הפרעות אכילה

כמוניהפרעות אכילהחדשות5 אסטרטגיות למניעת השמנה והפרעות אכילה במתבגרים

5 אסטרטגיות למניעת השמנה והפרעות אכילה במתבגרים

האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים פרסמה הנחיות מבוססות מדע למניעת השמנה והפרעות אכילה בבני נוער. מה ההורים צריכים לעשות? ועל מה אסור להם לדבר?

מאת אלה הר-נוי
24/08/16
תגובות 0

(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

כיום כ-35% מבני הנוער האמריקאים הם בעלי עודף משקל או שמנים, מה שמעמיד אותם בסיכון מוגבר לבעיות בריאות והתפתחות מחלות, לרבות סוכרת ומחלות לב. במקביל, הפרעות אכילה נפוצות מאוד וממוקמות במקום השלישי ברשימת בעיות הבריאות הכרוניות הנפוצות ביותר במתבגרים, לאחר השמנה ואסתמה.

 

האקדמיה האמריקאית לפדיאטריה (AAP) פרסמה הנחיות חדשות לאנשי מקצועות הבריאות על האופן בו יש לסייע למתבגרים להימנע מהשמנה ומהפרעות אכילה - שתי בעיות הקשורות זו בזו. לפי ההנחיות שמתפרסמות בכתב העת Pediatrics, יש להתמקד במעורבות הורית בקידום הרגלי אכילה בריאים ופעילות גופנית, במקום מאמצים לא בריאים לשליטה על המשקל.

 

למנוע השמנה בלי לעודד הפרעות אכילה

 

לפי הדו"ח, גישה אחת נכונה גם למניעת השמנה וגם למניעת הפרעות אכילה, וזו כוללת התמקדות פחות במשקל ובדיאטות ויותר בעידוד אורח חיים בריא ומאוזן, באמצעות שינויים באורח החיים בתוך המשפחה.

 

המסמך מפרט חמש אסטרטגיות המבוססות על עדויות מדעיות למניעת השמנה והפרעות אכילה – כולן נכונות לכל בני הנוער, לא רק לאלה עם בעיות משקל:

 

1. אל תעודדו דיאטות

 

העדויות המדעיות שהולכות ומצטברות מראות כי עבור בני נוער, דיאטות עלולות לגרום להשמנה (!) וגם להתפתחות הפרעות אכילה. בין המחקרים עליהם הסתמכו מחברי הדו"ח הם מציינים מחקר שנערך בקרב כמעט 17,000 ילדים ומתבגרים בגילי 9 עד 14 שהיו במעקב במשך שנתיים, בו דיאטה נקשרה לעלייה גדולה יותר במשקל ושיעורים גבוהים יותר של אכילה בולומוסית בבנים ובבנות. מחקר אחר שעקב אחר כ-2,500 מתבגרים במשך חמש שנים, העלה כי התנהגויות של דיאטה קשורות לסיכון גבוה פי שניים שהמתבגר יהיה בעל משקל עודף לאחר 5 שנים וסיכון גבוה פי 1.5 לאכילה בולומוסית, וזאת לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון בניתוח הנתונים את המשקל ההתחלתי של הילד. במחקר גדול שנערך בבני 14-15 שהיו במעקב במשך שלוש שנים, דיאטות נמצאו כגורם המנבא החשוב ביותר להתפתחות של הפרעות אכילה.

 

2. אל תדברו על משקל. גם לא על שלכם!

 

הערות של בני משפחה על המשקל של הילד במטרה לעודד ירידה במשקל, גם אם הכוונות מאחוריהן טובות, נקשרו לדימוי גוף לא בריא, התנהגויות אכילה לא בריאות והפרעות אכילה. גם הערות של בני משפחה על המשקל של עצמם מובילות לפי מחקרים לאותן תוצאות. התמקדו בבריאות במקום במשקל.

 

3. אל תקניטו

 

הקנטות על משקל נקשרו להתנהגויות לא בריאות לשליטה על המשקל, לעודף משקל ולאכילה בולמוסית.

 

4. הקפידו על ארוחות משפחתיות

 

ארוחות משפחתיות קשורות לשיפור באיכות התזונה של מתבגרים ומספקות הזדמנות להורים להוות דוגמה להתנהגויות אכילה בריאות ולאתר בעיות בהתנהגות האכילה אצל ילדיהם. מחקרים רבים מצאו כי ארוחות משפחתיות מובילות לצריכת מזון בריא יותר ולירידה בסיכון להפרעות אכילה בילדים ומתבגרים. חשוב שהמשפחה תאכל יחד באופן קבוע ככל הניתן.

 

5. עזרו להם לפתח דימוי גוף בריא

 

חוסר שביעות רצון מדימוי הגוף מהווה גורם סיכון להפרעות בהתנהגות האכילה והפרעות אכילה, בעוד שדימוי גוף חיובי נקשר לפחות התנהגויות לשליטה על המשקל. כדי לפתח דימוי גוף בריא יש לעודד מתבגרים לאכול בריא ומאוזן ולהתעמל לטובת הכושר והבריאות, לא למטרות ירידה במשקל. 

 

 

Pediatrics. Published online August 22, 2016

לעצות נוספות למניעת השמנה בילדים

 

קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: