מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

פרופ' אורי אלקיים
פרופ' אורי אלקיים
מומחית לראומטולוגיה, מנהלת המכון הראומטולוגי במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב), יו"ר האיגוד הישראלי לראומטולוגיה.
ד
ד"ר חגית פלג
רופאה ביחידה הראומטולוגית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים . מומחית בפנימית וראומטולוגיה. 
פרופ' מרב לידר
פרופ' מרב לידר
בוגרת ביה״ס לרפואה של אוניברסיטת תל אביב cum laude מומחית ברפואה פנימית (2000) ובראומטולוגיה (2006) פרופ׳ חבר קליני באוניברסיטת תל אביב. מחברת מעל 100 מאמרים ופרקים בספרים בתחום הפמפ, המחלות הראומטיות והאוטואימוניות. מנהלת היחידה הראומטולוגית במרכז הרפואי שיבא.

מובילי קהילה

רם בלס
רם בלס
יו"ר מתנדב בעמותת ענבר למחלות ראומטיות, אוטואימוניות ודלקתיות. מטפל כבר למעלה מ-20 שנה באישתי ומתמודדים יחד עם ראומטיק ארטריטיס (RA).
כמונימפרקים (ראומטולוגיה)יש לך שאלה בנושא תזונה מתאימה לבעיות מפרקים ופסוריאזיס? עכשיו ההזדמנות לשאול!

יש לך שאלה בנושא תזונה מתאימה לבעיות מפרקים ופסוריאזיס? עכשיו ההזדמנות לשאול!

21/12/17 17:25
30 תגובות

מהי תזונה אנטי דלקתית והאם היא מועילה? אילו פירות וירקות מומלץ לצרוך? מה כדאי לאכול בכדי לשפר דלקת מפרקים?
רלי אבל, סגנית יו"ר ועדת מחקר מחוזית, שירותי בריאות כללית, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה מחוז מרכז, שירותי בריאות כללית, תשיב על שאלותיכם ביום חמישי, ה-28.12!
כתבו שאלה כעת בשירשור זה! >>


יש לך שאלה בנושא תזונה מתאימה לבעיות מפרקים ופסוריאזיס? עכשיו ההזדמנות לשאול!

תגובות

אלי40
25/12/17 14:30

בגלל הסוכרת ואי ספיקת הכליות את רוב הפירות והירקות אני לא יכול לאכול ואת מה שכן , אני צריך לקלף ולהשרות במים כל הלילה , האם זה עדיין יעזור ?

ד--ר-רלי-אבל
28/12/17 13:09

המקרה שלך מאד מורכב.יש לך סוכרת ואי ספיקה כליתית.מעבר לכל את לא ציינת אם זה מלווה במחלות אוטואימויות,ילתר לחץ דם אנמיה וכו. אין לי בדיקות דם שלך ואף לא פרטים אחרים שחסרים.תרופות וכו. הייתי ממליצה לך מאד ללכת לדיאטנית קלינית מומחית בנפרולוגיה וסוכרת שתשב איתך לזמן ארוך ותפרט איתך צעד צעד כל מה שיש לך ותתאים לך אישית את התזונה. חשוב מאד שתהיי אצלה במעקב לפחות אחת ל3 חודשים.

אלי40
28/12/17 13:21

אני מטופל עם משאבת אינסולין +אנאפריל+פוסיד+קרדילוק+מיקרופירין+אוקסופירין+אלוריל+מטוטרקסט+לוסק, מה בכל אופן אפשר לעשות

אלי40
31/12/17 18:47

האם יש בקופ''ח דיאטנית המתמחה בסוכרת+אי ספיקת כליות+דלקת מפרקים?

ד--ר-רלי-אבל
02/01/18 12:02

יש דיאטניות מומחיות. כשקובעים תור יש צורך לעדכן אם מדובר בסוכרת עם אינסולין או כליות ואז מפנים לדיאטנית מומחים. מפרקים וסוכרת ללא אינסולין זו דיאטנית רגילה שמטפלת.

ששת
26/12/17 12:27

האם אכילת מזון עתיר ג'לטין מהחי יכול לסייע ל ארטריטיס

ד--ר-רלי-אבל
28/12/17 13:08

אין מחקרים ברמה A שאכן מראים על הקשר בין ג'לטין וארטריטיס. בכל זאת יש יחד עם זאת תאורי מקרים שמראים על קשר חיובי בין אכילת ג'לטין מהחי כמו למשל מרק מעצמות של בקר ממח העצם שמבושל 3-4 שעות לבין חיזוק רקמות הקולגן ורקמות החיבור.דבר שעשוי להשפיע גם על גמישות המפרקים וגמישות בתנועתיות.שוב- זה לא מחקר קליני אבל בהחלט מצוי בתאורי מקרה.

lub
26/12/17 20:32

ברשותך, יש לי AS דלקת חוליות מקשחת מה מומלץ לי לאכול מאכלים אנטי דלקתיים ומה לא לאכול והאם מותר לי לקחת תוספי תזונה של פרוביוטיקה כורכום ויטמין סי אומגה 3 תודה רבה

ד--ר-רלי-אבל
28/12/17 13:09


שלום רב
הנך סובלת ממחלה אוטואימונית.כמוך ישנן עוד מחלות אוטואימוניות שהתזונה שלהן דומה מאד לשלך ומבוססת על אותם עקרונות.אני מתכוונת למחלות של דלקת פרקים שגרונית/כרונית,פסוריאזיס,לופוס ועוד.
ישנם מחקרים רבים בנושא המראים כי אכן תזונה אנטידלקתית -ים תיכונית מונעת התלקחות המחלה ,מורידה מדדי דלקת ומשפרת מאד את איכות החיים.
מהם העקרונות החשובים?
על התזונה להיות כמה שיותר טבעית.כמה שפחות מאכלים מעובדים ןמתועשים.
1.להימנע עד כמה שאפשר ממזונות המכילים שומנים צמחיים שעברו עיבוד .שומנים אלה עשירים ברדיקלים חופשיים ברמה גבוה דבר שמאיץ חימצון ומאיץ תהליכים דלקתיים.הכוונה להימנע מפיצוחים קלויים,מאכילים מטוגנים-צ'יפס בורקס שניצלים מתועשים סיגרים סופגניות חטיפים במבה ציטוס- ...כל דבר שברכיבים שלו יש שמן צמחי והוא עבר חימום או עיבוד.
2.להרבות בירקות ופירות מכל הצבעים.כל צבע יש לו אנטימחמצנים מעולים שמונעים חימצון ואף לוכדים ומורידים את כמות הרעלים בגוף(אנטיאוקסידנטים) אני מציעה לשתות יום יום כוס מיץ ירקות המכילה מצוי של כל אותם אנטימחמצנים.כשיש לפחות 5 צבעי ירקות.ההשפעה האנטימחמצנת הינה סינרגיסטית.כלומר כל הצבעים ביחד משפיעים הרבה יותר מכל צבע לחוד.
לדוגמה- מיץ ירקות העשוי מסלק חי עם הקליפה או גרגרי רימון (סגול- מכיל אנטוציאנין)עם גזר או דלעת(מעיל קרוטן)תפוח עץ-לבן(מכיל קוורציטין) עלי מנגולד או קליפות מלפפון /זוקיני- ירוק(מכיל כלורופיל) ופלפל אדום המכיל לוייקופן.
המיץ שהוא נטול סיבים נספג היטב בוף יחד עם כפית שמן מכבישה קרה כמו שמן שומשום או פשתן.
םירות טריים של העונה טוב לאכול או בבוקר או בין הארוחות יחג עם שקדים /אגוזי מלך לא קלויים. תמיד לזכור -ככל שיש יותר צבעים ההשפעה יותר גדולה.
3.לאכול לפחות 2-3 בשבוע דגים.עדעף דגי ים או אחרים המכילים כמויות גבוהות של אומגה 3. סלומון מקרל לברק מוסר דניס פורל.פחות נילוס סול כסיף.את הגדים חשוב להכין במקסימום חום עם מינימות זמן.למשל במחבת פסים או בטוסטר עם ניר אפיה(לא ניר כסף!) בצורה זו של הכנה יהיה איבוד מינימלי של אומגה 3.אומגה 3 זו חומצת שומן שהוכחה כמסייעת לירידה ברמות דלקת .
4.להרבות בירקות שורש במכילים מינרלים רבים.למשל להכניסם למרק ירקות מכל הצבעים .פטרוזליה שמיר סלרי גזר קשוא דלעת בצלים שורש פטרוזליה שורש סלרי וכו
5.להוסיף תבלינים הידועים כמשפיעים על ירידה ברמות דלקת כגון-כורכום,ג'ינגר פלפל צ'ילי,שום טרי.להכניסם לכל התבשילים.כנו כן גם עשבי תיבול כגון בזיליקום טימין נענע מיורן.
6.להפחית עד כמה שניתן שומנים מהחי .למשל חלב שמן גבינות שמנות גבינות צהובות שמנת חמאה בשר שמן
7.להפחית ובכלל לא לאכול בקר אברי פנים כגון כבד לב טחול כליות..הם מכילים כמויות גבוהות ביותר של פורינים שעולים בדם מעלים חומציות ומדדי דלקת.חומרי הדלקת הנ"ל מצטברים בין המפרקים וגורמים להגבלה בטווח התנועה וקיצור טווח התנועה
8.להימנע משתיה מתוקה ,צבעי מאכל חומרים משמרים,מאכלים מעושנים סוכר ממתקים שוקולד חטיפים סוכריות חמצוצים
9.להחמנע ככל האפשר ממשקאות חריפים.אלכוהול וויסקי וכו
10.לשתות הרבה.8-10 כוסות שתיה לפחות ביום.עדיף לא עם האוכל.כגון-מים תה צמחים
11.להוסיף לכל ארוחה שמן טבעי כגון אבוקדו ,שמן זית /אחר כבישה קרה,שקדים ואגוזים לא קלויים טחינה
12.חשוב לעשות פעילות גופנית כגון התענלות במים הליכה שחיה אופנים מי שיכות וכל התעמלות שגורמת להגמשת השרירים הארכתם והגדלת טווח תנועתם.

