מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמונימוזיקה שירה ושאר ירקותלא בטוחה אם זה מעניין מישהו

לא בטוחה אם זה מעניין מישהו

07/05/25 1:10
15 תגובות

אבל אישית אני מכורה לדירוגים. וגם לאחרונה התעניינתי (קצת הרבה) יותר במוזיקה ישראלית עברית (ולכן טרחתי מפה לשם בחודשים עברו להוסיף ולשמוע עוד 20 אלבומים מהפרובינציה הידועה לשמצה. וחלקם אף הרשימו אותי ואף מאוד). בכל אופן, הנה להלן רשימת הדירוג שהתפרסמה ממש לאחרונה ותפסה את תשומת ליבי:

https://p.ynet.co.il/100israelialbums/c/F5x6b/?cardId=F5x6b

עד כה אני הכי אוהבת את ?1900 של פורטיסחרוף. כך גם אציין, האיש שראה הכל של רוקפור, מחכים למשיח של שלום חנוך וימי התום של ריטה, מדברים אלי. 

מה האלבומים הישראלים עבריים האהובים עליכם?

***

אגב, אם מותר לי לחשוף מחדש עניין של הכאילו בצללים אבל לא באמת - נודע לי ביד המקרה שאחד ממנהלי קבוצה זו (אבל כמובן לא ארמוז איזה מהם), הלא היא קבוצת מוזיקה ושירה ושאר עניינים ברומו של עולם, הוא חסיד נאמן (ובצדק!) של מנועים קדימה של אלג'יר. אזי, מעניין במיוחד מה הוא דירוג עשרת האלבומים הגדולים בעיניו של המוזיקה הישראלית עברית (אמנם, מן הסתם ואין שום ספק בכך שאשמח לדירוגים מכל אחד שיביא אותם).

***

וסליחה כמובן, כי עייפה אנוכי כעת מעט וזו העייפות באה עם שיכרונו הזך של השכל הגועש ברעמת הרעם. אז מקווה שזאת לא יעלה חמתם של שומרי גופרית ודומיהם בחצרו של הרוזן המזקן, הרי אלו בני הזפת הם ותמיד עיניהם על הארץ. וזו הארץ אכן טובה היא והצמיחה יצירה יפה וטובה וראויה לשמה.

 

 


ניצוצות

תגובות

יאיר---ערן
מנהל קבוצה
הכאב הוא בלתי נמנע אך הסבל זה עניין של בחירה And in the end, the love you TAKE, is equal to the love you MAKE
07/05/25 11:17

טוב נתנו לי משימה- אז קדימה לעבודה. ראשית לא אדרג אלא אציין את עשרת האלבומים שאני אוהב. 
שנית - מה שאני אוהב היום זה לא בהכרח מה שאהבתי אתמול ומה שאוהב מחר

שלישית - לאחרונה כל הקונספט של אלבום קצת נמוג לו בין הביטים האלקטרונים והסטרימינג שהפך את הכל - לטוב ולרע. הרי אני זוכר בתור ילד שהייתי חוסך כסף וקונה תקליט וויניל ( אז הייתי בתקופת הפרוג , אז כנראה שזה היה איזה קינג-קרימזון או יס או ג'נסיס ) ומתענג על העטיפה ומתפלל שיהיו מילים, כי אחרת אני צריך להקשיב היטב ולנסות לדלות את המילים מהאנגלית הדלה שלי.
ואחר כך באו הדיסקים והקסם של העטיפה קצת עומעם לו ועדיין זה היה אלבום במלוא מובן המילה. 

יש עדיין אלבומים חדשים אבל זה קצת פחות 

אז הנה ( הסדר לא חושב )

  • ספורים מהקופסא - פורטיסחרוף
  • שינויים בהרגלי הצריחה - החברים של נטאשה
  • מנועים קדימה - אלג'יר ( דאאאא ברור )
  • חתונה לבנה - שלום חנוך
  • אחרית הימים - אחרית הימים
  • בציר טוב - אילן  וירצברג ושמעום גלבץ
  • בשדות - גבריאל בלחסן
  • פרות אסורים - קורין אלאל
  • כל האלבומים של אביב גדג' ( אני לא מסוגל לבחור מי יותר טוב מהם )
  • מסמרים ונוצות - מיכה שיטרית
  • השלישי - אהוד בנאי ( אבל האמת שגם הראשון והשני והרביעי - כולם נהדרים )
  • פרח שחור - כרמלה גרוס וואגנר ( אבל האמת שגם עיוור בלב ים הוא מדהים )
  • החצר האחורית - החצר האחורית ( האלבום הכי פוליטי שיש )
  • האיש שראה הכל - רוקפור
  • המכשפות - עד העונג הבא
  • מפלצות התהילה - משינה
  • העץ הבודד - ארז לב ארי ופטריק סבג

לא התאפקתי ויצאו לי יותר מעשר ואפילו לא הכנסתי את הילה רוח ולא את איה זהבי ולא את רונה קינן ויהודית ויהודה ואריק ומתי כספי הגאון

ארז לב ארי, פטריק סבג - העץ הבודד (קליפ)
gnirednoW
07/05/25 21:47

הו! אני אוהבת את המחויבות הזו להענות לאתגר. גם אם באופן מעט שונה מהניסוח שלי. וכן, גם בשבילי לעיתים יש משהו דינמי כשזה מגיע למוזיקה המועדפת עלי. 

בנוסף, אני מבינה שבעבר הייתה חוויה שונה עם אלבומים, וויניל או דיסקים. היום עם הסטרימינג יש תחושה שכמעט הכל במרחק נגיעה. כאילו כמעט כל אלבום נמצא בספוטיפי או איזו פלטפורמה אחרת. ובכל זאת, אני מאוד מאמינה בפורמט של האלבום כיצירה שלמה יותר המעניקה חוויה שגדולה מסך חלקיה. אם זה דרך סיפור, נראטיב, אטמוספרה, רעיון אחיד וכן הלאה. מכאן שאני מתעקשת לשמוע אלבומי מקור כמעט תמיד. 

***

אהה... אכן הרבה אלבומים ציינת. יותר מעשר. ונכון שתמיד יש עוד. 

מאלה שציינת ודאי ארצה לשמוע במיוחד - חתונה לבנה, עיוור בלב ים... והכי חשוב לי - סיפורים מהקופסא, מן הסתם.

ואלה שגם אולי ארצה לשמוע - מסמרים ונוצות, החצר האחורית (כי אמרת שזה מאוד פוליטי), בשדות  

את רוב האחרים יצא לי לחוות. ומלבד האיש שראה הכל (שכבר ציינתי לעיל) חיבבתי למדי גם את פרח שחור ואחרית הימים ועד העונג הבא. כך גם הערכתי את בציר טוב ומנועים קדימה. אמנם אלבום אחד שממש לא אהבתי, על גבול הסלידה, היה שינויים בהרגלי הצריחה. היו לי הרבה ציפיות לאלבום הזה ומשום מה הוא מאוד איכזב אותי. 

***

עכשיו שומעת את השיר מהעץ הבודד, לא הכרתי את זה. יש בו יופי, רוגע, אבל גם תחושה של עצב מרחפת באוויר, או מעין דאגה וחשש המושחלים בעדינות כזו. כשאני שמה לב לליריקה נדמה לי שהתחושה הזו מתחזקת, ואולי זו גם איזו תחושה של פספוס וחרטה ובריחה מהחיים. לפחות ככה אני מבינה, מבלי להתעמק יותר מדי כרגע במילים. 

AllenWalkerFan
07/05/25 15:50

חייב להודות שדירוגים ממכרים(במובן טוב כמובן).

אני חושב שהסיבה היא ב"חד משמעותיות" הסמלית שלהם.

זה קצת כמו לטייל ולאסוף מזכרות.

כל מזכרת היא הוכחה ל"עצמי" שחווה את אותו רגע, וגם נותנת לך ביטחון להיות מי שאת/ה.

"זה רק אור הירח".האלבום העברי היחיד שנתפס בעיניי אחרת.

תמיד מלווה אותי קונפליקט מסוים ביחס לשפה..אבל זה פחות המקום לפתוח את הנושא.

דבר שמאוד מעניין אותי:

האם יש משהו משותף לכל המוסיקה שאת מדרגת "גבוה"?

הייתי מרחיב את השאלה גם לכל המוסיקה שאת אוהבת.

(לווא דווקא עברי-ישראלי)

gnirednoW
07/05/25 22:09

אני לא בטוחה שהדירוגים הם חד משמעים בשבילי. כלומר הם כן יכולים להשתנות עם הזמן. אבל כפי שכתבת, אני כן מאוד אוהבת לתעד את כל האמנות (והבידור, ההבחנה לא תמיד ברורה אחרי הכל) שאני חווה. ככה שהיבט המזכרת קיים בשבילי, ולא רק בדירוגים. 

מעניין, עוד לא שמעתי את "זה רק אור הירח". אבל אולי אשמע. מה שכן, אני מאוד מזדהה עם העניין של הקונפליקט או האמבוולנטיות עם השפה. 

לא יודעת איך זה בשבילך אבל לי היה מאוד קשה משום מה לאהוב מוזיקה בעברית במשך המון זמן. והאלבום הישראלי עברי היחיד, נכון לעכשיו, שממש נותן לי איזו תחושה שהוא "שלי", לפחות במידת מה, הוא ?1900. היתר מרגישים לי זרים או נותנים לי להרגיש כמתבוננת מבחוץ או לא שייכת. אבל לאחרונה הייתי קוסמופוליטית במיוחד אז שמעתי יותר דברים מתרבויות זרות. 

לא חושבת שיש משהו אחד שמשותף לכל המוזיקה שאני מדרגת גבוה. אולי פעם הייתה מהות אחת. בעיקר התחושה האפית יתכן. במשך הרבה זמן כל מה שחיפשתי במוזיקה היה את האפיות (מושג קצת מעורפל מאחר שהרבה דברים שונים יכולים להרגיש אפים לכל מני אנשים). אבל היום נדמה שיש הרבה ערכים אסתטים שאני מעוניינת בהם במוזיקה. כמו למשל, להישאב לאטמוספרה של אלבום מסוים, תוכן לירי או סיפורי גם קיבל יותר נפח מבחינתי. אני חושבת שיש כל מני דברים שאני נוטה לשים לב אליהם יותר מבעבר בשעה שאני מעבירה שיפוט אסתטי על קטע מוזיקלי. ככה שאני לא חושבת שכיום יש לי משהו אחד שמשותף לכל הדברים שאני אוהבת. 

AllenWalkerFan
07/05/25 23:43

מסכים איתך.בהחלט הם יכולים להשתנות עם הזמן.הכוונה שלי הייתה ל"חד משמעותיות רגעית".

הרי אחת מהמטרות של הדירוג היא להבדיל יצירות שמיוחדות עבורך נכון לנקודת הזמן שבה את מתארגנת עם מחשבותייך.

אני מניח שגם עכשיו אני לא יכול להגיד שאני ממש נהנה ממוזיקה בעברית..אני גם יכול להבין למה.התיאור שלך כ"מתבוננת מהצד ולא שייכת" יפה ומתמצת את תחושותיי.

אם להיות מדויק, לא יכול להגיד שאני נותן הרבה משקל לליריקה במוזיקה באופן כללי.

הרוב המוחלט של המוזיקה שאני שומע בשנים האחרונות:בשפות שאני לא יודע/עם ווקל צרחני שמטרתו היא לא לירית כלל.

זה צפוי, אבל הדבר היחיד שאני יכול לחפש בליריקה זה את עצמי.ההבנה שמישהו אחר נתקל באופן "טבעי" באותם הקשיים או התהיות..

מעניין למה את מתכוונת באפיות.יכול להיות שאת מתכוונת ל"פרוג"? כשהשיר מתפתח בצורה לא צפויה ואת יכולה רק להיסחף לכל הכיוונים החדשים.

gnirednoW
08/05/25 0:31

נכון, כלומר אני כן חושבת שיש היבט של מסורת שהדירוג מעניק. למשל, גם אם יצירה מוזיקלית לא מדברת אלי כיום כי חוויתי אותה הרבה פעמים כבר אני עדיין עלולה לדרג אותה גבוה אם אני מניחה שזה דירוג של "כל הזמנים" ובתנאי שהיא אכן השפיעה עלי באיזה אופן מכונן. כלומר, אני לא ישר נפטרת מיצירות ברגע שהן כבר לא נוגעות בי כבעבר. ככה שלעיתים יש מאבק בין החדש לישן. 

אני מחשיבה את רוב המוזיקה הישראלית עברית כמוזיקה שמדברת בשפה זרה. לפחות עד לאחרונה חשבתי על זה ככה. וגם ככה חשבתי על רוב הז'נארים במוזיקה בכללי. מה ששינה את היחס שלי למוזיקה הישראלית עברית כרוך בהרבה תזוזות נוספות לכיוון קוסמופוליטי, בכל מני מובנים. 

אהה אני גם שמעתי בעיקר סוג של גראולינג בחמש או משהו שנים האחרונות. פולק מטאל, מלודת' מטאל... וכל מני. גם היום אני שומעת הרבה מטאל, במיוחד מהסוג הקיצוני. אבל לעומת כמה שנים לפני אני כן מגוונת הרבה יותר ומרחיבה אופקים (מה שחשוב בשבילי בתקופה הזו). אמנם, בתכלס נראה לי אפשר להישאר כל החיים בטווח המטאל הקיצוני ולא להספיק לחקור את כל מה שהולך שם, אחרי הכל האנדרגראונד מאוד עשיר לתפיסתי. 

ליריקה קיבלה יותר חשיבות בשבילי עקב אלבומי קונספט מסוימים כמו Operation: Mindcrime של Queensryche שמספרים סיפור של ממש. מאז התחלתי לשים לב להיבט הזה הרבה יותר. אמנם ברור שזה רק קריטריון אחד שיכול לתרום, והוא לא הכרח. לצידו יש הרבה אחרים. כמו מורכבות או אטמוספרה, למשל. 

מושג האפיות כפי שאני תופסת אותו התהפך כמה פעמים. או לפחות, הוא השתנה, או התרחב. בילדות מאוד הושפעתי מפסקול שר הטבעות של הווארד שור והוא נחשב בעיני לנשגב, אפי. מאז הייתה שרשרת יחסית ארוכה של תחנות שהובילה אותי לבלאק מטאל ההלני של Macabre Omen. שהיא גם התחנה האחרונה שהרחיבה את מושג האפיות בשבילי (ולגבי השרשרת עצמה על פרטיה, אולי שווה לי להרחיב עליה קצת מתישהו באיזה פוסט. כי אני אוהבת לתעד את ההתפתחות המוזיקלית שלי כאילו זו תרבות של ממש).


נ.ב

אה, ולא התכוונתי לפרוג. אמנם אני כן מעריכה לאחרונה סוגים מסוימים של פרוג מטאל. במיוחד בשילוב עם מלודת'. האמת אני אף מעריצה כמה מהם. אבל לא בקטע של אפיות בהכרח. אלא הם פשוט מעניינים. כיף להישאב אליהם, לשחות בהם. יש הרבה מה לחוות שם וזה לא נמאס כי יש להם טבע מפותל. ואותו הדבר לגבי מטאל אוונגרדי. לא מזמן שמעתי אלבום בשם Goldstar של Imperial Triumphant והוא היה מאוד מרשים מהבחינה הזו.  

