מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהעושה רושם שהטיפשות היא מנגנון הגנה אבולציוני

עושה רושם שהטיפשות היא מנגנון הגנה אבולציוני

06/09/19 12:29
28 תגובות

הוגי דעות ופילוסופים מזרמים ספציפיים טענו כבר לפני המון שנים שאם התבונה הייתה שכיחה מידי,היינו עדים לגלים אדירים של אובדנות לאורך כל ההסטוריה, אם אנשים היו באמת מבינים איפה הם חיים, לא בטוח שהאבולוציה הייתה שורדת. האבולוציה עצמה הוכיחה כמעט מעל לכל צל של ספק שככל שצורת חיים בסיסית יותר היא תשרוד יותר, לראיית המדוזות, האמבות ,התנינים. והאבולוציה רוצה לשרוד,אז היא דואגת לטמטם את היצור החיי,לברוא אותו אידיוט מראש. אם יבוא אדם ויגיד את מה שלא ניתן להכחיש במידה ויש לך עיניים בראש, שבעולם הזה יש הרבה יותר סבל וכאב מאשר הנאה ואושר, רבים מיד יאשימו אותו בסובייקטיביות ו או בפסימיות יתר, בשעה שצריך הרי להיות עיוור ואוויל על מנת שלא לראות את זה. הרי צריך להיות אהבל מוחלט בשביל להכחיש את העובדה שחצי עולם דופק דרך קבע את החצי השני ושכל הקיום האנושי מתבסס על כוח,אכזריות ניצול וסבל. היצור האנושי הוא ברייה עלובה שמוטלת על אדמה זרה מבלי לדעת למה ולשם מה,ברמת הממוצע היא ככ מוגבלת מחשבתית שזה אפילו לא מפריע לה, היא נידונה למיתה ועסוקה בבולשיט מרבית ימיה. ואז קמים לך גדודים שלמים של מאותגרי תפיסה חובבי קיטש שמוכרים לך איזה לוקש מפגר שהחיים האלה הם פרס,ברגע הראשון זה מעצבן, ברגע השני זה בעיקר מעורר חמלה.


תגובות

יעלה16
06/09/19 12:35

מאותגר תפיסה הוא זה שלא יבין שאתה הוא לא אחר מאשר ג'ייקל הנודע:) העיקר שנרגעת ג'ק. טיפשות ,חוכמה... בקיצור,שבת שלום

ג-ק5
06/09/19 12:40

מאותגר תפיסה הוא זה שידבר בגנות חירחורי הריב, ויעסוק בעצמו בחירחורי ריב ללא הרף. מאותגר תפיסה הוא זה שיעסוק בלצאת פיתה בכל הזדמנות ולא יבין אפילו שהוא עושה זאת. מאותגר תפיסה הוא זה שברגע שיגידו לא שהוא טיפש הוא יתחיל לרקוע ברגליו היות ובתוך תוכו הוא יודע שזה נכון. ומאותגר מוח לא יבין שאין דבר כזה פירסום שלילי, לא יודע מי זה גייקל,אבל אני מניח שהוא מודה לך על הפירסום שהענקת לו חינם אין כסף.

יעלה16
06/09/19 12:46

יצאת פיתה..ענקית...עם כל התבלינים. אפילו את השפה הפלצנית והמתנשאת לא שינית. אז ג'ק "יקר" המאותגר הראשי כאן,ללא עוררין-זה אתה. שבת שלום

ג-ק5
06/09/19 12:46

אין מה לעשות, את כבר תשארי מטומטמת עד סוף ימייך. שבת שלום

יעלה16
06/09/19 12:51

מעדיפה להיות"מטומטמת" לאבחנתו של המאותגר הראשי ג'ק המפוצל,מאשר לטבול ביצר הרוע,שאתה טבול בו כנראה מאז שהופלצת לעולם.איש רע רע רע.

יעלה16
06/09/19 12:47

חחחח אתה מגוחך...גרמת לי לצחוק בקולי קולות. ניסית להכניס את רוב הקוראים פה לפינה של " טיפשטים"... ביי פיתה.חחחחחחחחחח

יעלה16
06/09/19 12:47

חחחחחח ועוד אחד חחחחחחחח

Sveta2
07/09/19 0:21

ג'ק, מסכימה איתך לגמרי. אני מקנאה באלה שחושבים שהחיים האלה הם פרס, הלוואי והייתי מרגישה וחושבת ככה. יבואו אנשים ויגידו, מה הבעיה ? תשני את התפיסה שלך, החיים יפים ! כן, למה לא חשבתי על זה לפני ?? כמו מתג, להדליק ולכבות. חבל שהחיים הוכיחו עד עכשיו שזה ממש לא מתנה או פרס. יש אנשים שחיים בסבל מתמשך, פיזי, נפשי ועוד... קלישאות לא יעזרו במצב כזה. תפיסת החיים היא לגמרי סובייקטיבית, כל אחד והחוויות שלו מהמסע הזה. מסע שאתה מייחל שיסתיים, לעיתים קרובות מדי.

ג-ק5
07/09/19 12:55

אני לפעמים מקנא באלה שלא חושבים כלל.

no-one
07/09/19 3:45

היי ג'ק, שיהיה לנו שבת נעימה. מעניין לקרוא את הפוסט שלך, ברור שזה משהו שחשבת עליו הרבה ואני מודה שלא הצלחתי להבין הרבה. עלו לי הרבה שאלות לא הבנתי את כל ההקשרים הלוגיים שאתה מבקש להציג, מרגיש כאילו נכנסתי באמצע שיחה, דוגמאות: בני אדם הם מאוד תבונתיים, לאיזו דרגה של תבונה אתה מצפה ? מדוע ההכרח להיות מוטרדים בשאלת הקיום ? והקשר בין תבונה והתאבדויות ? למה ההכרח להתעסק במשניות פילוסופיות ? האם רק כך באה התבונה לידי ביטוי ? ואגב, לא התכוונתי לתת ציטוט מדוייק "שכל אדם שני הוא אהבל מצוי" אלא להדגיש את מה שנשמע מרוח הדברים שלך ... שבת שלום

ג-ק5
07/09/19 11:55

הי, בני אדם הם תבוניים באופן יחסי ליתר בעלי החיים כפי שבני האדם תופסים אותם, אני כבר לא מצפה. בנוגע לחשאלותיך על הכרח,אין כל הכרח,ף עובדה ,הכרח יש לאכול לשתות מם לישון ולעשות פיפי, הקשר הוא שלאדם חושב יש סיכוי גבוה להכיר בטרגדיה של הקיום האנושי ובטרגדיה של קיומו שלו כחלק מזה. הפילוסופה הסטואית אפילו כמעט הכשירה את האובדנות במצבים מסויימים. אבל אובדנות היא ממש לא רק פועל יוצא של תבונה,למשל ביפן הנושא האובדני הוא חלק מתרבות של עם,פולקלור. הבנתי את עניין ה"כל אדם שני" לא ציינתי שם "כל אדם שני" כי כל אדם שני זה אומר שמדובר בערך על 50 אחוז טמבלים, בפועל יש הרבה הרבה יותר.

יוד-אוס
08/09/19 2:18

בשתי מילים , תיארת את "יצר החיים" או " הצורך הקיומי"? זה אינסטינקט, הרצון להישאר בחיים, זה ברור ללא מעט אנשים, נראה לי. האם אלה שהצליחו להתאבד, עשו זאת כי באה להם הארה או שהייאוש העצום שלהם הפריע לאינסטיקט? מגיגול קל עולה שאין קשר בין רמת מנת משכל גבוהה למתאבדים. יש מתאבדים חכמים וגם לא. אני לצורך העניין ממש מסכימה שרובינו לא מבינים למה אנו כאן, לחלקינו יש אמונה שגורמת להישאר בעולם בהכרה וברצון כי המאמינים טוענים שיש משמעות לקיום. אני מניחה שאת רוב האנשים הנושא לא מעסיק כי טוב להם מדי, ובזמנים קשים באה להם התפיסה הקיטשית של "החיים הם פרס" שהיא בעצם האינסטיקט בתחפושת.

ג-ק5
08/09/19 9:47

גם אין קשר בהכרח בין רמת משכל לתבונה. רמת משכל זהו אומדן של יכולת שאינה מעידה תמיד על תבונה,האם כל מי שמקבל מעל 700 בפסיכומטרי הוא נבון? מהכרות אישית וללא כל צורך במחקר אני עצמי יודע שלא. בכל אופן כוונתי הייתה, ואני לא מגלה פה שום דבר חדש, שתבונה מעלה את הסיכויים, ברמה העובדתית בקרב אמנים, סופרים ומשוררים מאז ומעולם אחוזי ההתאבדות היו גבוהים ביותר, יותר מאשר בכל קבוצת אוכלוסיה אחרת. יחד עם זאת יש תרבויות בהן האובדנות היא חלק מפולקלור עממי, כמו אצל היפנים למשל,ונובעת מענייני כבוד ( חרקירי). גם לי די ברור שרובינו לא יודעים למה אנחנו כאן, אך לרבים מאוד זה אפילו לא מפריע ואני לא בטוח שהסיבה לזה היא כי טוב להם מידי. לגבי משמעות החיים, אני לא קובע שיש להם משמעות,ואני אני גם לא אומר שאין, אני רק אומר שאני לא יודע. כמו שאני לא יודע אם הכאוס הוא אי סדר או למעשה סדר בלתי מפוענח. לא סתם הוציאו את סוקרטס להורג, הוא פשוט העז להוכיח לבני אדם שהם לא יכולים לדעת שום דבר, זה חירפן אותם.

יוד-אוס
08/09/19 22:46

זה מעניין.. אין קשר בין תבונה לרמת משכל. אני מסכימה, עושה היגיון. מעניין האם הסיבה שאחוז ההתאבדויות גבוה בקרב אומנים היא שהם תבוניים יותר? או העובדה שהם חשים רגשות בצורה חזקה ולכן הם עצובים ומדוכדכים יותר? הייתי אומרת שהתבונה נמצאת יותר במגרש הפילוסופים אך שם אין אחוז גבוה יותר של התאבדויות... ייתכן שאני טועה. זה נושא מעניין כל כך. כשהייתי בתיכון רציתי להתאבד כי הייתי לקויית למידה וכישלון חברתי, שנאתי את כולם והכי הרבה שנאתי את עצמי. לקחתי סכין גילוח וניסיתי לפתוח לעצמי את העורקים. זה ככ הגעיל אותי והפסקתי אינסקטיבית אחרי זרם דם חלוש וחירפן אותי שגם בזה אני כישלון. אבל מאז יצא רק טוב כי אובחנתי כלקויית למידה וקבלתי ריטלין, התחלתי להצליח בלימודים וקיבלתי פאקסט שממש עזר לי עם החרדה החברתית( ההורים שלי נבהלו מהסכין גילוח ולקחו אותי לאבחון). היום כל קושי חדש מחזיר לי את הרצון להתאבד אך יש לי ילדים ואני אחראית להם לנצח. קצת מבאס אותי למרות שאני אוהבת אותם ממש.

ג-ק5
08/09/19 22:51

אין לך מושג כמה אני מבין אותך לעומק בכל מה שכתבת. הכל כולל הכל. בנוגע לעניין האמנים אזהר מהכללות מה גם שאני אמן בעצמי, רק אצטט עבורך משפט שאמר לא אחר מאשר זיגמונד פרויד:" לכל מקום אליו הגעתי, גיליתי שאיזה משורר היה שם לפני". אני מקווה ומאמין שהבנת למה ציטטתי עבורך את המשפט הזה, אולי בנסיון להשיב לך.

יוד-אוס
09/09/19 1:02

חשבתי בשעתיים האחרונות על המשפט הזה, נראה לי שהבנתי. אני ברת מזל שהדיכאון שלי הפגיש אותי עם כ"כ הרבה עומק ופוסטים שהם יצירות בעצם.

Night.Walker
10/09/19 4:00

יאללה, סיבוב שני. אני חולק על הטענה לגבי האבולוציה, אנחנו ההוכחה הטובה ביותר לכך. מבחינה אבלוציונית, אנחנו הצלחה מסחררת. המין שלנו נמצא בכל פינה של הארץ ואינו כפוף למרותו של אף טורף. מעבר לכך, הפכנו לאדונים של האבולוציה עם הנדסה גנטית, מצאנו אותה איטית, לא מספיקה עבורנו. כמו כן, האבולוציה אינה ישות, אלא תווית לתהליך במערכת החיים שלנו, אין לה רצונות, היא רק קונספט. בנוגע ליחס בין כאב לעונג, זה העלה לי זיכרון של פרק מעולה מהסדרה "האוס". בפרק מגיעה מטופלת עם זיכרון מושלם, מעולם לא שכחה דבר, היא זוכרת כל רגע מחייה. עם התקדמות הפרק, מגלים כי אין לה קשרים חזקים עם ה"חברים" שלה, מאחר והיא זוכרת כל פרט היא יכולה לשקלל את העונג והסבל של מערכות היחסים והיא לא מצאה את היחס מתקבל. הפרק מעלה נקודה מעניינית שמה שמחזיק את מערכות היחסים שלנו אינו יחס חליפין מושלם בין הצדדים, אלא התפיסה *הסובייקטיבית* של כל אחד מהצדדים על הכוונות והמעשים של הצד השני. אני טוען אותו דבר על החיים, יש אוסף של אירועים שמעט מאוד מהם הינם סבל או עונג באופן מוחלט, והתפיסה הסובייקטיבית שלנו לגבי החיים הוא זו שמגדירה רטרואקיטיבית את המאורעות ה"אפורים" בתור סבל או עונג. עבורי, האם יש יותר סבל או עונג תלויה לחלוטין במצב הרוח, שאינו תלוי במאורעות אלו, אך בכל מקרה יגדיר אותם ונוצרת לולאה עצמית (אני שמח, מכאן יש יותר עונג מסבל, מכאן אני סמך וחוזר חלילה). בנוגע לסבל ניצול וכוח: בעולם השלישי, אכן יש ניצול של כוח העבודה הזול. אך לא רק שהתנאים לאט לאט משתפרים שם, אנחנו מהר מאוד מתקרבים לאוטומציה וכלכלה שאין מסתמכת על משאבים סופיים, ולמערכות כמו קפיטליזם אשר בנויות על ניצול של עבודה אין מקומות בעולם החדש הזה. אני אכן מסכים שהתפיסה כי החיים הם פרס הן מגוכחת בדיוק כמו התפיסה כי החיים היא סבל. החיים הם אמת קיומית שמוטלת לחלוטין על נקודת המבט של כל אחד מאיתנו. על הדרך נוסיף שיר שמשקף את העמדות האלה, סתם כי אני מכיר יותר מדי שירים.

Motörhead - Ace Of Spades (Studio Version)
ג-ק5
10/09/19 9:41

היי, קודם כל אני שמח לקרוא תגובה שלך. האבולוציה לראייתי זה תהליך, אני לא חושב שאנחנו בכלל יודעים להגדיר מהו,האם הוא קונספט אלוהי, האם הוא גולם, יישות. לא נראה לי שהוא ישות,אבל אני לא יודע לומר האם יש לדבר הזה רצונות, מה שאני כן אעריך הוא שהתהליך הזה יודע לגבות מאיתנו מחיר. באחת התגובות לפוסט הקודם טענתי בפניך שלכל דבר יש מחיר משומה,ומי שחוצה איזשהו גבול משלם אותו. בני האדם אכן הצליחו להערים על שרשרת המזון, ואינם כפופים למרותו של אף טורף, אך הם כפופים למרותו של הטורף האכזרי והמרושע מכולם, וזהו בן האדם עצמו, בני האדם הם הטורף של עצמםוכמו כן של מרבית העולם החי, הם משמידים בעלי חיים, מכחידים זנים,משמידים את המקום עליו הם חיים ומחריבים את חייהם שלהם, הם לא זקוקים לטיגריס סיבירי שיאיים עליהם, הם עושים זאת לבד לעצמם.אלבר קאמי מתייחס למצבו של האדם המודרני ביחס ליוונים הקדומים והצביע על מנגון ההרס הזה. אצטט לך כמה מילים ממנו " היוונים תחמו את הרצון בין גבולות השכל,ואילו אנו הצבנו את דחף הרצון בלב ליבו של השכל וכך הפכנו אותו לקטלני. ליוונים היו ערכים קבועים מראש שהנחו כל מעשה ממעשיהם ותחמו את גבולותיו, הפילוסופיה המודרנית מעמידה את הערכים לאחר המעשים,הם אינם קיימים,הם מתהווים. ובאין ערכים גם הגבולות נמחקו. בימינו כיוון שהדעות נחלקות בדבר מהותם של הערכים,כיוון שמאבקים אינם מוכרעים לעולם באין ערכים המשמשים להם כבלם, מנגחות התנועות המשיחיות זו את זו ותביעותיהן מיוסדות על ההתנגשות בין האימפריות השונות,חוסר המידה הוא בעירה גדולה,ווהבעירה הולכת ומתפשטת. אבל הטבע קיים,הוא מציב את שמיו הרוגעים ואת סיבותיו אל מול טירופם של בני האדם ,עד שגם האטום יעלה באש,השכל ינצח והמין האנושי יעלם מן העולם ובא הקץ להסטוריה. והרי היוונים לא אמרו במפורש שאין לחצות את הגבול,הם אמרו שהוא קיים,ומי אשר יעז לעוברו ייענש עונש חמור, ואין בהסטוריה של ימנו מה שיסתור את דבריהם". סוף ציטוט. יש להזהר לדעתי מלחלק ליצור האנושי סופרלטיבים של מנצח, הוא מטומטם גדול מאוד,הוא מדבר על בינה מלאכותית מחד, ומחריב את האדמה עליו הוא חיי מאידך. אנחנו רק נהיים יותר טיפשים. המדוזות והגוקים שורדים הרבה יותר מאיתנו לעת עתה, ויש לי תחושת בטן שצורות חיים אלמנטריות אלה גם סובלות הרבה פחות. בנוגע לכל העניין הסובייקטיביות של הסבל שדברת עליו, תראה קשה לדעת, אני סבור שבכל פעם שיצור האנושי רוצה לרמות את עצמו, הוא זורק את המילה סובייקטיבי, אולי אתה צודק שם, אולי לא, שורה תחתונה, המין האנושי די בתחת ולא יכיר בזה לעולם. בנוגע לעולם החדש, הולד יור הורסז, נחייה ונראה, לא הייתי ממהר לפתוח שמפניות. ותודה על השיר, אאזין לו כמובן.

Catperson
10/09/19 5:15

אתם חכמים מדי לטעמי זה מערער את מנגנוני ההגנה שלי:teeth:

Night.Walker
10/09/19 14:43

לא חכם יותר ממך זה בטוח. רוב אלו שסובלים מדיכאון כזה או אחר, יוצא להם להרהר הרבה, ואני בטוח שלרובם יש משהו מעניין להגיד. לגבי אני יכול להגיד, שלא אכפת לי לצאת מטומטם, אז אני לא סותם את הג'ורה ופשוט מתדיין בלי סוף. יצא לי לקרוא את הפוסט האחרון שלך (לגבי להרגיש יפה) והוא מלא בתובנה לא פחות ממה שאני וג'ק רושמים. רציתי להגיב לך, אבל אני מבין אנשים ברמה קונספטואלית לחלוטין, רגשות וזה הן התחום החלש שלי, אז לא הרגשתי שאני יכול להוסיף הרבה. על הדרך עלה לי לראש שיר הכי סכיזואידי על לנסות לעזור לאנשים, ממליץ לשמוע.

