מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר יעל בר-זאב
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
נילי בראון
נילי בראון
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 

מובילי קהילה

מוג'ו
מוג'ו
מאובחן עם טרשת נפוצה אבל הוחלט ביני לביני לא לתת לזה להשפיע עלי. התחלתי לרוץ, הפסקתי לעשן (דבר שמתגלה כאתגר לא קטן) ובוחר בחיים. 
Yael Ya
Yael Ya
שלום, שמי יעל, ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם בחיי הוא שהפסקתי לעשן לפני 8 שנים עישנתי קופסה וחצי ליום, עישנתי הרבה מעבר למה שבכלל רציתי ואפשר בהחלט לומר שהעישון השתלט לי על החיים- על הארנק, על מע' העצבים, על האישיות, ולמרבה הצער גם הרס בגופי מספר חלקות טובות לאחר מהפך בכל צורת החשיבה שלי- יום אחד הצלחתי לנתק את השלשלאות ולצאת לחופשי - וואוו- זה התגלה לי כדבר הכי טוב שאי פעם עשיתי עבור עצמי, ואני עדיין נהנית מהתגמולים הרבים של היותי לא מעשנת וחייבת לזה תחושת שפע, בריאות ושגשוג אז כן, יש כזה דבר להפסיק לעשן בהצלחה, מוזמנים להצטרף אליי. זה תענוג אמיתי :-)
כמוניגמילה מעישון עצירות בעקבות הפסקת עישון

עצירות בעקבות הפסקת עישון

03/11/16 13:02
5 תגובות

לפני מספר חודשים הפסקתי לעשן (הייתי מעשנת בין 5-8 סיגריות ביום)

הפסקת העישון גרמה לי לעצירות נפיחות וממש שיבשה לי את מערכת העיכול תקופה של 3 חודשים בערך.

לפני כשבועיים נסעתי לחו"ל לעשרה ימים, עישנתי שם כרגיל כאילו מעולם לא הפסקתי ובשניות מערכת העיכול חזרה לתפקוד מעל ומעבר. והבני עד כמה ההבדל עם העישון ובלי משמעותי עבור חילוף החומרים שלי.



כמובן שחזרתי לארץ והפסקתי לעשן שוב- ושוב חזרה העצירות והנפיחות, זה נורא מבאס שכן אני לא אוכלת יותר מהרגיל ומאוד מאוד מנסה לשמור על המשקל..עושה לא מעט פעילות ספורטיבית שותה הרבה מים אוכלת בריא ונראה שהמצב לא מצליח להתאזן...

חיכיתי בסבלנות חודשים רבים אך זה לא משתפר לצערי ...



יש למישהו עצה או משהו שניסה ועזר?


תגובות

היי ליבי 11,

ניקוטין אכן מפעיל את המעי הגס ועוזר לפעילות המעי והרבה מעשנים מדווחים על כך שהיציאה היומית בשירותים היא אחרי סיגריה. בהחלט עצירות היא תופעת לוואי שיכולה להופיע אחרי גמילה מעישון.

לרוב זה מסתדר לבד תוך מספר שבועות אחרי שהגוף מתרגל לפעול ללא הניקוטין. מה שמומלץ בינתיים:
1. לשתות הרבה מים (תנסי לראות האם אכן את שותה לפחות 8-10 כוסות?, לפעמים נדמה לנו שאנחנו שותים הרבה אבל כשבפועל סופרים את זה מקבלים ששתינו מים רק 3-4 כוסות ביום והשאר קפה/תה)
2. לאכול דברים עם סיבים - לחם מחיטה מלאה, פסטה/אורז מלאים, ירקות עם הקליפה, וכו. אפשר גם לקנות בכל בית מרקחת סיבים להוסיף - מה שכן צריך להקפיד לא להגזים כי גם עודף סיבים יכול לגרום לעצירות
3. שזיפים - להשרות 2 שזיפים בלילה בכוס עם מים ולשתות בבוקר את המים. בנוס, לאכול שזיפים ולשתות מיץ שזיפים. זה מפעיל את המעי. עובד נפלא מדיווחים של אחרים.
4. שמן זית - תנסי לאכול דברים עם שמן זית כמו סלט עגבניות. 
5. אפשר לקנות בבית מרקחת שמן מיוחד לעצירות - שותים 2 כפות ביום (ללא מרשם רופא).
6. פעילות גופנית כמו שכתבת - הרבה הליכות.
7. אם הכל נכשל - תמיד אפשר להיעזר בחוקן אבל זה מומלץ רק כמוצא אחרון.

מעבר לעצירות, איך הרגשת עם העובדה שחזרת לעשן כרגיל בחו"ל? האם זה היה משהו מתוכנן? האם זה קרה בגלל העצירות? מה הוביל לכך?

אני יכולה להבטיח לך שבסופו של דבר העצירות תתפתר, גם אם אצלך זה יקח יותר זמן ואולי יצטרך טיפול, אבל התועלת מהלהגמל מעישון גדולה לאין ערוך. 

