מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

פעילות גופנית ומחלת הסרטן

כמוניבלוגיםפעילות גופנית ומחלת הסרטןכימותרפיה והשפעתה על יכולות חשיבה

מוח כימותרפי

04/11/22 10:51
1019 צפיות
טיפולי הכימותרפיה הינם כלי מרכזי בסל התרופות הניתנות לטיפול בסרטן, כמו לכל תרופה גם לכימותרפיה ישנן תופעות לוואי (תופעות שהתרופה יוצרת שלא התכוונו שתייצר), שלא במפתיע במחלת הסרטן הרבה מהקשיים של המטופלים נובעים מתופעות הלוואי של הטיפולים השונים.
המושג "מוח כימותרפי" או ערפל כימותרפי" פירושו מצב של פגיעה ביכולות קוגניטיביות (תהליכים המעורבים ברכישת ידע, עיבודו ייצוגו ויישומו)
עקב חשיפה לטיפולי כימותרפיה באופן מצטבר, מחקרים הראו שהיא שכיחה אצל עד 70% מאלו שטופלו בכימותרפיה, כאשר רוב הסימפטומים יחלפו בתום הטיפולים, לעומתם עד 30% מאלו שחוו את תופעות ה"ערפל כימותרפי" ימשיכו לסבול ממנו לטווח הארוך . מחלימים רבים מתארים שזו אחת מתופעות הלוואי הקשות ביותר שנאלצו להתמודד עימן במהלך המחלה, לרוב היא פוגעת באיכות החיים ומקשה על חזרה למרקם חיים תקין כמו לפני המחלה.
למי יש סיכוי יותר גבוה לחוות "ערפל כימותרפי" ??
בגלל שזוהי תופעה מורכבת אין גורם אחד ויחיד שיכול לחשוף אדם לחוות זאת יותר מאדם אחר, הנתונים מראים לנו שנשים חוות זאת יותר מגברים, מדובר לרוב על אוכלוסייה מעל גיל 65, אלו עם מחסור בויטמין D או אנמיים נוטים יותר לחוות "ערפל כימי". בנוסף לכל אלו ארעות של דיכאון וכאב ככל הנראה משפיעים גם על פיתוח תופעה זו. .
תופעות נפוצות שאינן נחשבות "ערפל כימותרפי" :
ישנן בעיות קוגניטיביות רבות ללא קשר למחלת הסרטן, יחודו של תופעת ערפל כימי מעבר לכך שהיא נוצרת עקב טיפולי כימותרפיה היא שבניגוד לבעיות אחרות של ירידה קוגניטיבת היא לא מלווה בשינוי אישיותי, אין הפרעות במערכת התנועה כמו רעד במנוחה וחוסר שיווי משקל. עוד עניין שמייחד את תופעת "המוח הכימותרפי" היא ששימוש באותות וסימנים לתזכורת מאוד עוזרים בניגוד לבעיות קוגניטיביות אחרות.
חשוב לציין, לא כל תופעת שכחנות שאופיינית עם הגיל היא ביטוי של תופעת "ערפל כימותרפי".
אז מה אפשר לעשות ??
1. מודעות - חשוב לדעת שזו היא תופעה שיכולה לקרות, רוב הסיכויים שזה יחלוף ולא חס וחלילה "השתגעת"
2. דווח לרופא ולצוות המטפל – עניין של סבילות טיפול, כמו שהזכרנו בפוסטים קודמים. הטיפולים שניתנים לסרטן ניתנים לאחר חשיבה של הרופא של עלות תועלת. העלות היא לא רק מחיר הטיפול אלא בעיקר היכולת של המטופל לעמוד בטיפולים (כולל תופעות הלוואי שלו). אם הצוות המטפל לא יודע שזה מה שהטיפול יוצר אין אפשרות לשקלל את זה בחישוב הכללי של כדאיות מתן טיפול מסויים, ולכן... חשוב תמיד ליידע.
3. טיפול תרופתי - אין כיום טיפול מאושר ל"מוח כימותרפי" אך ישנם תרופות שמטרתם לעכב את מנגנון הנזק שיוצרת התרופה המקורית ובכך להקל או למנוע את התופעה. רחבה היריעה מלהכיל את נושא ההתערבות הפרמקולוגית בתופעה, מי שמעוניין לקרוא עוד בנושא יוכל לעיין ברפרנס המצורף)
4. טיפול התנהגותי - נמצא כי טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) נמצא כעוזר לסובלים מהתופעה.
5. פעילות גופנית - פעילות גופנית עוזרת בשיפור תפקוד קוגניטיבי במגוון רחב של מקרים מעבר לסרטן, עוד על פעילות גופנית ותפקודי מוח ניתן למצוא בבלוג שלנו (www.imunref.com/blog)
6. אותות וסימנים - שימוש בטבלאות, יומן, מזכרים, הקצאת מקומות מוגדרים מראש למפתחות וטלפונים והתמדה בשגרה יחסית קבועה עוזרים לווסת את מידת ההשפעה של הסימפטומים על חיי היום יום.
רק בריאות

תגובות