Saturday Savior
Night.Walker
10/09/19 14:25

שמחתי גם לקרוא את התגובה שלך. חלק מהטורפים הם גם הטורפים של עצמם, דובים לדוגמה הורגים גורים של זכר אחר כדי שנקבה תוליד להם גורים, הטבע אכזרי מטבעו. אך מעט מאוד בעלי חיים, מסוגלים להגיע לבצע מעשים הומניים כמו בני האדם, כמו רופאים ללא גבולות. ההרס שמתבצע עכשיו של כדור הארץ, הוא תוצאה טבעית של עולם שזז מהר יותר מהאבולוציה, לוקח למין האנושי זמן להבין את ההשלכות של מעשיו ולדאוג גם לשימור ולא רק לקדמה. עכשיו יותר מתמיד המין האנושי נרתם כולו למאבק לשמר את כדור הארץ (אפילו סין מאוד רצינית ולוקחת צעדים עצומים). בנוגע להשוואה בין היוונים הקדומים לעת המודרנית, עם כל הכבוד לקאמי, יש רומנטיזציה עצומה של יוון הקדומה. בעת המודרנית אנחנו אוהבים להסתכל על התבונה מיוון הקדומה ולראות חברה שאליה רוצים לשאוף, אבל כל ההוגים היו שבריר מזערי מהאנשים היוונים. בחברה היוונית הקדומה, עבדים היו דבר מאוד נפוץ והיו חלק ממעגל שאינו נשבר, שגם ילדיהם נהפכו לעבדים. רוב האנשים חיו בתנאים אומללים של חברות אגאריות קדומות. אם היית כל דבר חוץ מגבר עשיר, חבל. מעבר לכך, גם עם מערכות הפוליטיות המתקדמות שלעיתים לקחו בהם חלק ההוגים, עדיין הם נלחמו על כבוד, כוח ומשאבים. מבחינה אמיתית, אם אנחנו היינו חיים באותה תקופה, היינו חקלאים עניים ועל הדרך עדיין היינו סובלים מדכאון, אך מאחר ולא היינו בעלי מעמד לא היינו נכנסים לדיון לוהט עם אותם הוגים לגבי סבל, אלא פשוט מתים באיזה שדה בגיל 35. לי עדיף להיות חסר בית במאה ה-21 מאשר אדם ממוצע ביוון העתיקה. בתור מישהו שמתעסק בתחום של "בינה מלאכותית", יש את הגרסה האמיתית שהיא אוסף של אלגוריתמים מתטמטיים עמוקים שמבצעים חישובים אבל כל קשר בינם לבין בינה מקרי, ויש את התפיסה של התרבות הפופולרית של רובוטים שחושבים כמונו. האנשים עם הכוח הכי גדול להרס של הסביבה, מדועים לחלוטין למעשיהם, והם יודעים שההשלכות של כך יקרו לאחר מותם, אז אין להם דאגה בלב. מעבר לכך המין האנושי רק משתפר מדור לדור, דבר שכמעט אף דור לא רוצה להכיר בו. שיעור הקבלה של האחרים כמו חולי נפש, להטב"ים רק גדל מדור לדור. שיעור הפשיעה קטן מדור לדור וגם המגמות של ביריונות, הומופוביה, גזענות מקרב צעירים קטנות משמעותית (אפילו בבתי ספר, נראה כי ההשפעה מחלחלת גם לצעירים ביותר). מבחינת עימותים עולמיים, אנחנו בעולם שקט, במקום לצאת למלחמה אמיתית, יש מלחמות מסחר שאינם כאלה מזעזעות. אפילו באזור שלנו אנחנו בעידן של שקט יחסית לשאר זמן קיומנו.

ג-ק5
10/09/19 15:06

אממ כל נושא שעולה ביננו יכול לייצר דיונים מפה ועד לאחרית הימים. אני חש מכוונך אופטימיות,ואני מודה שאופטמיות היא לא הצד החזק שלי. אתה מאוד צודק בנוגע לרומנטיזציה של היוונים ולרומנטיזציה של הסטוריה בכלל. לא צריך להרחיק לכת עד ליוונים, לפני מעט יותר ממאה שנה אם היית נולד למעמד מסויים, לא משנה כמה יפה ומוכשר היית, לא הייתי יכול לעלות מעמד, את תקופת המעמדות אתה מכיר לבטח לא פחות טוב ממני. נכון שכיום ניתן לומר שאנו חיים בגן עדן יחסית לעבר, רפואה, אנטיביוטיקה, רפואת נפש, מעמד האישה ומעמד הלהטבים. חלק מהאידליה הזו להבנתי היא לא יותר מאשר העמדת פנים אחת גדולה אבל זה נושא לדיון אחר. בכל אופן, נשאלת שאלה פשוטה, אם הכל ככ גן עדן, למה אנחנו לא מאושרים? להמ נוגדי הדכאון הם הכדורים הנמכרים ביותר בעולם המערבי? למה? כי קל לקבל וקל לתת? לא קונה את זה. למממה? הרבה מדברים בשבחה של אריכות הימים, גם פה להבנתי קבלנו אותה בבומרנג, אריכות הסבל האנושי, לחיות בכל מחיר, איכות חיים? ( עזוב אותך מזה נו,תהיה אופטימי ותחשוב חיובי ויהיה בסדר). האם גם על אריכות הימים אותה מאפשרת הרפואה משלמים פה מחיר? לדעתי עם ריבית דריבית. ממליץ לך לצופת במערכון של לואיס סי קיי המכונה on selfishness . אני לצערי לא הכי טוב בהצמדת קישורים לכאן. בכא זה לדעתי מערכון מבריק ,יש שם קטע מבריק שהוא כאילו מדבר עם אלוהים. הוא יודע להביא את המציאות הצינית ולפשט אותה.

ג-ק5
10/09/19 15:42

מילה פיצית נוספת. ההסטוריה תמיד הייתה בעלת זכרון סלקטיבי,זה לא חדש. והרי בפועל אף אחד הרי לא באמת למד ממנה משהו, כבר אריסטו טען למשל שצורות המשטר הן מחזוריות, מתחלפות במחזוריות, ככה שיתכן מאוד שיש לנו הרבה פחות שליטה על האירועים ממה שאנו רוצים לחשוב ולהאמין. בפועל אני לא חושב שמי מאיתנו יכול באמת לדעת מה היה קורה אם הוא היה חי לפני 500 שנה,ולהחליט מה הוא מעדיף. הרי זה לא באמת עובד ככה. אם הייתי נולד לפני מאתיים שנה אני מניח שהייתי מראש מתוכנת אחרת בבייסיק, הייתי נולד לתוך תת מודע קולקטיבי שונה,וכל מה שמוגדר כיום כמציאות בכלל לא היה בגדר אלטרנטיבה הגיונית. מי חלם בילדותינו על אינטרנט בכלל וזה היה ממש לא מאוד מזמן. אני עדיין לא ממהר להגיע למסקנה שאדם שחי היום נהנה מחייו יותר מאדם שחי פעם, ואגב אני גם לא בטוח שזה ישנה משהו. פעם הרוב היו אנלפביתים,אז מה? זה אומר שהם היו יותר טיפשים? ( מחקרים דווקא טוענים שההפך הוא הנכון ויש בזה הגיון)אני נכנס היום לפייסבוק וקורא פוסטים ונשבע לך שאני מתבאס מזה שאנשים לא אנלפביתים מרוב השטויות שאני רואה שם. ידיעת קרוא וכתוב הולידה לאנשים שכל? ממש לא,לא ולא.

