מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסקורונה ומחלות מעי דלקתיות - מה צריך לדעת? (מעודכן ל-12.3.2020)

קורונה ומחלות מעי דלקתיות - מה צריך לדעת? (מעודכן ל-12.3.2020)

12/03/20 17:35
4 תגובות

מאת צוות המרכז לקרוהן וקוליטיס בילדים, המרכז הרפואי שערי צדק: פרופ' דן טרנר, ד"ר אורן לדר, ד"ר רפי לב ציון, ד"ר אסתר מאייר, ד"ר אייל שטייר

 

לאור ההתפרצות האחרונה של וירוס הקורונה (COVID-19) והעדויות המדעיות המצטברות בנוגע לזיהום, אנו רוצים לעדכן מידע והנחיות לכל הנוגע לחולי מחלות מעי דלקתיות. התקציר הנוכחי מבוסס על הידוע נכון להיום בילדים ומבוגרים וסביר להניח שיהיו שינויים ועדכונים ככל שהנסיון העולמי יעלה.

קורונה או קרוהן,...מה הקשר בכלל?

וירוס הקורונה עובר בהדבקה טיפתית (למשל בהתעטשות או שיעול באופן ישיר), דרך מגע במטופל או במשטח נגוע. שני מחקרים שפורסמו השבוע מעידים ככל הנראה גם על הדבקה דרך צואה. ההסתמנות הטיפוסית נעה בין מחלה דמויית שפעת ועד למחלה ריאתית קשה וכשל מערכתי. רוב מקרי ההדבקה קלים (למעלה מ 80%) וכוללים תסמינים כגון חום, שיעול, כאבי שרירים ושלשול במיעוט המקרים. תקופת הדגירה של המחלה (מההדבקה ועד להופעת תסמינים) לא עולה על 14 יום (לרוב תוך 6 ימים) ולכן ההמלצה לבידוד לפרק זמן זה בחשד לחשיפה. ההדבקה תתכן גם בשלב הדגירה אבל אז סיכויי ההדבקה נמוכים יותר. שיעור התמותה נמוך יחסית- סביב 2-4% והדבר קורה בייחוד בקשישים ובאנשים עם מחלות כרוניות אז המחלה נוטה להיות קשה יותר. בילדים ובני נוער המחלה ככלל קלה או אף נטולת תסמינים לחלוטין ולא ידוע על אף מקרה תמותה בעולם של ילדים ובני נוער. במחקר שפורסם בימים האחרונים בעיתון היוקרתי New England Journal of Medicine שסקר 1099 חולי קורונה מסין, עולה כי שיעור התמותה נמוך יותר- כ 1.4%. ראוי לציין אנשים שעוברים את המחלה ללא תסמינים לא נבדקים ולכן לא מופיעים במכנה של סך הנדבקים כך שייתכן ושיעור התמותה האמיתי נמוך יותר. מבדיקה שערכנו עם למעלה ממאה מרכזי טיפול בקרוהן וקוליטיס בילדים הקשורים לקבוצת פורטו מהאיגוד האירופי לגסטרו ילדים (כולל מאיזורים אנדמיים- סין, קוריאה הדרומית ואיטליה) לא ידוע על אף ילד עם מחלת מעי דלקתית שנדבק בנגיף. גם במבוגרים לא ידוע על מקרים כאלו, כפי שדווח בפורום ארגון ה IBD  העולמי (International Organization of IBD) שכולל עשרות מרכזי טיפול מובילים בעולם וכפי שעולה ממאמר שפורסם השבוע מסין ((Lancet Gastroenterol Hepatol שדווח כי במרכזים שהמטפלים בלמעלה מ 20 אלף חולי מחלות מעי דלקתיות אין אחד שנדבק בנגיף. נתונים אלו מעודדים שכן אם המחלה היתה גורם סיכון מהותי – היינו אמורים להתחיל לקבל דווחים על חולים קשים ואף תמותה ולא כן הדבר. בהנתן מה שידוע היום אין עדות לכך שמחלת מעי דלקתית עצמה מעלה את הסיכון לחומרת המחלה.

 דוקטור, ומה לגבי הטיפול במחלת המעי הדלקתית?

