מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר יעל בר-זאב
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
נילי בראון
נילי בראון
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 

מובילי קהילה

מוג'ו
מוג'ו
מאובחן עם טרשת נפוצה אבל הוחלט ביני לביני לא לתת לזה להשפיע עלי. התחלתי לרוץ, הפסקתי לעשן (דבר שמתגלה כאתגר לא קטן) ובוחר בחיים. 
Yael Ya
Yael Ya
שלום, שמי יעל, ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם בחיי הוא שהפסקתי לעשן לפני 8 שנים עישנתי קופסה וחצי ליום, עישנתי הרבה מעבר למה שבכלל רציתי ואפשר בהחלט לומר שהעישון השתלט לי על החיים- על הארנק, על מע' העצבים, על האישיות, ולמרבה הצער גם הרס בגופי מספר חלקות טובות לאחר מהפך בכל צורת החשיבה שלי- יום אחד הצלחתי לנתק את השלשלאות ולצאת לחופשי - וואוו- זה התגלה לי כדבר הכי טוב שאי פעם עשיתי עבור עצמי, ואני עדיין נהנית מהתגמולים הרבים של היותי לא מעשנת וחייבת לזה תחושת שפע, בריאות ושגשוג אז כן, יש כזה דבר להפסיק לעשן בהצלחה, מוזמנים להצטרף אליי. זה תענוג אמיתי :-)
כמוניגמילה מעישוןעישון נרגילה

עישון נרגילה

אמא
22/03/16 13:07
8 תגובות

הבן שלי התחיל לעשן באורח חברתי
גיליתי את זה באיחור כי כמובן שלא שיתף וחשש מהתגובה שלנו
עכשיו קנה לעצמו נרגילה בניגוד לרצוננו מכסף שהוא מרוויח
עד כאן פרטים וכעת לשאלות
1. האם התמכרות לנרגילה היא כמו לסיגריות ניקוטין רגילות?
2. האם הסיכון אותו סיכון מבחינה בריאותית?
3. איך אני יכולה למנוע ממנו בשעה שהוא 1. בן 18 2. זה חלק מהבילוי החברתי שלו ושל חבריו בסופי שבוע.
תודה רבה
אגב לא היה לי מושג שזה כל כך פופולרי. יש צבעים צורות עיצובים וגדלים. חנויות המוכרות רק את הציוד הזה. ממש עיסוק שלם.


תגובות

אפרת_זיו
22/03/16 23:42

תראו ממש פונים עם הנרגילות לילדים

Attached Picture

איפה זה צולם? איפה מוכרים את זה?

אמא שלום,

ראשית חשוב לי להבהיר כי המחקר על נרגילה הוא רק מהשנים האחרונות ולכן יש הרבה פחות ידע שהוא ספיצפי לנרגילה. ממה שכן כבר יודעים:
1. בנרגילה מעשנים טבק. טבק מכיל ניקוטין, ועל כן בהחלט יש חשיפה לניקוטין וסיכון להתמכרות. לרוב מי שמעשן נרגילה מעשן גם סיגריות ולכן קשה מאוד להבדיל מה בדיוק הגורם להתמכרות וסביר כי זה משולב. עם זאת, הרבה יותר שכיח למצוא בחברה היהודית בני נוער שמעשנים רק נרגילה ולא "מכורים" ברמה הפיזיולוגית לניקוטין. 
בצורה פשוטה יכולה להיות התמכרות לנרגילה כי הטבק בה מכיל חומר ממכר (ניקוטין). האם הבן שלך מעשן נרגילה ברמה יומיומית? אם כן, סביר כי יש מידה מסוימת של התמכרות פיזיולוגית.

2. הסיכון מעישון נרגילה דומה מאוד לעישון "רגיל", והוכח ממחקרים שקיים סיכון מוגבר למחלות לב, ריאה וסרטן. כמו כן, בגלל שמעבירים את הפיה של הנרגילה מפה לפה קיים סיכון להעברת מחלות מדבקות כגון הרפס ואחרות (למרות שהיום הרבה משתמשים בפיה חד פעמית אישית).
בניגוד למה שהרבה חושבים, המים לא מסננים את הרעלים, אלא להיפך, הם מוסיפים לחות לעשן ועוזרים לו לחדור יותר לעומק ולהיספג יותר בקלות.

3. שאלה קשה מאוד. באופן עקרוני המחקרים מראים שעמדה נחרצת שלילית של ההורים עוזרת למנוע עישון אצל בני נוער. חשוב שהוא ידע בצורה ברורה שאת נגד העישון שלו, ומותר לך להציב גבולות ברורים לגבי העישון של הנרגילה בבית שלך ולאסור אותה (במיוחד שעישון בכל צורה, גם עישון נרגילה, גורם לשחרור כימקלים רעילים לאוויר שנשארים גם זמן רב לאחר מכן, ולכן חושפים גם אותך ובני בית אחרים לנזק), וכמו כן להציב גבול של עישון לידך (שוב מאותה סיבה). 

מבינה ללבך:) כאמא לילדים אני חוששת מהיום שיחזרו הביתה ואגלה שהם מעשנים... 

עופר11
24/03/16 0:53

לא יאמן למכור לילדים נרגילות ובצורה מפתה כזאת !!!!

נילי-בראון
24/03/16 13:35

שלום אמא

נגעת בנקודה רגישה, אני בטוחה שהרבה הורים מתלבטים עם השאלות שהעלית, בעיקר עם השאלה איך אפשר למנוע מבני נוער לעשן...
אין תשובה פשוטה לשאלה הזאת. אני מציעה לך לנסח את השאלה קצת אחרת - איך אפשר לגרום להם לחשוב פעמיים על העישון שלהם...? בתקווה שיתחילו לשאול את עצמם שאלות ואולי זה יוביל אותם גם להגביל את עצמם ואפילו להפסיק לעשן...?

אפשר לנסות ליזום איתו כמה שיחות מוטיבציה (שיחה אחת לא תספיק, נסי פעם בשבוע במשך כמה שבועות שתוכלי). התחילי בכך שאת מבינה שבסופו של דבר הוא מחליט איך להתנהג כשמדובר בגוף שלו, אבל היית רוצה לבדוק שהוא מודע לכל ההשלכות של העישון. נסי לשאול מה ידוע לו על עישון בכלל ונרגילה בפרט. הפני אותו לאתרים כמו האגודה למלחמה בסרטן. אם הוא שולט באנגלית שיחפש כתבות על עישון ביו טיוב. כששלחתי את הבן שלי (17) לחפש זה מה שהוא מצא: http://www.documentarytube.com/videos/addicted-to-pleasure-tobacco.

בקשי ממנו שיספר לך מה מצא ומה הוא חושב על המידע שהוא אוסף. דברו על זה. אם את מרגישה שאת מטיפה לו והוא לא משתף איתך פעולה נסי למצוא מבוגר אחר שהוא מרגיש בנוח לדון איתו בנושא - סבא, דוד, שכן...אולי לגייס מעשן לשעבר שיספר לו קצת חוויות אישיות. 

מאוד חשוב להרגיש איך הוא מגיב לשיחה כזאת, אם הוא נסגר או מתנגד - לא כדאי ללחוץ או לאיים. שימי את עצמך במקום שבו את מציעה לו לבדוק את כל התמונה ולהיות מודע לדברים החיוביים והשליליים שבהתנהגות שלו. הדגישי שאת סומכת עליו שיפעיל את שיקול הדעת שלו. עודדי אותו להסתכל על החברים שלו - כולם מעשנים? מי יותר? מי פחות? איך מרגיש מי שמעשן יותר? מה עושים אלה שלא מעשנים? האם נהנים כמו כולם?

נשמח לשמוע איך הלך...בהצלחה.



 

מוג-ו
27/03/16 9:37

זאת הנקודה הרגישה בה מי שמתחיל לעשן מתמכר למשך כל חייו. כמעשן שעובר גמילה אני יודע שהסיגריות לא עוזבות אותנו כל החיים. אני מכליל את עישון הנרגילה והסיגריות מכיוון שמדובר בטבק/ניקוטין וההתמכרות זהה.
את הילדים שלי חינכתי כך - ר ק  ל א   ס י ג ר י ו ת !!!
הסברתי להם שדווקא הטעם הרע של העישון הוא זה שגורם להתמכרות כי יש את האשליה שאפשר להפסיק מתי שרוצים כי זה כ"כ מגעיל. לבן שלי (17.5) אני תמיד אומר שאין לי בעיה שישתה קצת עם החברים אבל שלא יעיז לעשן שום דבר עם טבק. אני מקווה שזה עובד (נכון לעכשיו אני יודע שהוא בין הבודדים שלא מעשנים בחבר'ה שלו).
לגבי הסיפור של אמא אני מקווה שזה לא מאוחר מידי ויש עדיין זמן לשכנע את הבן שזה רעיון גרוע, שטבק ממכר בצורה הקשה ביותר וגם אם נראה לו שהוא לא מתמכר יש להציג בפניו את המחקרים והעובדות כפי שהתגובות הקודמות הראו.
בהצלחה!

אפרת_זיו
27/03/16 9:38

צולם בחיפה

אפרת_זיו
27/03/16 9:40

דוד זה מזעזע!
גם אצלינו ברמת השרון יש לפחות חנות ייעודית אחת לעישון נרגילות ובה מיני מינים של נרגילות מעוצבות בגדלים - צורות - צבעים שונים וכנראה גם חומרי עישון שונים.