מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסקורונה ומחלות מעי דלקתיות - מה צריך לדעת? (מעודכן ל-28.4.2020)

קורונה ומחלות מעי דלקתיות - מה צריך לדעת? (מעודכן ל-28.4.2020)

28/04/20 16:46
1 תגובות

מאת צוות המרכז לקרוהן וקוליטיס בילדים, המרכז הרפואי שערי צדק: פרופ' דן טרנר, ד"ר אורן לדר, ד"ר רפי לב ציון, ד"ר אסתר מאייר, ד"ר אייל שטייר

להלן עדכון בהתאם לעדויות המצטברות עד כה בנושאי מחלות מעי דלקתיות ווירוס הקורונה ולקראת החזרה לשגרה.

וירוס הקורונה עובר בהדבקה טיפתית (למשל בהתעטשות או שיעול באופן ישיר), דרך מגע במטופל או במשטח נגוע ודרך הצואה. ההסתמנות הטיפוסית נעה בין מחלה דמויית שפעת ועד למחלה ריאתית קשה וכשל מערכתי. רוב מקרי ההדבקה קלים (למעלה מ- 80%) וכוללים תסמינים כגון חום, שיעול, כאבי שרירים ושלשול במיעוט המקרים. שיעור התמותה המדווח בין ארצות משתנה ותלוי בעיקר במספר הבדיקות המבוצעות. ברוב מדינות העולם כולל בישראל לא נבדקים אנשים ללא תסמינים או אלו עם תסמינים קלים ללא חום. יתרה מכך, בארצות אנדמיות רבות בודקים רק את הקשים שדורשים אשפוז. לכן קשה להעריך את אחוז התמותה האמיתי אך ייתכן שהוא סביב 0.5%, כפי שעולה ממחקרים עדכניים ראשוניים שמשתמשים בנוגדנים בדם של אוכלוסיות גדולות נגד הנגיף (בדיקה שבודקת חשיפה בעבר לנגיף גם אם החולה לא היה מודע לכך). תמותה מדווחת בייחוד בקשישים ובאנשים עם מחלות כרוניות (כגון סכרת ומחלות לב) אך באופן נדיר מאוד עלולה לפגוע גם בצעירים יותר. בילדים, בני נוער ומבוגרים צעירים מגיל 25 שנים המחלה ככלל קלה. ברבע מהמקרים בילדים אף נטולת תסמינים לחלוטין עם מקרי תמותה נדירים ביותר. מאידך מחלת המעי הדלקתית באוכלוסייה הצעירה נוטה להיות מפושטת יותר ועם מהלך מורכב יותר בממוצע מאשר במבוגרים.

בעולם ידועים כיום כ- 800 מקרים של מבוגרים עם מחלות מעי דלקתיות שחלו בנגיף, ומהם עולה, כי חומרת המחלה משקפת פחות או יותר את זו של האוכלוסייה הרגילה – כלומר המחלה בעיקרה קלה, וזאת למרות שרובם טופלו זמן ההדבקה עם טיפול נוגד חיסון. שיעור התמותה- כ 4% - לא שונה באופן משמעותי מממוצע דווחי הארצות (ושוב יש לקחת מספר זה בזהירות בגלל הנטייה לבדוק, כמו גם לדווח לבסיסי הנתונים, רק את הקשים יותר- דבר הגורם להטייה לנתונים חמורים). קשה להסיק נתונים ברורים לגבי טיפול אך לא נראה שהטיפולים במחלות מעי דלקתיות מעלים את הסיכון למחלה קשה למעט סטרואידים שם עושה רושם שהסיכון למחלה קשה גבוה יותר. עם זאת, ייתכן שהשימוש בסטרואידים מהווה פשוט סמן למחלת מעי פעילה וזה גורם הסיכון. יהיה צורך בנתונים נוספים בטרם ניתן יהיה להסיק מסקנות גורפות.

לגבי ילדים ובני נוער- דווחו כיום כ- 50 ילדים עם מחלות מעי דלקתיות שחלו בנגיף, כולם טופלו בתרופות נוגדות חיסון וביולוגיות וכולם עם מחלה קלה. מנתונים שקבוצת הפורטו פרסמה לאחרונה, בסין ודרום קוריאה שם הנגיף התפרץ לראשונה לא דווחו על מקרי הדבקה בחולי מחלות מעי דלקתיות. מאידך מתוך 79 ילדים ובני נוער שהטיפול הביולוגי שלהם הופסק או התאחר בגלל הפחד מהנגיף, נצפתה התלקחות של מחלת המעי הדלקתית ב- 17 (22%) ילדים. לציין שהתלקחות המחלה בעת המגיפה העולמית בעייתית במיוחד לאור משאבי הרפואה המצומצמים בעת הזאת. בהינתן מה שידוע היום, אין עדות לכך שמחלת מעי דלקתית עצמה מעלה את הסיכון לחומרת המחלה. לכן ניתן להגיד בזהירות שבהתאם לנתונים הידועים היום אין עדויות לכך שזיהום בקורונה קשה יותר בחולים שלוקחים טיפולים נוגדי חיסון למחלות מעי דלקתיות וזאת בייחוד בילדים.