נילי-בראון
04/11/16 12:02

שלום ליבי, ברוכה הבאה

את מתארת תופעת גמילה שממש מפריעה לך, חבל שזה הפריע לך להישאר גמולה מסיגריות. בדרך כלל זה באמת מסתדר הרבה יותר מהר. כמו שכבר כתבה לך ד"ר יעל, כשמעשנים, הגוף מתרגל לתפקוד של הניקוטין ונעשה "עצלן" כי הניקוטין מזרז את חילוף החומרים. כשמפסיקים לעשן הגוף נשאר איטי לתקופה מסויימת (תלוי באדם) עד שחילוף החומרים משתפר בזכות הפעילות הטבעית של הגוף שלך ולא בעזרת הניקוטין.
כנראה שאת צריכה להקדיש לנושא יותר תשומת לב, אולי כדאי לך לבדוק עזרה מקצועית אצל דיאטנית. בכל מקרה, מבחינה רפואית אין ספק שהפסקת העישון משפרת מאוד את הבריאות למרות כל תסמיני הגמילה.

אני מצטרפת לשאלות של ד"ר יעל - האם היו סיבות נוספות שבגללן חזרת לעשן בטיול? איך הרגשת כשחזרת לעשן (מעבר להקלה בתפקוד מערכת העיכול)?

ליבי11
06/11/16 10:27

היי תודה רבה רבה על התשובות...
לצערי זה דברים שכבר קראתי באינטרנט...ולא עזרו לי- אני כן שותה הרבה מים, איזה ירקות יכולים לעזור?
אנסה את עניין השזיפים...
ברור לי שהתועלת מהלגמל מעישון היא גדולה יותר אולם נושא חילוף החומרים מתסכל אותי ומכביד עליי בטירוף..
לפי הבנתי מצב כזה קורה כשמעשנים המון ואז המערכת ממש תלויה בסיגריות....
עישנתי הרבה שנים אבל אף פעם לא עישנתי הרבה סיגריות ביום...

לגבי העישון בחו"ל: חזרתי לעשן כי טיילתי עם ידיד מעשן וכי הרגשתי שבחופשה זה בסדר ומגיע לי וכשאני אחזור אני אפסיק
כי אני בשליטה על זה...הרגשתי שם שזה מגעיל ושקטע שזה כל כך אבעי לי לחזור...
וזה שעניין העצירות נפתר בשנייה שם- גורם לי להרגיש "פראיירית" שאני לא מעשנת... כי תחושת העצירות ממש נהייתה בלתי נסבלת וכבר קשה להאמין שזה יסתדר כשלעצמו..

תודה לכן שוב...

 

היי ליבי,

לגבי הירקות - בעקרון הרעיון הוא להוסיף סיבים אז כל ירק עם הקליפה - מלפפון, גזר וגם פירות עם קליפה כמו תפוח
השזיפים יכולים לעשות הבדל משמעותי רק צריך להיות עקבי במשך לפחות שבוע שבועיים כדי לראות תוצאות, נשמח לשמוע איך הולך

לגבי זה שזה קורה רק כשמעשנים המון - אז לא דווקא. זה קורה כי הגוף מתרגל לכימיקל מסוים לצורך מסוים - זה יכול לקרות גם מסיגריה אחת בודדה. ואני מבינה את התסכול אבל את צריכה לתת לגוף שלך כרגע זמן להתרגל מחדש לפעול בלי הסיגריה כמו שצריך. יכול להיות ששווה אם זה כל כך מכביד עליך כן לגשת לרופא ולקבל עזרה תרופתית להניע מחדש את המערכת. 

כתבת שבחופשה "מגיע לך" - האם בעינך הסיגריה היא הפינוק? האם היא משהו טוב שאת "מרשה לעצמך"? האם אחרי שעישנת הרגשת שתרמת לגוף שלך? שתרמת לעצמך?
יש כאן נושא שחשוב שתחשבי עליו לעומק כדי לשמור על ההישג שלך עד כה - איזה מחשבה לדעתך יכולה להחליף את "מגיע לי סיגריה?"
 

נילי-בראון
11/11/16 14:01

הי ליבי, איך הולך לך? מקווה שאת מרגישה פיזית יותר טוב :)

ממה שכתבת עד עכשיו אני מבינה שאת עובדת קשה כדי לשנות את ההתנהגות ה"אוטומטית" שלך. הפסקת לעשן, ואפילו כשחזרת לעשן בחו"ל - לא ויתרת ושוב הצלחת להפסיק את ההרגל הזה. 
מה שיכול מאוד לעזור לך זה לעבוד במקביל גם על שינוי המחשבות האוטומטיות שמלוות את העישון.

ד"ר יעל כתבה שלך שהמחשבה על סיגריה כ"פינוק" היא מחשבה שכדאי לשנות.
הרבה מעשנים מתרגלים לחשוב על סיגריה כעל פרס (מגיע לי) או פינוק. זאת מחשבה שמן הסתם מלווה אותך כבר הרבה זמן ואולי הגיע הזמן לשאול האם הסיגריה היא באמת פרס או שאפשר לחשוב עליה בצורה אחרת. מה שכן - אם את מחליטה על מחשבה חדשה על הסיגריות כדאי לשנן אותה: להגיד אותה הרבה פעמים. גם בראש וגם בקול רם לחברים סביבך.
נשמח אם תשתפי אותנו במחשבות שלך :)

אולי גם עוד משהו שיכול לעזור - שימי לב שאת מתמקדת בטווח הקצר - עישון עוזר לך להתמודד עם בעיות עיכול עכשיו - אבל מה עם הטווח הארוך? האם הסיגריה עוזרת לפתור את הבעיה? האם היא מוסיפה עוד בעיות? אילו בעיות?