AllenWalkerFan
08/05/25 1:45

כל עוד הקוסמופוליטיות מסתדרת לך, זה נפלא.

באמת אפשר להתחיל לחקור ואף פעם לא להפסיק.אני חושב שאני נהנה מהידיעה שתמיד אפשר להמשיך בכל זמן.

{יכלה להיות פה שאלה לגבי AI ומטאל..אבל לפתוח את הדיון הזה כשאני כמעט נרדם יהיה קשה.מקווה שלא אשכח מזה.}

נראה שאני מתחיל להבין לאיזו אפיות התכוונת.הייתי אפילו אומר שכל דבר שאני יכול לדמיין כ-D&D על כל סוגיו, אפשר לשלב באפיות הזאת.

יהיה מעניין לקרוא(ובטח גם לכתוב) איך התגבשה ההתפתחות של האפיות עבורך.זאת באמת התרבות הייחודית שלך.

Goldstar - Imperial Triumphant, אלבום מעניין.שמעתי ממנו קצת עכשיו(פעם בכמה חודשים אני מוצא סיבה להיכנס לבנדקמפ..אני פוחד מהפלטפורמה הזאת.)



gnirednoW
08/05/25 2:04

יש לי כל מני ערכים או תפיסות. קוסמופוליטיות היא אחת מהן. אני נוטה להאמין בהשקפה הזו. 

יש אפיות ששואבת את עצמה מפנטזיה. יש לה חלק מרכזי. אמנם לא תמיד. למשל, Macabre Omen אינם פנטזיה, לפחות לא במובן הקלאסי. אבל אני כן אוהבת D&D. 

לא רק של האפיות אלא של המוזיקה בתרבות שלי בכלל. אולי אפרט על זה באיזה פוסט מאוחר יותר. וכן, מאמינה שלכל אחד יש תרבות ייחודית משלו, או לפחות פוטנציאל לייצר אחת. 

זה אכן אלבום יוצא דופן שהערכתי מאוד. ומדוע אתה חושש מבנדקמפ? 

AllenWalkerFan
09/05/25 2:39

כמו שאמרתי, אני נהנה מהמחשבה שאפשר להמשיך את החקר בכל זמן, ואף פעם לא להפסיק..אבל בנדקמפ בשבילי הוא ממש "אביס של קונטנט" שלא מסודר מספיק טוב.

סדר בשבילי זה "להמשיך מהנקודה שבה עצרתי בפעם האחרונה".לא מתאר לעצמי איך אפשר לעשות את זה כשיש כל כך הרבה רליזים חדשים מדי יום(ורובם לא באמת טובים לדעתי).

זה באמת מדהים שיש את הפלטפורמה הזאת.היא מייצגת את החופש שקיבלנו במאה הזאת.מאוד קל לקול של כל אחד ואחד להישמע..

אולי אני לא בטוח שאני צריך לשמוע את כל "הקולות" האלו..או להפך, חושש להישאב לאביס..

אולי גם הרצון לגשטלט של "להכיל את הכל".אני בטוח שלא אצליח לעמוד בקצב הרליזים..ולא אוכל "להתחיל ולסיים" את החקר של הפלטפורמה כיחידה אחת.

אמנם אפשר להגיד את זה על כל פלטפורמה, אבל משום מה בבנדקמפ זה בולט במיוחד בשבילי.הרי לא קשה לעשות מניפולציה למחשבה הזאת..כל עוד לא "תוקפים" אותה רליזים חדשים שאתה רואה מדי יום.

gnirednoW
09/05/25 22:09

מעניין. במקרה שלי אני רוצה לשמוע עוד ועוד. אני פחות מקפידה על סדר ברור. יש הרבה אלבומים שנחשבים לקאנונים ואני מנסה להשלים אותם. מנגד, יש גם אלבומים חדשים, פורצי דרך לכאורה, ואם הם נראים לי בטעם שלי או בכללי טובים (כי כתבו עליהם ביקורות משובחות, למשל) אז יתכן שאשמע. אבל אני לא חושבת שיש לי חשש מהאביס. אדרבא, אני אוהבת לשקוע בו. זה ממלא בתחושה טובה. כלומר, המחשבה הזו שיש עושר כל כך גדול שאפשר לחוות ושכמעט הכל נגיש (אני שומעת בספוטיפי כיום). אמנם אני לא חושבת שאשמע את כל הקולות ששווה לשמוע. וזה בסדר. אספיק כמה שאספיק ואם אשמע יותר אז זה עדיף, מבחינתי. אגב, לא רק בתחום המוזיקה אלא בכל עניין של אמנות ופילוסופיה. אני רואה בזה את אחת מתכליות הקיום. 

מה הדירוג שלך לאלבום "עכשיו מעונן" של אביב גפן? אשמח לדבר עליו אם הקשבת לו(:

AllenWalkerFan
30/05/25 15:03

שמעתי אותו עכשיו. הכרתי את שיר הנושא מביצוע של בלקפילד(שאותו אהבתי כמו כל דבר שסטיבן וילסון השתתף בו).

(אגב, וונדרין, אם את קוראת את זה, מעניין אותי מאוד לשמוע מה חושבת על Blackfield II - 1000 peopleBlackfield II - Epidemic.)🙏

משום מה מלווה אותי הרגשה שמשהו חסר בכל השירים(שיר הנושא כן בנוי בצורה מעניינת שאהבתי).. בלי להיכנס לתיאוריה, חסרה לי אחידות בכל השירים.. כאילו אספו 14 שירים מ14 אלבומים שונים.

גם ב"זה רק אור הירח" לא הייתה באמת אחידות, אבל כן היו שם יותר רעיונות שאהבתי.

מניח שמצאת באלבום משהו שאני לא. אם תרצה לשתף, אשמח.

gnirednoW
30/05/25 18:54

האמת לא שמעתי שום דבר Blackfield עדיין. אני מניחה שקודם ארצה להאזין לאלבום כלשהו של גפן (זה רק אור הירח, כנראה). אגב, לגבי ווילסון, שמעתי רק את The Raven That Refused to Sing (And other Stories). בכללי נודע לי עליו לראשונה בהקשר של Blackwater Park של Opeth. אבל אני יודעת שהוא עשה הרבה דברים משלו וגם בהרכב הפרוג מטאל Porcupine Tree. אז איכשהו במקרים כאלה אני מעדיפה לרוב לעבור על דברים במסלולים מסוימים, לכאורה הירככים לעיתים.

AllenWalkerFan
30/05/25 19:52

וואו, אז יוצא ששיקרתי.. דווקא את blackwater park ניסיתי להכיל לפחות 3 פעמים.. לא ידעתי שהוא הפיק את האלבום.

האלבומים של PT הם ממש טובים.. הריף של Shallow הוא אחד האהובים עליי. יש בו משהו כל כך טבעי שלעיתים ההרגשה היא שהוא ממש מנגן את עצמו.

זה יפה שאת רואה מסלולים מקשרים. אני מניח שגם לרצף יכולה להיות השפעה מעניינת על החוויה הכוללת.




gnirednoW
30/05/25 21:54

הייתה לי תקופה קצרה שמאוד אהבתי את Opeth. במיוחד Blackwater Park. אבל משום מה הקסם ממש נעלם בשבילי וכמעט כל פעם שאני ניגשת לשמוע אותם שוב אני לא נסחפת. 

לPT עוד אקשיב. או לפחות זה איפשהו ברשימות התכנון. אראה לאיזה אלבום שייך Shallow, כשאגש לזה. 

לעיתים אני רואה מסלולי היררכיה. אני מקפידה לשמוע את היצירות שנחשבות למשמעותיות ביותר בתחום בעיני המבקרים. חשוב לי להרחיב אופקים, לעיתים גם למחוזות שרחוקים ממני. יתכן במיוחד לשם.