באופן כללי, חולים המטופלים בתרופות אימונומודולטוריות (כגון אימורן, פורינטול, מתוטרקסאט), סטרואידים, או תרופה ביולוגית מסוג טופסיטיניב חשופים מעט יותר למחלות וירליות. תרופות ביולוגיות אחרות (כגון רמיקייד, יומירה, סימפוני, סימזיה, אנטיביו או סטלרה) נחשבות ככאלו שלא מעלות סיכון למחלות וירליות. טיפולים ממשפחת 5ASA (כגון פנטזה, רפסאל, אסאקול וסלזופירין) לא מדכאות כלל את המערכת החיסונית ונחשבות בטוחות בכל מקרה. נכון להיום, אין עדויות לכך שזיהום בקורונה קשה יותר בחולים שלוקחים טיפולים נוגדי חיסון למחלות מעי דלקתיות ואנו ממתינים לנתונים נוספים. זאת גם בהתבסס על הפורומים של עשרות מרכזי טיפול בעולם שתוארו לעיל. יהיה צורך לנטר באופן הדוק את הממצאים לאורך הזמן. מאידך- ברור שהפסקת טיפול בחולים הזקוקים לו קשורה לסיכון גבוה להתקפים וסיבוכי מחלת המעי הדלקתית. לכן אין להפסיק טיפול נוגד חיסון או ביולוגי קבוע בגלל החשש מהקורונה. ככלל, הסיכון בהפסקה גדול מהסיכון התיאורטי בהמשך הטיפול. יתרה מכך, רוב התרופות נוגדות החיסון ממשיכות להשפיע אף מספר שבועות לאחר הפסקתן ולכן אין תועלת מיידית מההפסקה. המלצות אלו עשויות להשתנות ככל ששיעור החולים בקורונה יעלה ויש להתעדכן. רק לשם השוואה וכדי להכניס דברים לפרופורציות, בכל שנה וירוס השפעת הרגיל אחראי למליוני אשפוזים ברחבי העולם ומאות אלפי מקרי תמותה (בשנת 2020 לבדה ורק בארה"ב דווחו על למעלה מ- 16,000 מקרי תמותה משפעת רגילה!). מלבד ההמלצה להתחסן פעם בשנה כנגד השפעת (המלצה שמתמלאת באופן חלקי בלבד בין המטופלים בעולם), אנו לא מתחשבים בשפעת בטיפולים המומלצים במחלות מעי דלקתיות.

אז מה יהיה?

כפי שיש חיסונים לשפעת (שמומלץ לכל חולי מחלות מעי דלקתיות פעם בשנה בחיסון המומת בזריקה) גם לקורונה סביר להניח שיפותחו חיסונים ומחקרים קליניים בבני אדם מתחילים בימים אלו. במקביל חוקרים בודקים תרופות אנטי-ויראליות כנגד נגיף זה. יש גם צפי שככל שנתקרב לקיץ והטמפרטורות יעלו, כך שכיחות הנגיף תרד. נתונים עדכניים מסין ומדרום קוריאה מעידים על אופטימיות זהירה- ירידה משמעותית בהדבקות חדשות וממשלת סין פירקה השבוע את רוב בתי החולים הזמניים שהוקמו לטיפול בחולים ואט אט חוזרים לשגרה.

שורה תחתונה....

1.     אין להפסיק טיפול קבוע במחלות מעי דלקתיות רק בגלל הקורונה ובכל מקרה אין לעשות שינוי טיפולי ללא הנחיות הרופא המטפל. הסיכון בהפסקת הטיפול ככלל גדול מלהמשיך אותו גם בראי קורונה– בייחוד בילדים ומבוגרים צעירים.

2.     אין כיום תימוכין להחמיר בבידוד חולי מחלות מעי דלקתיות מעבר לאוכלוסיה הרגילה ויש להמשיך בשגרת בית הספר והעבודה. עם זאת, לא בלתי סביר להקפיד מעט יותר בחולים הנוטלים תרופות נוגדות חיסון (בייחוד אלו שפורטו לעיל כמעלים סיכון של מחלות וירליות), כגון להימנע מחשיפה לחולים כלשהם או לאנשים שחזרו מחו"ל, לשמור על היגיינה (שטיפת ידיים וכו') והימנעות מהתקהלויות או מנסיעה לאזורים אנדמיים. זאת בייחוד במטופלים מעל גיל 50-60.

3.     יש לפנות לרופא מטפל בזמן מחלת חום או דמויית שפעת גם אם אין סיפור של חשיפה לחולה. 


תגובות

צחי37
15/03/20 9:19

תודה על ההסבר. אם קיבלתי אנטיביוטיקה בגלל סינוסים האם יש חשש בשילוב האנטיבייוטיקה? בזמן רגישות בבטן ותופעת שפעת , כרגע ללא תרופות מיוחדות. תודה

פרופ--דן-טרנר
מומחה כמוני
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
23/03/20 9:49

אין מניעה לתת אנטיביוטיקה. הכל בהתאם להוראות הרופא המטפל.

bird396
25/03/20 14:32

שלום אני בת 24 עם קרוהן לא מטופל אמורה להתחיל טיפול ביומרה האם מומלץ להתחיל או לחכות ... יש להגיד שמצה הדלקת לא מזהיר...תודה

מערכת-כמוני
25/03/20 16:18

שלום לך, תודה ששתפת אותנו ואיחולי בריאות! מומלץ לכתוב את שאלתך בפוסט חדש בדף השיחות בקהילה (מצורף קישור), כך יוכלו להתייחס לשאלתך: