית מבוקרת. יחד עם זה עדיין אין לי פיתרון לבעיות נפשיות שמופיעות תדיר וכמובן בעת התקפים.
אני ניתקף בפחד , בחוסר מנוחה , לא יכול להרדם וכו..  ברור שזה פחד מוצדק ומובן. לא קל לחיות עם קוצר נשימה. וכשאני לא ישן אני קם עייף , שבור, ומדוכא.אני נעזר בפרוזק, שלא מי יודע מה עוזר. ברצוני לציין שבביקורי בארה"ב בשנה שעברה טופלתי ע"י רופא ברפואה אלטרנטיבית ,ובמשך כארבע חודשים לא היה לי כל התקף וגם הרגשתי ממש טוב. משום מה באמת ללא כל סיבה הפסקתי את הטיפול (כדורים) ברגע שהיגעתי הביתה.כמובן שמאז עברתי שני התקפים. כאן מגיעה השאלה שלי. אותו רופא שלח אותי לפסיכולוגית, ועברתי איתה כמה פגישות. המטרה היתה לשכנעה אותי שהגוף והמוח חד הוא ,ושניהם עובדים ביחד, ושאני אובר תהליך ריגשי קשה (ואני האמת מודע לזה) ושאני צריך להרפות ,ולשנות, וביחד עם הטיפול המונע שקיבלתי מהרופא (וזה כולל תרופות או תוספים סיניים) אני אתגבר על המחלה . ..האם יתכן?    אנא האירו את דרכי..     מרסל

ד
ד"ר מייק סגל
רופא בכיר במכון למחלות ריאות ביה\\\"ח תל-השומר.