עודף משקלו ושומן מפרישים חומרים דלקתים ציטוקיניים שמהינם מגבירי דלקות.

משה59
31/12/17 11:04

שלום גם לי התגלתה דלקת חוליות מקשחת אפשר ליצור איתך קשר בנוגע למחלה

tal19
26/12/17 21:58

לחולי לופוס מה התזונה המומלצת וממה להימנע.

ד--ר-רלי-אבל
28/12/17 13:11

לופוס הינה מחלה אוטואימונית.עניתי על תזונה למחלות אלה LuB- קרא מה נכתב בתשובה (זה שמעליך בשאלות)

ד--ר-רלי-אבל
28/12/17 13:11

שלום רב עניתי על שאלתך בפרט יתר לLUB- את מוזמנת להיכנס ולקרא

Gi10
27/12/17 0:20

אני חולה בדלקת מפרקים שגרונית, מזה כשלוש שנים, בת 70, לאחר 5 תרופות שניסיתי כולל תרופות ביולוגיות, מטופלת כעת במבטרה 2 עירויים בהפרש של שבועיים אחת לחצי שנה. לא יכולה להפסיק קבלת סטרואידים עקב כאבים. האם יש מאכלים שיכולים לעזור? ממה להימנע?

ד--ר-רלי-אבל
28/12/17 13:12

שלום רב עניתי על שאלתך בפרט יתר לLUB- את מוזמנת להיכנס ולקרוא

Sariti
27/12/17 9:45

אני חולה בדלקת מפרקים ניוונית. אשמח לדעת מה איזה פירות/ירקות ומאכלים אחרים את ממליצה לאכול. האם ישנם תוספים שכדאי לקחת?

ד--ר-רלי-אבל
28/12/17 13:13

בדיוק על שאלתך עניתי בצורה מאד מפורטת לLUB ואת מוזמנת לקרא

יורםר
27/12/17 12:46

. אני סובל מדלקת פרקים שגרונתית ופלנטאר פסאיטיס. האם שתית כוס מפרי הדר טרי וסחוט בארוחת הבוקר מחמירה את הכאב?

ד--ר-רלי-אבל
28/12/17 13:13

כוס מיץ פרי הדר בבוקר לא בהכרח מחמיר את הכאב.זה מאד אישי.מכיוון שחומציותו גבוהה וביחוד על קיבה ריקה בבוקר,אני ממליצה על מיץ מ5 ירקות אודותיו כתבתי פרוט בתשובתי לLUB. אני ממליצה לסחוט מיץ זה במכונה מיוחדת למיצים קשים בעלת מנוע חזר ולאחר שתיית המיץ להמתין לפחות חצי שעה עד לארוחת הבוקר

אלון38
27/12/17 16:11

שלום רב האם יש מזונות מסוימים אשר מומלצים מאוד לחולי פסוריאזיס והאם יש מזונות שממש לא מומלצים לחולי הפסוריאזיס?

