מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

עו
עו"ד אדריאנה שוורץ
מתמחה בפניות ותביעות כנגד קופות החולים, הביטוחים המשלימים, בתי חולים ומשרד הבריאות לחייבן לאשר טיפולים משפרים, מאריכים ומצילי חיים אשר אינם בהתוויה או בסל הבריאות או לדאוג לקבלת החזר כספי חלקי או מלא מקופת החולים עבור תרופות, טיפולים, בדיקות ופרוצדורות רפואיות שונות. למשל: סירוב הקופה לממן תרופה לה זקוק החולה; סירוב הקופה לספק לפונה טופס 17; סירוב הקופה להפנות את החולה למרכז רפואי מסוים; סירוב הקופה והביטוח המשלים להחזר כספי עבור ביקור אצל רופא מומחה, ביצוע בדיקה או ביצוע פרוצדורה רפואית ועוד. אני עוסקת גם כן בייצוג על פי חוק לטיפול בחולי נפש, ייצוג באשפוז בכפיה. בעקבות הסיפור האישי שלי, החלטתי שאני רוצה להקדיש את חיי המקצועיים לסייע לאנשים בנבכי הבירוקרטיה הרפואית. אמי נפטרה מסרטן ובמהלך 13 שנות מחלתה, גיליתי שחלק ניכר מהזמן אני מכלה בטיפול באדמיניסטרציה הרפואית והבנתי שצריך להיות אדם מאוד אסרטיבי, עם הרבה סבלנות וזמן פנוי כדי לקבל מהמוסדות הרפואיים את מה שנזקקים לו לשיפור איכות החיים, הארכתם או הצלתם. ויותר מהכל, צריך ידע - לדעת למי לפנות, איך, מה לכתוב או להגיד באופן מדויק.
שמוליק בן יעקב
שמוליק בן יעקב
עבדתי שנים רבות במערכת הבריאות כמנהל מחוז במכבי שירותי בריאות וכמנהל היחידה הרפואית בחברת אבנר ואני מכיר היטב את מערכת הבריאות, מה הזכויות ואיך אפשר לממש אותן אני פעיל שנים רבות במסגרת האגודה לזכויות החולה- פרטים על האגודה ראו באתר www.patients-rights.org rnrnכמו כן אני מרכז את קואליציית ארגוני הזכות לבריאות - קואליציה של כ- 50 ארגונים הפועלים יחד לקדם נושאים מערכתיים למען החולים ובני משפחותיהם

הזכות לדעת

21/03/20 2:07
13 תגובות

אחת הזכויות הראשיות בחברה דמוקרטית קרויה "זכות הציבור לדעת"
האם אתם חושבים שהזכות הזו מכובדת בישראל במקצה הבריאותי?
משום שלא אחת חש האדם הפונה לגוף הרפואי כי מצד אחד כל פרטיותו ופרטיו גלויים בפני המוסד והרופא
מן העבר השני לא תמיד הוא מקבל הבהרות ברורות לגבי דרכי הטיפול, האיבחון, השלכות התרופות וכו' ולעתים קרובות גם אינו זוכה לתשובות של ממש על שאלותיו
כלומר קיים יחס הפוך בין אובדן הפרטיות שלו לבין 0 מידע של ממש הניתן לו


תגובות

עו-ד-אדריאנה-שוורץ
מומחה כמוני
מתמחה בפניות ותביעות כנגד קופות החולים, הביטוחים המשלימים, בתי חולים ומשרד הבריאות לחייבן לאשר טיפולים משפרים, מאריכים ומצילי חיים אשר אינם בהתוויה או בסל הבריאות או לדאוג לקבלת החזר כספי חלקי או מלא מקופת החולים עבור תרופות, טיפולים, בדיקות ופרוצדורות רפואיות שונות. למשל: סירוב הקופה לממן תרופה לה זקוק החולה; סירוב הקופה לספק לפונה טופס 17; סירוב הקופה להפנות את החולה למרכז רפואי מסוים; סירוב הקופה והביטוח המשלים להחזר כספי עבור ביקור אצל רופא מומחה, ביצוע בדיקה או ביצוע פרוצדורה רפואית ועוד. אני עוסקת גם כן בייצוג על פי חוק לטיפול בחולי נפש, ייצוג באשפוז בכפיה. בעקבות הסיפור האישי שלי, החלטתי שאני רוצה להקדיש את חיי המקצועיים לסייע לאנשים בנבכי הבירוקרטיה הרפואית. אמי נפטרה מסרטן ובמהלך 13 שנות מחלתה, גיליתי שחלק ניכר מהזמן אני מכלה בטיפול באדמיניסטרציה הרפואית והבנתי שצריך להיות אדם מאוד אסרטיבי, עם הרבה סבלנות וזמן פנוי כדי לקבל מהמוסדות הרפואיים את מה שנזקקים לו לשיפור איכות החיים, הארכתם או הצלתם. ויותר מהכל, צריך ידע - לדעת למי לפנות, איך, מה לכתוב או להגיד באופן מדויק.
22/03/20 15:53

רפי שלום, זכותו של המטופל לדעת וחובת המטפל לספק את המידע. העניין מוסדר בחוק זכויות החולה. כך גם החיסון על המידע הרפואי. ישנם כמובן חריגים, גם הם מוסדרים בחוק ודורשים אישור במידה והמטפל סובר שהמידע עשוי לפגוע במטופל. בברכה, עו"ד אדריאנה שוורץ

רפי.מלאך
23/03/20 1:42

במציאות הקיימת במערכות הרפואה הציבורית בישראל הזכות לדעת אינה מכובדת למרבה הצער לא בחריגים אלא כנורמה. ניתן לומר כי כיום המקום היחידי שבו הזכות לדעת אכן מכובדת הוא בגוגל. זה שזכותו של המטופל לדעת ושחובת המטפל לספק את המידע יפה מאוד מבחינת רמת העקרון אבל לא מבחינת הכרת המציאות בשטח. לעתים קרובות המטופל כלל אינו מטופל מבחינת המידע והוא נאלץ להסתפק בתשובות סתמיות שאינן אומרות דבר ושמזלזלות באינטליגנציה שלו כמו גם ב"המצאת הרשת" כלומר בעובדה שבחמש דקות במנוע חיפוש הוא עשוי להגיע לתשובות משמעותיות יותר מאלו שאותן יקבל בעלות של אלף שח ומעלה לעשר דקות של "ייעוץ שר"פ".

עו-ד-אדריאנה-שוורץ
מומחה כמוני
מתמחה בפניות ותביעות כנגד קופות החולים, הביטוחים המשלימים, בתי חולים ומשרד הבריאות לחייבן לאשר טיפולים משפרים, מאריכים ומצילי חיים אשר אינם בהתוויה או בסל הבריאות או לדאוג לקבלת החזר כספי חלקי או מלא מקופת החולים עבור תרופות, טיפולים, בדיקות ופרוצדורות רפואיות שונות. למשל: סירוב הקופה לממן תרופה לה זקוק החולה; סירוב הקופה לספק לפונה טופס 17; סירוב הקופה להפנות את החולה למרכז רפואי מסוים; סירוב הקופה והביטוח המשלים להחזר כספי עבור ביקור אצל רופא מומחה, ביצוע בדיקה או ביצוע פרוצדורה רפואית ועוד. אני עוסקת גם כן בייצוג על פי חוק לטיפול בחולי נפש, ייצוג באשפוז בכפיה. בעקבות הסיפור האישי שלי, החלטתי שאני רוצה להקדיש את חיי המקצועיים לסייע לאנשים בנבכי הבירוקרטיה הרפואית. אמי נפטרה מסרטן ובמהלך 13 שנות מחלתה, גיליתי שחלק ניכר מהזמן אני מכלה בטיפול באדמיניסטרציה הרפואית והבנתי שצריך להיות אדם מאוד אסרטיבי, עם הרבה סבלנות וזמן פנוי כדי לקבל מהמוסדות הרפואיים את מה שנזקקים לו לשיפור איכות החיים, הארכתם או הצלתם. ויותר מהכל, צריך ידע - לדעת למי לפנות, איך, מה לכתוב או להגיד באופן מדויק.
23/03/20 9:57

