מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

על נוירולוגיה בכלל ושבץ מוח וטרשת נפ...

ישנו כיום מגוון רחב של תרופות לטיפול מניעתי במחלת המיגרנה.

09/03/11 13:22
3181 צפיות
מגירנה מהווה מסיבה שכיחה לכאבי ראש בעיקר בקרב נשים צעירות. קיימים טריגרים רבים בעלולים לעורר התקף בחולי מיגרנה מהם ניתן למנות שתיית יין או קפה, חוסר שינה, מתח נפשי, מחזור חודשי,  מאכלים מסוימים ועוד. לרובה הטיפול המומלץ הינו בתכשירים נוגדי כאב או בתרופות ממשפחת הטריפטנים כגון רילרט,ריזלט או אימיטרקס הניתנות בזמן ההתקף. לעיתים, בהעדר תגובה לתרופות או בתדירות גבוהה של התקפים יש צורך לשקול גם טיפול מניעתי, הניתן באופן יומיומי ומטרתו להוריד את שכיחות ההתקפים. מבין התרופות שהוכחו יעילות למניעת התקפי מיגרנה ניתן למנול תכשירים ממשפחת חסמי הביתא כגוו דרלין (פרופנולול). מאחר ודרלין עשוי לגרום לנפילת לחץ דם וכיווץ כלי נשימה הטיפול איננו מומלץ בחולים עם לחצי דם נמוכים, מחלת אסטמה פעילה או מחלה חסימתית של דרכי  הנשימה (COPD). מאחר והתכשיר עלול גם למסך סימנים של היפוגליקמיה הוא איננו מומלץ גם בחולים המטופלים באינסולין או בתרופות פומיות לסוכרת העשויות לגרום לנפילת סוכר ( כגון דאוניל). תופעות לואי נוספות עלולות לכלול דופק איטי, אין אונות ואחרות. תכשיר נוסף היו הטופמקס , במקור תרופה נוגדת כיפיון,  שנמצאה כיעילה מאוד לטיפול בכאבי ראש. השימוש בתכשיר עשוי לגרום לירידה במשקל, שקיעת סידן בדרכי השתן (ולכן מומלצת שתיה מרובה). הוא איננו מומלץ לסובלים מגלאוקומה או הפרעות נפשיות. תרופה נוגדת כיפיון אחרת, היעילה גם במניעת מיגרנה , הינה הדפלפט ( חומצה ולפרואית) אם כי היא מסוכנת  לנטילה בזמן הריון ועלולה גם לגרום לעליה במשקל ,הפרעה בתפקודי כבד, שינויים בספירת הדם, התקרחות ועוד. תכשירים נוגדי דכאון מהדור הישן כגון האלטרול (אמיטריפטלין) נמצאו אף הם כיעילים  אולם הם אינם מומלצים בסובלים מהגדלה של הערמונית או מהפרעות בקצב הלב. 
לסיכום, קיימים תכשירים רבים למניעת מיגרנה ואין כל סיבה שחולים יסבלו מהתקפים בתדירות גבוהה הפוגעת באיכות החיים.  עם זאת,  מאחר והשימוש בכל תרופה עשוי להיום כרוך בתופעות לואי יש להתיעץ עם הנוירולוג המטפל לגבי הטיפול מניעתי המיטבי.       

תגובות

האם תוכל לתת דוגמא לסוג המאכלים שיכולים לעורר התקף מיגרנה?

מבין המאכלים ניתן למנות גבינות קשות, קפה, יין ומוצרי אלכוהול אחרים, אגוזים בשרים ודגים מעושנים,בננות ועוד. לרוב מדובר בניסוי ותהיה שכן התגובות הינן איניבידואליות מאוד. קפה,למשל, עלול לעורר התקף אצל חלק מהחולים או לגרום להפוגה בחולים אחרים.

 אשמח לשמוע כאן תגובות של הסובלים ממגרנות 
אני רואה קשר ישיר לנשימה .
כאשר הנשימה שטוחה וקצרה עולה הסיכוי למגרנה היות ולא מגיע מספיק חמצן לראש ולגוף!
זוהי אזעקה של הגוף למצב!
אלי ספיר
לחץ נפשי
אורח חיים

פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירו...