מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר יעל בר-זאב
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
נילי בראון
נילי בראון
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 

מובילי קהילה

מוג'ו
מוג'ו
מאובחן עם טרשת נפוצה אבל הוחלט ביני לביני לא לתת לזה להשפיע עלי. התחלתי לרוץ, הפסקתי לעשן (דבר שמתגלה כאתגר לא קטן) ובוחר בחיים. 
Yael Ya
Yael Ya
שלום, שמי יעל, ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם בחיי הוא שהפסקתי לעשן לפני 8 שנים עישנתי קופסה וחצי ליום, עישנתי הרבה מעבר למה שבכלל רציתי ואפשר בהחלט לומר שהעישון השתלט לי על החיים- על הארנק, על מע' העצבים, על האישיות, ולמרבה הצער גם הרס בגופי מספר חלקות טובות לאחר מהפך בכל צורת החשיבה שלי- יום אחד הצלחתי לנתק את השלשלאות ולצאת לחופשי - וואוו- זה התגלה לי כדבר הכי טוב שאי פעם עשיתי עבור עצמי, ואני עדיין נהנית מהתגמולים הרבים של היותי לא מעשנת וחייבת לזה תחושת שפע, בריאות ושגשוג אז כן, יש כזה דבר להפסיק לעשן בהצלחה, מוזמנים להצטרף אליי. זה תענוג אמיתי :-)
כמוניגמילה מעישוןכתבתי פוסט בקבוצה (סגורה) בפייסבוק שקיבל הרבה תגובות חיוביות והייתי רוצה לשתף אתכם גם בתובנות שלי (זהירות פוסט ארוך)

כתבתי פוסט בקבוצה (סגורה) בפייסבוק שקיבל הרבה תגובות חיוביות והייתי רוצה לשתף אתכם גם בתובנות שלי (זהירות פוסט ארוך)

17/10/17 9:28
5 תגובות

שלום חברים,
אני 30 שנים מעשן לשעבר שניסה להפסיק לעשן כמה פעמים בחייו ונפל חזרה לזה, תמיד בגלל "רק שכטה אחת קטנה" בשלב כלשהו. הפעם כבר 50 יום לא מעשן והפעם בעזרתכם ובעזרת תמיכה הולכת וגוברת של קופ"ח, אתר "כמוני" למשל, ואחרים אני יודע שאני לנצח לא אעשן יותר.

אני מניח פה את התובנות שלי וסליחה על החפירה:
• מי שמפסיק לעשן בפעם הראשונה דעו לכם – הפעם הראשונה הכי קל להפסיק לעשן. מרוב שזה קל אחרי כמה שבועות/חודשים/שנים אתם נתקלים בסיטואציה מפתה: פגישה עם חבר/ה מהעבר, מסיבה מטורפת, חופשה, או אבל שלא נדע או משבר כזה או אחר, ואז אתם לוקחים סיגריה "רק אחת קטנה, זה היה קל להפסיק אז נפסיק עוד פעם", אז זהו שלא, כל פעם זה נהיה יותר קשה. פשוט אל תעשנו יותר סיגריות אף פעם!
• לא יקרה לעולם מצב שתתעוררו יום אחד ותהיו לא מעשנים. מעטים הפסיקו לעשן בקטע שנמאס להם, זרקו את הסיגריות וזהו לא עישנו יותר. אם ה"חלום" שלכם להפסיק לעשן ואתם לא יודעים איך להתחיל – קחו עזרה. קראו את הספר "הדרך הקלה להפסיק לעשן" של אלן קאר (או צפו בסרטון), קחו סדנה של קופ"ח – זה חינם וזה מלווה בתרופות יעילות מאוד להתחלה, קחו סדנה פרטית, תעשו כל דבר ותספרו לנו את זה פה. תמיכה קבוצתית עוזרת. זכרו שזה תהליך ולא מאמץ חד פעמי.

• להפסיק לעשן זה תהליך. אין משוכה (מכשול) שעוברים אותה וזהו – אנחנו לא מעשנים יותר. זהו תהליך בעל שלושה שלבים:

- ההתחלה - שלושה ימים בערך. עשינו את זה! אנחנו לא מעשנים. תקופה שבד"כ מלווה באופוריה על היכולת לא לעשן, הדם מתנקה מרוב הניקוטין שבגוף ומתחיל להיגמל מהסם הנורא הזה. תקופה קלה למדי אבל קריטית להמשך.

