מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר יעל בר-זאב
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
נילי בראון
נילי בראון
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 

מובילי קהילה

מוג'ו
מוג'ו
מאובחן עם טרשת נפוצה אבל הוחלט ביני לביני לא לתת לזה להשפיע עלי. התחלתי לרוץ, הפסקתי לעשן (דבר שמתגלה כאתגר לא קטן) ובוחר בחיים. 
Yael Ya
Yael Ya
שלום, שמי יעל, ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם בחיי הוא שהפסקתי לעשן לפני 8 שנים עישנתי קופסה וחצי ליום, עישנתי הרבה מעבר למה שבכלל רציתי ואפשר בהחלט לומר שהעישון השתלט לי על החיים- על הארנק, על מע' העצבים, על האישיות, ולמרבה הצער גם הרס בגופי מספר חלקות טובות לאחר מהפך בכל צורת החשיבה שלי- יום אחד הצלחתי לנתק את השלשלאות ולצאת לחופשי - וואוו- זה התגלה לי כדבר הכי טוב שאי פעם עשיתי עבור עצמי, ואני עדיין נהנית מהתגמולים הרבים של היותי לא מעשנת וחייבת לזה תחושת שפע, בריאות ושגשוג אז כן, יש כזה דבר להפסיק לעשן בהצלחה, מוזמנים להצטרף אליי. זה תענוג אמיתי :-)
כמוניגמילה מעישוןעישון וקורונה - מה הקשר?

עישון וקורונה - מה הקשר?

ד

ד"ר יעל בר-זאב

מומחה כמוני
15/03/20 10:41
4 תגובות

שלום לכולם בימים לא שגרתיים אלו, בהמשך תמצאו מידע לגבי הקשר בין עישון וקורונה. לפני זה, שימו לב כי התקופה הקרובה מלווה בהרבה אי וודאות וחששות, שמגבירים באופן טבעי את העצבנות שלנו ועלולים להוביל לצורך מוגבר לעשן אצל חלק מהאנשים. חשוב להתכונן לכך מראש, ולתכנן מראש:

1. מה נעשה כשיעלה החשק ואיך אני אתמודד איתו - מה עבד לי בפעמים אחרות? מה עוזר לי? להכין מראש דברים שיכולים לעזור. לדוגמא אפשר להכין סוכריות/מסטיקים/קופסת ירקות חתוכים לנשנוש מהיר, אפשר לצחצח שיניים, לשתות כוס מים מלאים, לבצע תרגיל נשימה מהיר כמו 5 נשימות עמוקות ואיטיות, להתקשר לחבר, להקשיב לשיר, ועוד ועוד.

2. איזה מחשבות עולות לי לגבי הנושא? ואיך אני יכול להסתכל עליהם אחרת? לדוגמא אם עולה מחשבה "אני כל כך בלחץ שאני חייב סיגריה". לעצור שניה, ולחשוב - האם באמת הסיגריה תפתור את הבעיה? האם הקורונה והאי וודאות והלחץ יעלמו אחרי שאעשן? בפועל "אני רק חושב שאני חייב סיגריה" זאת רק מחשבה, זה לא מציאות, זה לא עובדה ואני יכול להחליט אחרת. אין הרבה מחקרים עד כה שבדקו את הקשר בין עישון לקורונה. הנה מה שאנחנו כבר כן יודעים: 1. במחקר קטן על כ- 80 חולי קורונה, אלו שעישנו היו בסיכון הגבוה פי 14 לחלות במחלה קשה 2. בסין, שיעורי התמותה היו גבוהים יותר בקרב גברים לעומת נשים. אחת ההשערות היא שזה נבע גם מהעישון. כ- 50% מהגברים בסין מעשנים לעומת רק 2% מהנשים.

3. עישון גורם למחלות רקע רבות שידוע בצורה ודאית כבר שמעלות את הסיכון לתחלואה קשה ותמותה מהקורונה - מחלת ריאות חסימתית כרונית, מחלת לב, וסוכרת. הרבה פעמים אנשים חולים במחלות אלו בשנים הראשונות ולא יודעים שהם חולים עדיין כי המחלה עדיין בשלב ההתחלה היותר קל.

4. עישון מחליש את מערכת החיסון בכלל, ומגביר את הסיכון לחלות בנגיפים וחיידקים במערכת הנשימה. מכל אלו - סביר כי למעשנים יש סיכון גדול יותר לחלות בקורונה, ולסבול מתחלואה קשה יותר ומסיכון לתמותה. מצד אחד המידע הזה מלחיץ, מצד שני הוא מאפשר לכם גם לפעול, אם עד עכשיו עוד התבשלתם, התלבטתם, חשבתם - עכשיו זה הזמן לנסות. כל נסיון להפסיק לעשן מקרב אותכם למטרה. אנחנו פה בשבילכם. בנוסף יש קו טלפוני לגמילה מעישון חינם!!! של משרד הבריאות - תנצלו אותו - *6800


תגובות

נילי-בראון
מומחה כמוני
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 
15/03/20 13:14

נגמלים יקרים אני מצטרפת למה שכתבה דר יעל ומעודדת אתכם להיגמל. כן, דווקא עכשיו. אין זמן יותר מתאים מעכשיו. אני רוצה להוסיף כמה מילים על לחץ: זאת תגובה של הגוף לסכנה. תגובה שמכינה אתכם לברוח או להילחם. סוג של אזעקה. מה הקשר בין עישון ולחץ? בסיגריה יש ניקוטין. מי שמעשן הרגיל את הגוף שלו לקבל ניקוטין באופן קבוע. מעשן ממוצע שואף 10 מנות של ניקוטין בכל סיגריה. מי שמעשן קופסה שואף בערך 200 מנות ניקוטין ביום. זה המון. זאת אספקה שוטפת של ניקוטין למוח - ויש לזה סיבה פיזיולוגית אחת עיקרית - מי שהרגיל את הגוף שלו לניקוטין סובל מתסמיני גמילה בערך בכל שעה. בכל פעם שרמת הניקוטין יורדת בדם המעשן מרגיש עצבנות וחוסר שקט. ככה נוצר הקשר העיקרי בין עישון ולחץ: 20 פעמים ביום המעשן מרגיש עצבנות וחוסר שקט. 20 פעמים ביום הסיגריה מרגיעה את תסמיני הגמילה. המעשן לומד שהסיגריה מרגיעה ומתחיל לפתח בה תלות פסיכולוגית. המשמעות של תלות פסיכולוגית מתבטאת בדרך שהמעשנים חושבים על הסיגריה: עם הזמן המחשבות הופכות להיות מאוד נחרצות ואוטומטיות: אני לא יכול להירגע בלי סיגריה. רק סיגריה מרגיעה אותי. אני חייב סיגריה. כשיש עלי סיגריות אני רגוע. ותנחשו מה קורה למי שחושב על גמילה מעישון? רק המחשבה על גמילה כבר מלחיצה. וגם ככה הקורונה מלחיצה אז מי צריך את זה עכשיו.... אל תאמינו למחשבות האלה. בדיוק כמו שדר יעל כתבה- הן רק מחשבות שאתם רגילים לחשוב. המחשבה על הגמילה מלחיצה אתכם בגלל האמונה שרק הסיגריה מרגיעה. זה קשר אוטומטי שמחבר בין לחץ ועישון כשבעצם אין ביניהם קשר אם נגמלים מניקוטין. זאת אזעקת שווא. קחו אוויר. תנשמו עמוק. אתם לא בסכנה מהגמילה. להיפך.

gm2
20/05/20 16:49

הי איך מתמודדים עם הקושי של הגוף להתגבר על סימני הגמילה הקשים שמלווים גם בלחץ נפשי מבלי להזדקק לתרופות הרגעה מה יכול להשקיט את הלחץ הזה שבגוף שמאד מפריע כרגע לשגרת החיים

vera55
15/03/20 18:15

מתוך מצבור העצות של דר ניר ברוש לחיזוק המערכת החיסונית והפסקת עישון: 9. הפסיקו לעשן- לפחות באופן זמני. עישון משתק את הסיליה, אלו השערות המיקרוסקופיות שמצפות מבפנים את דרכי הנשימה שלנו. לסיליה יש תפקיד מאוד משמעותי בסילוק וירוסים מדרכי הנשימה, מכיוון שהן דוחפות פולשים לא רצויים כלפי מעלה והחוצה מהגוף. סיגריה בודדה משתקת את פעילות הסיליה למשך מספר שעות כך שמנגנון ההגנה הטבעי של הגוף מושבת. הפסקת עישון תאפשר התאוששות של הסיליה ופינוי יעיל של וירוסים מדרכי הנשימה.

נילי-בראון
מומחה כמוני
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 
20/05/20 19:27

היי gm2, ברוכה הבאה וכל הכבוד לך על הגמילה מעישון. זה הצעד החשוב ביותר שמעשן יכול לעשות כדי לשפר את בריאותו הגופנית והנפשית. קודם כל חשוב לי להסביר שאכן בטווח הקצר יש מעשנים שמרגישים את הלחץ הנפשי שאת מתארת בגלל הגמילה, אבל בטווח הארוך הגמילה מעישון דווקא מרגיעה מאוד חרדות ועצבנות. לשאלתך איך מרגיעים לחץ- שאלה מצוינת אבל אין עליה תשובה אחת שמתאימה לכולם. מה שכן אני יכולה להבטיח לך זה שאם תשקיעי בזה ותכניסי לשיגרה באופן קבוע פעילויות שמרגיעות אותך זה ישפר את מצבך. אולי גם טיפול קוגניטיבי- התנהגותי יכול ללמד אותך טכניקות הרגעה עצמית. פעילות גופנית קבועה גם עוזרת מאוד. מה עושה לך טוב ומרגיע אותך? הליכה בטבע? קריאת ספרים? זמן איכות עם חברה טובה? מוזיקה? תחביבים? יצירה- אפיה, ציור, כתיבה? תחשבי על זה. לצערינו הרב אנחנו בנויים ככה שלהיכנס ללחץ קל לנו אבל כדי להירגע צריך להשקיע עבודה. מה דעתך?