מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

פעילות גופנית ומחלת הסרטן

כמוניבלוגיםפעילות גופנית ומחלת הסרטןתשישות - לא בהכרח עייפות, לא רק מצב רוח

תשישות - לא בהכרח עייפות, לא רק מצב רוח

17/10/22 17:39
1078 צפיות
תשישות - לא בהכרח עייפות, לא רק מצב רוח
בשורת הבאות נדבר על תופעת הלוואי הכי שכיחה מחלת הסרטן - תשישות. לפני הכל נגדיר את ההבדל הקריטי בין עייפות לתשישות.
עייפות הינה תחושה טבעית שנועדה לסמן לגוף להפחית את רמת הפעילות כדי שיוכל לחדש את מצבורי אנרגיה שלו.
תשישות לעומת עייפות מוגדרת כתחושת עייפות שאינה פרופורציונאלית לרמת המאמץ ואינה חולפת עם מנוחה, היא נחשבת כתופעת לוואי של מחלות שונות הנובעת מסיבות חיצוניות ופנימיות.
תשישות הינה תופעת הלוואי השכיחה ביותר אצל אלו המתמודדים עם מחלת הסרטן, שכיחותה מגיעה עד ל 70% מהחולים האונקולוגים בשלב כלשהו של המחלה. תשישות המקושרת למחלת הסרטן (Cancer Related Fatigue) הינה חוויה שלילית ומתמשכת המרוקנת את יכולת ההנאה והתפקוד של האדם מפעולותיו היומיומיות.
תשישות הינה תופעה הנובעת ממספר גורמים, יש כיום הסכמה שלא גורם אחד בלבד מביא לתשישות וישנם יחסי גומלין בין הגורמים השונים המביאים לתשישות.
גורמים שונים לתשישות :
הטיפולים עצמם - ניתוח גדול, הקרנות או כימותרפיה יוצרים שינויים פיזיולוגיים שגורמים לריקון הרזרבות המטבוליות ועלייה במדדי הדלקת הכלליים בגוף. אם הגוף צריך להחלים מניתוח גדול הוא ידרוש משאבים בדמות "חומרי בנייה" (בעיקר חלבונים) שיפחיתו את כמות האנרגיה הזמינה. עליה במדדי דלקת עקב כימותרפיה או הקרנה יוצרים פירוק של רקמות ומשרים תחושת עייפות קבועה.
אנמיה - יכולה להיגרם עקב המחלה עצמה, הטיפולים או מצב בסיס. ככלל רמת ההמוגלובין עלולה לרדת כך שלא ניתן לספק לתא מספיק חמצן כדי לייצר אנרגיה. התא נאלץ להסתמך על אנרגיה אנאירובית, וכל הנ"ל עלולים ליצור תחושת עייפות מתמשכת כלומר - תשישות.
דיכאון – דיכאון הינה תופעה מוכרת בקרב חולים אונקולוגיים, הנתונים מראים שדיכאון ותשישות הם דבר נפרד אך מקיימות אינטראקציה שלילית שמשפיע לרעה על תחושת העייפות שאדם חווה אם גם מתמודד עם דיכאון.
תזונה - חלק מתופעות הלוואי של הטיפולים הם חוסר התאבון, שלגוף יהיה אנרגיה לתפקד הוא צריך תזונה שתספק לו את האנרגיה הזאת. איבוד מסת שריר-שומן ותזונה לקוייה עלולים להביא למצב של חוסר אנרגטי קבוע והגברת תחושת העייפות .
רמת פעילות גופנית נמוכה – כנראה מקרה של ביצה ותרנגולת, אך בצורה כללית, מי שפעיל פחות נחלש דבר שמביא לעוד חולשה ועוד יותר פחות פעילות וחוזר חלילה. אלו המתמודדים עם תשישות נוטים להפחית את רמת הפעילות הגופנית שלהם שמוביל לעוד פחות פעילות ועוד יותר תשישות
הפרעות שינה – מובן מעצמו, שינה לא איכותית ומחסור בשעות שינה גורמים לכך שגם את האפקט שניתן לקבל משינה ומנוחה רגילה לא מקבלים, תחושת התשישות תגבר.
מה אפשר לעשות ??
ישנה תפיסה מוטעית, בייחוד בקרב הסובלים ממנה, כי אין מה לעשות בכדי להקל על תחושת התשישות, אנו רוצים לשנות גישה. לפניכם כמה טיפים והמלצות להתמודדות עם תשישות המקושרת למחלת הסרטן:
* פעילות גופנית - ביצוע של פעילות גופנית הוכח מחקרית כיעיל בהפחתת תחושת התשישות, העדויות בעניין מוצקות ולכן פעילות גופנית מומלצת להתמודדות עם תשישות על ידי איגודי הסרטן בעולם ( Guidelines), אם להיות מדוייקים הליכה בעצימות בינונית, 3 פעמים בשבוע למשך חצי שעה יכולה להפחית את התשישות מרמה גבוהה לבינונית. כמה שזה נשמע פשוט יש כמה מנגנונים פיזיולוגיים די מורכבים מאחורי העניין הזה, אז למרות הרציונל ההפוך פעילות גופנית מפחיתה את תחושת העייפות.
*ניהול בנק אנרגיה -ניהול עצמי נכון של אנרגיה יאפשרו לאדם לזהות את השעות היותר "חזקות" (בו הוא מרגיש פחות תשוש ) שלו במהלך היום ולסדר את הפעילויות ה"מרוקנות" בהתאם. דגומא טובה לכך היא לקבוע את המטלות החשובות לשעות "חזקות", לא לבצע פעולות שמרוקנות לגמרי את בנק האנרגיה ומשביתות אתכם לזמן ממושך.
*שיתוף הצוות המטפל - תשישות היא תופעת לוואי מוכרת הנגרמת מהמחלה והטיפולים, חלק מהטיפולים שאתם מקבלים תלויים ביכולת שלכם לסבול (מהמושג סבילות) אותם, אם לא מדווחים על תופעות לוואי כאלה הצוות המטפל לא מודע ואינו יכול להתאים את המשך הטיפולים בהתאם.
* תזונה – תזונה מהווה את מקור האנרגיה של הגוף ועליה הגוף מסתמך לצורך הליך הריפוי וגם לצורך תפקוד יום יומי. תזונה מאוזנת תספק לגוף תחמושת להמשיך ולהילחם ותסייע למנוע את תחושת התשישות ואף להעלות את רמות האנרגיה. התחילו עם התייעצות עם הרופא המטפל ובקשו הפנייה לייעוץ תזונאי מוסמך. דעו לכם בחילה (במיוחד בטיפולי כימותרפיה), הקאות ואיבוד תיאבון הינם סימפטומים נפוצים המפריעים לתזונה, אפשר לבקש טיפול לכך, בחלק מהמקרים זה יכול לפתור את הבעיה של תזונה לקויה.
*מוקד חיצוני – השתדלו להפחית את התעסקות הפנימית בתחושת התשישות שלכם, זכרו שזאת תופעת לוואי נפוצה שרבים מתמודדים איתה, אין קשר לכמה אתם אנשים חזקים (ואנחנו בטוחים שאתם חזקים). התרכזו במשהו חיצוני שעושה לכם תחושות טובות: הקשיבו למוזיקה, קראו ספר, מתי בפעם האחרונה ראיתם קומדיה טובה, תבשלו ותרשו לעצמכם לבלות עם אדם שאהוב עליכם.
* היגיינת שינה – שינוי הרגלים סביב הזמן בו אנו הולכים לישון כמו גם הימנעות מחומרים כאלו ואחרים הינן בעלות פוטנציאל אדיר לשיפור איכות השינה.
* מנוחה – נראה כי דיברנו על הכל פרט מהמובן מאליו במצב של עייפות ותשישות וזו מנוחה, אם אתם לא מצליחים לישון ברצף לפחות 6 שעות, מצאו את הזמן במהלך היום כדי לישון גם אם זה לזמן קצר. במקרה של תשישות חוסר שעות שינה רק מגביר את תחושת התשישות.
*טיפול תרופתי - אין כרגע תרופה מאושרת בקווים המנחים ( Guidelines) להתמודדות ישירה עם התשישות, בכל מקרה לפעמים איזון מחלות רקע ומצב המטולוגי יכול תיאורטית להפחית את תחושת העייפות, היוועצו עם הרופא המטפל.
רק בריאות,
צוות Medical Exercise - אימון רפואי

תגובות