רפי שלום, הפורום כאן משיב לשאלות לגבי זכויות המטופלים. כפי שהשבתי לך, הזכות לקבלת מידע קיימת ומעוגנת בחוק. ככל שאתה חש שזכות זו מופרת אתה יכול לפנות לגורמים המוסמכים בכל מוסד רפואי. ניתן לפנות לפניות הציבור ו/או לגורמים בהנהלת המוסד הרפואי שאחראים על זכויות החולה. אם בקשתך לא נענית ויש בכך משום להשפיע על החלטתך לקבלת טיפול או לבריאותך, ניתן לפנות למשרד הבריאות כמו כן, ניתן לשקול פניה לעו"ד. בברכה, עו"ד אדריאנה שוורץ

רפי.מלאך
23/03/20 12:47

ברמת העיקרון הכל טוב ויפה להפליא, ברמת המציאות בשטח שנוח להתעלם ממנה - הזכות לדעת אינה מכובדת והאדם הפרטי הקטן יתקשה מאוד להאבק עליה לבדו בכוחות עצמו ובמיוחד במצבי מחלה. היעדר הזכות לדעת בולט במיוחד במקצה הבריאותי אבל הוא בגדר 'מכת מדינה' כללית של כלל המערכות הבירוקרטיות והוא משיק לתופעה מקבילה והיא אובדן התרבות הכתובה. כלומר עצם יכולות הקרוא וכתוב נמצאות בנסיגה בעידן הסמאטרפון ומכאן גם הרדידות של השיח המתמצה בביטויים כגון תהיה בריא וכל טוב.

רפי.מלאך
24/03/20 11:16

הזכות לדעת מעוגנת כביכול בעיקרון היא אינה מעוגנת בפרקטיקה לא של בריאות הציבור במדינת ישראל וגם לא במכלול מבוכי הבירוקרטיה הישראלית. כדי שיחול שינוי משמעותי במימוש הזכות הזאת אי אפשר להטיל את המלאכה על ה'אזרח הקטן' ולבטח לא על מי שמטופל במצוקה בריאותית כלשהי אלא להעביר אותה לסוללה של עורכי דין בהתנדבות (כולל סטאג'רים) שירימו את המאבק על הזכות הזאת. על מנת להמחיש את היעדרה של הזכות הזו - כדאי לנסות לבצע פעולה פשוטה של צאט עם אחת מן הקופות ולראות האם הזכות ממומשת ביחס להנהרת הזכויות האלמנטריות ביותר של החברים או שהיא נרמסת באורח מוחלט מהחל עד כלה.

אדית3
26/03/20 0:36

הזכות לדעת- אפשר להשתפר.... לתת יותר מידע לחולה לקראת מה הוא הולך, להסביר יותר בפירוט את המשמעות של כל טיפול. אבל לי יותר מפריעה הזכות לפרטיות. כשאני מגיעה לרופא יש על הדלת רשימה של כל המטופלים לאותו יום, מבוקר עד ערב, שם פרטי ומשפחה. אישית, אני משתירה מאד את המחלה ממנה אני סובלת. למה שחבר או מישהו שמכיר יראה אותי ברשימה הזו? האם ההתנהלות הזו תקנית לדעתכם?

רפי.מלאך
26/03/20 13:17

המאפיינים הבולטים ביותר של מערכת הבריאות הציבורית בישראל הם א שלילה כמעט מוחלטת של הזכות לדעת ב במקביל רמיסה כמעט מוחלטת של הזכות לפרטיות. שני אלה הם מאפיינים מובנים של השיטה והם לא ישתנו בלא התארגנות משפטית ציבורית ופוליטית נקודה.

עו-ד-אדריאנה-שוורץ
מומחה כמוני
מתמחה בפניות ותביעות כנגד קופות החולים, הביטוחים המשלימים, בתי חולים ומשרד הבריאות לחייבן לאשר טיפולים משפרים, מאריכים ומצילי חיים אשר אינם בהתוויה או בסל הבריאות או לדאוג לקבלת החזר כספי חלקי או מלא מקופת החולים עבור תרופות, טיפולים, בדיקות ופרוצדורות רפואיות שונות. למשל: סירוב הקופה לממן תרופה לה זקוק החולה; סירוב הקופה לספק לפונה טופס 17; סירוב הקופה להפנות את החולה למרכז רפואי מסוים; סירוב הקופה והביטוח המשלים להחזר כספי עבור ביקור אצל רופא מומחה, ביצוע בדיקה או ביצוע פרוצדורה רפואית ועוד. אני עוסקת גם כן בייצוג על פי חוק לטיפול בחולי נפש, ייצוג באשפוז בכפיה. בעקבות הסיפור האישי שלי, החלטתי שאני רוצה להקדיש את חיי המקצועיים לסייע לאנשים בנבכי הבירוקרטיה הרפואית. אמי נפטרה מסרטן ובמהלך 13 שנות מחלתה, גיליתי שחלק ניכר מהזמן אני מכלה בטיפול באדמיניסטרציה הרפואית והבנתי שצריך להיות אדם מאוד אסרטיבי, עם הרבה סבלנות וזמן פנוי כדי לקבל מהמוסדות הרפואיים את מה שנזקקים לו לשיפור איכות החיים, הארכתם או הצלתם. ויותר מהכל, צריך ידע - לדעת למי לפנות, איך, מה לכתוב או להגיד באופן מדויק.
26/03/20 10:26

אדית שלום,

בחוזר משרד הבריאות "מגילת זכויות המטופל בראיה של חובות המטפל" משנת 2006 נקבע כי
"יש להימנע, במידת האפשר, מלחשוף מידע רפואי על המטופל לאחרים בעת שיחה עם המטופל, בדיון עם מטפל אחר, או במידע המתפרסם במקומות ציבוריים.
מנהל מוסד רפואי חייב לקבוע הוראות ונהלים שיבטיחו שמירה על כבודם ופרטיותם של המטופלים במוסד הרפואי. "

אני מניחה ששיטת הרשימות מקורה בעבר, לפני שהיו קיימים המערכים של המספרים הממוחשבים, כדי לעשות סדר עבור הממתינים.
כיום במרבית המרכזים הרפואיים התור הוא לפי מספרים ובכל מקרה, מידע לגבי המצב הרפואי אינו מפורסם.

את יכולה כאמור לפנות למנהל המוסד הרפואי (או לרופא העצמאי) ולבקש להסיר את הפרסום הזה ולבקשו שיפעל לפתרון שאינו פוגע בפרטיות המטופל.

בברכה,
עו"ד אדריאנה שוורץ

 

רפי.מלאך
26/03/20 13:18

מנהלי המוסדות הרפואיים אינם זמינים וגם אינם מגיבים... יכול לקחת חצי יום עד שמקבילים מייל של מנהל כזה לכן אם כל אחד מאיתנו יהפוך לסנצו פאנצ'ה - לא יקרה דבר אלא בהתארגנות ציבורית משפטית ופוליטית.

אדית3
29/03/20 23:20

תודה לכולם! אציין שהרשימה שכתבתי עליה מופיעה בתור לרופא שממוקם במין מרכז לרופאים, לא נראה לי משהו רשמי של קופה או בי"ח מסוים. חוץ מזה, מה עם התורים? אני הולכת לרופא במרפאות חוץ בבי"ח ידוע וגדול, מידי חודשיים תור. קובעת את התור מיד בסיום התור הקודם- חודשיים מראש! מחכה כל פעם לפחות שעה וחצי (!!!) בחוץ, בבלגן של תורים של כל המרפאות. מישהו עוקב מה הרופאים עושים בזמן שיש להם? אם הם מטפלים או מבזבזים את הזמן? יש לי רופא שאני מאד מעריכה, אבל כואב לי שהוא מסתכל במבזקים כשאני מספרת על הכאבים שלי.... עונה לטלפונים אישיים.... זה נורמלי? שוב תודה

עו-ד-אדריאנה-שוורץ
מומחה כמוני
מתמחה בפניות ותביעות כנגד קופות החולים, הביטוחים המשלימים, בתי חולים ומשרד הבריאות לחייבן לאשר טיפולים משפרים, מאריכים ומצילי חיים אשר אינם בהתוויה או בסל הבריאות או לדאוג לקבלת החזר כספי חלקי או מלא מקופת החולים עבור תרופות, טיפולים, בדיקות ופרוצדורות רפואיות שונות. למשל: סירוב הקופה לממן תרופה לה זקוק החולה; סירוב הקופה לספק לפונה טופס 17; סירוב הקופה להפנות את החולה למרכז רפואי מסוים; סירוב הקופה והביטוח המשלים להחזר כספי עבור ביקור אצל רופא מומחה, ביצוע בדיקה או ביצוע פרוצדורה רפואית ועוד. אני עוסקת גם כן בייצוג על פי חוק לטיפול בחולי נפש, ייצוג באשפוז בכפיה. בעקבות הסיפור האישי שלי, החלטתי שאני רוצה להקדיש את חיי המקצועיים לסייע לאנשים בנבכי הבירוקרטיה הרפואית. אמי נפטרה מסרטן ובמהלך 13 שנות מחלתה, גיליתי שחלק ניכר מהזמן אני מכלה בטיפול באדמיניסטרציה הרפואית והבנתי שצריך להיות אדם מאוד אסרטיבי, עם הרבה סבלנות וזמן פנוי כדי לקבל מהמוסדות הרפואיים את מה שנזקקים לו לשיפור איכות החיים, הארכתם או הצלתם. ויותר מהכל, צריך ידע - לדעת למי לפנות, איך, מה לכתוב או להגיד באופן מדויק.
30/03/20 11:11

אדית שלום, מצב מערכת הבריאות ידוע לגבי זמינות התורים, הפתרון הוא הקצאת משאבים נוספים שאינם תלויים בנו. במידה ויש לך תלונה על התנהלות פרטנית של רופא או של מרפאה, ניתן להגיש תלונה למשרד הבריאות. בברכה, עו"ד אדריאנה שוורץ

אדית3
31/03/20 3:19

תודה רבה! אשמח לשמוע חולים נוספים- איך זה אצלכם? נראה לכם בסדר?

רפי.מלאך
31/03/20 14:12

יש שני עקרונות חשובים א זכות הציבור לדעת ב זכות האדם לפרטיותו וכן לשמירה על שלומו בריאותו וגופו. בפראקטיקה הנהוגה במערכות בריאות הציבור בישראל 2 העקרונות הללו מופרים למרבה הצער כעניין שבשגרה וכמעט מתהפכים; כלומר זכות הציבור לדעת אינה מכובדת וגם לא זכותו לפרטיותו, משמע המצב בשטח הוא בבחינת הפוך על הפוך. המסקנה הנובעת מכל זה היא שהאדם הבודד הפרטי לא יוכל לשנות דבר לעולם בכוחות עצמו ולבטח שלא בעיתות מחלה ודאגה, אבל צירוף של כוח פוליטי חדש בתוספת פעילות משפטית התנדבותית כגון למשל של עמותות עזרה וסטג'ארים צעירים למשפטים יוכלו להתחיל לחולל שינוי והדרך עודה ארוכה ומתפתלת...