מכל הנאמר לעיל והידוע כיום, נראה שהפסקת טיפול בחולים הזקוקים לו קשורה לסיכון גבוה להתקפים וסיבוכי מחלת המעי הדלקתית ומאידך לא ברור שהדבר נחוץ בכלל מצד הזיהום בנגיף. לכן אין להפסיק טיפול נוגד חיסון או ביולוגי קבוע בגלל החשש מהקורונה. ככלל, הסיכון בהפסקה גדול מהסיכון האפשרי בהמשך הטיפול. יתרה מכך, רוב התרופות נוגדות החיסון ממשיכות להשפיע אף מספר שבועות לאחר הפסקתן ולכן אין תועלת מיידית מההפסקה. המלצות אלו

עשויות להשתנות ככל ששיעור החולים בקורונה יעלה ויש להתעדכן. בזמן מחלת חום בין אם מוירוס הקורונה או כל וירוס אחר אנו שוקלים להפסיק טיפול נוגד חיסון עד לירידת החום וחזרת המטופל להרגשת בריאות.

 שורה תחתונה.... בזמן המלצות חזרה לשגרה:

1.     אין להפסיק טיפול קבוע במחלות מעי דלקתיות רק בגלל הקורונה ובכל מקרה אין לעשות שינוי טיפולי ללא הנחיות הרופא המטפל. ככלל, הסיכון בהפסקת הטיפול גדול מלהמשיך אותו גם בראי קורונה– בייחוד בילדים ומבוגרים צעירים אז המחלה ככלל קלה ומקרי תמותה נדירים ביותר מחד, ומחלת המעי הדלקתית נוטה להיות מורכבת יותר לטיפול מאידך.

2.     כתמיד, יש לצמצם ככל האפשר שימוש בסטרואידים תוך שימש בתרופות וטיפולים חליפיים. יודגש עם זאת, שבהתקף חד שדורש סטרואידים- הסיכון בהימנעות מסטרואידים גדול מהסיכון התיאורטי בשלב זה מנטילתם בזמן מגיפת הקורונה.

3.     יש להקפיד על היגיינת ידיים תכופה, להימנע מחשיפה לחולים כלשהם, להקפיד על ריחוק פיזי במידת האפשר ולהימנע מהתקהלות.

4.     אין צורך להקפיד מעבר להנחיות משרד הבריאות ולמי שמותר לעבוד- ניתן להמשיך בשגרת העבודה. בהתאם, חזרה לבית הספר אפשרית ככל הילדים, וזאת לאור הסיכון הנמוך למחלה משמעותית מהנגיף בגיל צעיר, גם בנוכחות מחלת מעי דלקתית. עם זאת, יש מקום להחמיר בחולים המטופלים בסטרואידים סיסטמיים.

5.     יש להמשיך ניטור יעיל של המחלה היות והפסקת המעקב הרפואי המסודר קשור להתלקחויות של מחלת המעי הדלקתית. עם זאת, בזמן רגיעה ניתן להחליף את ההגעה לבית החולים בטלמדיסין- שיחות טלפון, ביצוע קלפרוטקטין בצואה בבית ובדיקות דם בקהילה.

6.     אין לדחות הזלפות של רמיקייד או אנטיביו רק כדי להימנע מלהגיע למרפאות ובתי החולים. יחידות ההזלפה בארץ עובדות על פי נהלים מסודרים של סינון קורונה ושומרות על מרווחים מתאימים בין המטופלים. כאמור- הסיכון בהפסקת טיפול גדול מהסיכון שלא לקבל הטיפול במועדו. בייחוד בילדים ומבוגרים צעירים. 

7.     יש לפנות לרופא מטפל בזמן מחלת חום או דמויית שפעת גם אם אין סיפור של חשיפה לחולה.

הנחיות אלו תואמות את ההמלצות העדכניות של האיגוד לגסטרו ילדים האירופי שהתפרסמו כמו גם את ההמלצות של האיגוד לגסטרואנטרולוגיה בישראל. ייתכן שיהיו עדכונים ככל שהניסיון עם הנגיף יעלה ואנו נביא בפניכם עדכונים ככל שיהיו.

 


תגובות

edh1
01/05/20 13:42

מעולה ונחוץ. תודה