- שלב הביניים – שלושה-ארבעה שבועות. תקופת ההסתגלות. ההתמודדות המנטלית. איך אני לא מעשן את הסיגריות ה"חשובות". אחרי ארוחה, עם חברים, בפאב, בשיחת טלפון וכד'. הסתגלות למצבים מאוד מפתים בלי הסיגריה. בראש אנחנו נאבקים בכמיהה לעישון. אנחנו מחפשים תחליפים, אולי מדבקות ניקוטין או מסטיקים, אולי תערובת עשבים כזאת או אחרת, אולי סיגריה אלקטרונית, קראתי פה בקבוצה אנשים ש"שוקלים" סיגרים, נרגילה וכל מיני שרצים. הכל שטויות וניסיונות סרק. אנחנו אמורים להיגמל מכל החרא הזה. להיגמל מניקוטין, מזפת, מכל רעלני העשן למיניהם. תאמצו הרגלים אחרים: ספורט! בצעו הליכות, הירשמו לקבוצת ריצה, תעשו יוגה ו/או מדיטציה, נשנשו ירקות, אגוזים ושקדים. תתחילו לחשוב בריא.
אחרי שלושה שבועות כל הניקוטין יצא לנו מהגוף ולמעשה הגמילה הפיזית הושלמה.

- שלב ה"אני לא מעשן" – שאר חייכם. זכרו שזה תהליך שלוקח כל החיים. זה עונשנו על ההתמכרות הטיפשית שלנו. הכי טוב היה לא להתחיל לעשן בכלל אבל מכיוון שזה כבר מאוחר מידי אנחנו נאלצים לשלם את המחיר. האור בקצה המנהרה הוא שזה נהיה קל יותר עם הזמן ורק צריך להיזהר מהמלכודות שבדרך. בחודשים הראשונים עדיין יש כמיהה לסיגריה אבל זה הולך ונעשה נדיר וההתמודדות שלנו עם זה יותר קלה. אבל זכרו, הסיגריה ערמומית ותחמנית. היא אורבת לנו מאחורי פינות שאנחנו לא מצפים להם. אנשים נופלים גם אחרי שנה, חמש שנים ואפילו אחרי 10 שנים של גמילה! לעולם אין מצב שתוכלו לעשן סיגריה או ג'וינט מבלי שזה יגרום לכם ליפול! אישית נתקלתי בגמולים שמעל 10 שנים למשל ואז היא נפגשה עם חברת ילדות שבאה לביקור מחו"ל, ישבו בפאב כמה חברות. כולן עישנו והיא לקחה סיגריה חברתית אחת. זה החזיר אותה לתיכון, לימי העליזות של פעם עם החברות שלה. למחרת עוד אחת וגם אחרי שהחברות התפזרו חזרה לחייהן היא נשארה עם החשק האדיר לסיגריות אחרי 10 שנים שהיא גמולה! מזלה שהיה אותי לתת לה בראש ולעצור את זה בזמן. היא ממש נאלצה לעבור גמילה מחדש, בדיוק כמו שאתם עוברים עכשיו.

• אין תחליפים! מי שמעשן ג'וינטים צריך להיפרד גם מהם. אין לי דרך קלה יותר להגיד לכם את זה. למרות שאלן קאר אומר שהמטרה היא גמילה היא מניקוטין ולכן זה בסדר לעשן ג'וינט עם עלי חליטת צמחים, או "גרינגו" ושאר ירקות, אז אני אומר לכם שזה רק יגרום לכם להתגעגע לטבק. אין מה לעשות, טבק זה העשב הכי טעים (והיחיד) לעישון! כל התחליפים יחרכו לכם את הגרון ויגרמו לכם כ"כ להתגעגע לג'וינט נורמלי עם טבק שבסוף אתם תעשנו את זה עם טבק והנה נפלתם חזרה לעישון.

אז זה הכל או כלום! פאק איט וכל החרא הזה. פאק ג'וינטים והסוטול הרמאי. פשוט זרקו הכל ותאמצו חיים בריאים. ראו סעיף קודם.

• הפחד מהשמנה נכון בחלקו אבל לא תירוץ להמשיך לעשן. זה נכון שהסיגריה משפרת את המטבוליזם (שריפת קלוריות בעת מנוחה) והפסקת עישון עולה לנו בין 3-5 ק"ג. אבל אתם לא רוצים להחליף התמכרות עישון בהתמכרות לאוכל. ההשמנה המהירה של הפסקת העישון גם יורדת מהר מאוד עם ספורט ועמידה על משמר האכילה. אם לא הייתם גרגרנים קודם אין סיבה להתחיל בזה עכשיו. תסתכלו סביבכם ותראו כמה מעשנים שמנים יש. סיגריות לא מרזות, הן מרעילות!

• וסעיף אחרון החביב – אל תפחדו להפסיק לעשן, אל תפחדו שלא תוכלו ליהנות מהחיים בלי סיגריה! ההיפך הוא הנכון: האוכל יותר טעים בלי סיגריה, הסקס יותר טוב בלי סיגריה, הקפה של הבוקר יותר מרענן בלי סיגריה, החופשה יותר מהנה בלי סיגריות, המסיבה יותר מטורפת בלי סיגריות, האלכוהול יותר טעים בלי סיגריות, וגם העצב יותר רטוב בלי סיגריות והאבל יותר עמוק בלי סיגריות. אנחנו בני אדם שיודעים לחוות ולהרגיש דברים ואל תתנו לסיגריות לערפל לכם את כל הנפלא הזה.

בהצלחה!


כתבתי פוסט בקבוצה (סגורה) בפייסבוק שקיבל הרבה תגובות חיוביות והייתי רוצה לשתף אתכם גם בתובנות שלי (זהירות פוסט ארוך)

תגובות

ד-ר-יעל-בר-זאב
מומחה כמוני
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
17/10/17 11:54

וואו, כל הכבוד! הצלחת לסכם כך כך הרבה דברים חשובים ונכונים בפוסט אחד. בטוחה שרבים מחברי הקהילה כאן, ומהקבוצה בפייסבוק, יוכלו להתחבר לכתוב. תודה!

ורדוני
19/10/17 10:41

וואט כל מילה בסלע מוג'ו חוץ מהאמירה שזה קל להפסיק בפעם הראשונה. אני הפסקתי אחרי 34 שנים של עישון כבד (3חפיסות ביום) הפסקתי לבד, זה היה קשה מאד זוהי התמכרות נוראית, אני לא מעשנת כבר שנה וחודשיים (אבל מי סופר חחח) וכל פעם שאני לחוצה או שמחה מחשבה על הסיגריה של פעם חולפת לי בראש. כל מה שכתבת חשוב ונכון והכי חשוב שכולנו כאן כדי לתמוך לשתף ולסייע, אנחנו היינו מכורים ועכשיו לנצח נהיה בגמילה והכי חשוב לעולם לא לחזור לזה.

מימי7
27/10/17 13:26

אני מנסה , לראשונה בחיי , להפסיק לעשן בעזרת צ'מפיקס וליווי . אחרי 6 וחצי שבועות של נטילת צ'מפיקס עדיין קיימת בי הכמיהה לעשן ולא מצליחה להפסיק לגמרי .בהתניות של אחרי אוכל ושתייה הכמיהה גדלה. לא מצליחה לנתק את הקשר. מכירה אנשים שהעיפו את הסיגריות מחייהם אחרי 2 - 4 שבועות של נטילת הכדור. ממש מיואשת כי זו תקוותי האחרונה. ( אין שיטה כולל היפנוזה שלא ניסיתי בשנים האחרונות ).:sad:

מוג-ו
27/10/17 19:24

אל תתרשמי יותר מידי מ"הצלחתם הקלה" של אחרים. מניסיון הם סתם משוויצים. גם להם לא פחות קשה להיגמל. גם לי, חודשיים ללא עישון, יש כמיהה שמתעוררת לפרקים אבל תמיד אני אומר לעצמי "האם אתה רוצה לחזור להיות מעשן של קופסא ביום?" כשאני יודע שאין דבר כזה "רק סיגריה אחת" כי זה תמיד יגמר בעישון מלא כפי שהיה לפני ההפסקה. הספר "הדרך הקלה להפסיק לעשן" (אם לא קראת אותו - אז אני מאוד ממליץ) מסביר איך להפסיק בלי תחושת ייאוש. תמלאי את עצמך בתחושות גאווה על ההישג שהנה כבר כמעט חודשיים את לא מעשנת, איזה כיף זה להשתחרר מהנטל הזה, מהשעבוד, מהעבדות להרס העצמי. את חופשיה מהדבר הזה שאין בו כלום חוץ מרוע. את משוחררת מהתרמית הגדולה ביותר של האנושות. את לא "מוותרת" על העישון - את מרוויחה! את הבריאות, את הכסף, את החיים! תפרגני לעצמך קניה שווה בסכום אותו לא בזבזת על סיגריות. אני מציע לך להמשיך עם הצ'מפיקס ועם הסדנה, זה עוזר. בסוף את תגיעי לשלב שתאמרי לעצמך "שכחתי שעישנתי" ואז נשאר לך רק להזהר ממלכודות בהמשך החיים - פשוט לא לעשן ולא לצרוך ניקוטין עוד לעולם! בהצלחה!

נילי-בראון
מומחה כמוני
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 
12/12/17 13:58

מוג'ו ממש תענוג לקרוא את התובנות שלך ואת התמיכה והעידוד שאתה נותן לאחרים. יישר כוח!