Night.Walker
10/09/19 17:58

הדיונים ביננו תמיד ממשיכים לנצח, זה חצי מהכיף, שתמיד יש עוד משהו שאפשר להגיד. בנוגע לאופטימיות, זה גם מעולם לא היה הצד החזק שלי. אולי זה נתפס כך, אבל זה לא יותר מהקרנה של החוויה (ולמילה שאתה כי אוהב בעולם) ה*סובייקטיבית* שלי על אירועי העולם, אני לא סובל יותר כמו פעם, לכן אני מקרין את האושר שלי על המציאות. זה לא הדרך הנכונה או הלא נכונה, זה פשוט מה שאני עושה. השאלה של אם היינו מתוכננים אחרת לו היינו נולדים בזמן אחר היא מרתקת, עד כמה מצבנו הוא תלוי נסיבות החיים וכמה הוא פשוט אמת רפואית? העלת נקודה טובה, ייתכן והיינו שונים לחלוטין אז. בנוגע לנקודה לגבי החוכמה, אכן נראה כי אבותינו הלקטים-ציידים היו בעלי מוחות יותר גדולים, מאחר ועל כל אחד מהם היה לדעת כמעט כל דבר הדרוש לאדם כדי לשרוד. מה שכנראה, לפי השערות של היסטוריונים, גרם להקטנה של מוחנו (אך לא משמעותית) הוא התחלה של ההתמקצעות האנושית, שהניפה אותנו ממצב שכולנו איכרים אומללים, למצב שרובנו חקלאים אומללים. בנוגע לגן העדן, אני טוען שההווה הוא הזמן הנוכחי הכי טוב לחיות, לא האידאלי, אנחנו עדיין רחוקים מגן העדן. עם ההגעה לעת המודרנית, אנחנו רחוקים מאוד מאורך החיים אליו אנחנו בנויים, אבל אנחנו עד כפופים מאוד לדחפים ואילוצים מראשיתו של המין האנושי (ראה עולם שבנוי על ישיבה, אבל הישיבה לא טובה לנו). אני טוען שהזמן הזה עומד לחלוף, אבל אלה כבר מחשבות של טרנס-הומניסט, שמושפעות מאוד בתמונה שהציג בפנינו "Brave New World". אני מכיר את לואי סי-קיי וצפיתי במערכון הזה כבר, הוא מעולה. צפיתי כנראה בכל המערכונים שלו.

ג-ק5
10/09/19 18:30

צודק בעניין ההתמקצעות וגרורותיה,רק שברור לך שזו עוד כאפה שחטפנו בגלל המהפכה התעשייתית,נגזרת ישירה שלה ( אז יש מחיר או אין מחיר??). בעניין גן העדן, לא זוכר מי היה זה שאמר שהגיהנום הוא מקום על פני כדור הארץ, גן העדן הוא מקום בראש שלנו.

Night.Walker
10/09/19 14:45

ל Catperson, משום מה לא צירף את הקישור. הנה הוא, בתקווה שפועל עכשיו.

Saturday Savior
Catperson
10/09/19 15:46

פאק. פאק פאק פאק. זה כמו לשמוע שיר מנקודת מבט של מישהו שאני כבר לא אכיר. מישהו ספציפי. אני חושבת שעל זה ניסיתי לדבר במה שכתבתי, בין היתר. בכל מקרה, שיר חזק, ונשמע מדהים, תודה. שמחה שהקשבתי. אם יש לך עוד דברים בסגנון בבקשה תחלוק איתי. זה בול מה שאני אוהבת.

Night.Walker
10/09/19 18:02

נראה כאילו אי אפשר ממש לשים מספר שירים בפוסט אחד. אני יעביר לך את זה בפרטי. אם מישהו אחר גם מעוניין, אני יכול להעביר להם, תשלחו הודעה.