ד--ר-רלי-אבל
28/12/17 13:14

פסוריאזיס הינה מחלךה אוטואחמונית ולכן תשובתי לLנ בצורתה המפורטת תתרום לך למענה לשאלתך. ישראל תשובתי המפורטת לשאלתך נמצאת בתשובה שכתבתי לLUB

ישראל-ל
28/12/17 4:07

העם באמת יש קשר בין פסוריאזיס לתזונה ובמה זה מתבטא

ד--ר-רלי-אבל
28/12/17 13:24

שלום, הקשר היחידי הוא במתן סטרואידים בנמחה שהתזונה נכונה ומאוזנת ובריאה ומתן סטרואידים בשנות התפתחות והגדילה., זה עלול בחלק בחלק מהמקרים לעכב גדילה.

גיא.פ
28/12/17 8:21

איזה מזון יכול לסייע להרגעת כאב בעית מפרקים? האם תה ירוק או תה צמחים מומלץ?

ד--ר-רלי-אבל
28/12/17 13:13

תשובתי המפורטת בעינין תזונה המסייעת לבעיות פקרים ומפקרים כתובה ש=בשאלה לLUB מעבר לכך שתית תה צמחים מבורכת.ביחיוד תה מרווה לימונית לואיזה קמומיל נענע מנטה וגם תה ירוק מכיל םוליפנולים המשמשים כאנטימחמצנים מעולים-(אנטידלקתיים)

דפניס
28/12/17 8:36

לאחרונה אובחנתי עם דלקת מפרקים שגרונית, ואני מטופלת מזה 22 שנים בתירוקסין (תת פעילות בלוטת התריס - מאוזנת). אני אמורה להתחיל בקרוב ליטול באופן קבוע מטוטרקסט. אני בת 50, רזה, לוקחת את התוספים: כורכום 3 (עם פלפל), אומגה 3, פרוביוטיקה, מגנזיום. האם תזונה קפדנית כלשהי תוכל להרגיע את המערכת החיסונית שלי ולהוריד את רמת הדלקת בגוף? תודה מראש (:

ד--ר-רלי-אבל
28/12/17 13:14

שאלתך בקשר לתוספי מזון מחזקים ואנטידלקתיים מאד חשובה.יש לציין כי כל ההמלצות הללו חייבות להינתן באשור של דיאטנית מוסמכת קלינית ורופא. 1.כורכומין עם פפרין הינו אנטידלקתי וחשוב לקחת תוסף זה רק אחרי אוכל ולא יותר מאחד ביום. 2.אומגה 3- עדיף לקחת במזון בדגים ובאגוזי מלך כמו שפרטטי בתשובתי לLUB) ואת מוזמנת לקרא. 3.פרוביוטיקה זה מצויין-בתנאי שתכיל לפחות 10 זני פרוביוטיקה,וחיידקים פעילים. 4.מגנזיום-קשור לצטראט- חשוב במדה ויש כאבי שרירים /גידים או התכווצויות חזקות- ביוד ברגליים . 5.מעבר לכך- אבץ וויטמין D חשובים ללקיחה אם יש חוסר בהם,הם עובדים במנגנונים אנטידלקתיים בלי לחזק את המערכת החיסוניתוסלדרין- הינו תוסף טבעי אנטידלקתי חשוב ללקיחה בהיותו עובד על הCOX@.הוא תחרותי לחומצה ארכידוניתשידועה כיוצרת חומרים דלקתיים כמו ציטוקינים.

מערכת-כמוני
28/12/17 13:29

אנו מבקשים להודות מעומק הלב לתזונאית רלי אבל, על מתן תשובות מעמיקות ומפורטות. תודה רבה!

עזרא2
30/12/17 12:28

היי יש לי כאבים בברך שמאל ורק במאמץ או בריצה או בקפיצות או בריקוד זה כבר שנה בדיקות ובדיקות בהתחלה חשבו מיניסקוס ואחכ אוסטרוארטטיס ועכשיו אומרים הכל בסדר בבדיקות .האורטופד אמר שלוש חודש כל יום שעה אופניים אם לא אצטרך ניתוח.באפוסטרפיה אמרו הטיפול יכול לעזור באופן זמני..אובד עצות כבר שנה.תודה עזרא.

מערכת-כמוני
30/12/17 14:11

שלום עזרא, יש לכתוב את השאלה בדף השיחות בקהילהhttps://www.camoni.co.il/%D7%9E%D7%A4%D7%A8%D7%A7%D7%99%D7%9D/posts כך תקבל מענה מהצוות הרפואי. בהצלחה ובריאות!