מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

דיכאון וחרדה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהחדשותדי לצלם כל הזמן! אתם הורסים את הזיכרונות

די לצלם כל הזמן! אתם הורסים את הזיכרונות

רוצים לזכור רגע מיוחד? מחקר מצא שכאשר אנחנו מתעדים משהו בצילום אנחנו זוכרים אותו פחות טוב


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

אירוניה - מתברר שהאובססיה של רבים מאתנו לתעד כל רגע בחיינו כדי לשמרו, עשויה לפגוע ביכולת שלנו לזכור את אותם רגעים.

 

מחקר חדש שפורסם בכתב העת Psychological Science מצא כי צילום תמונות - במקום ההתרכזות בחוויה שלא דרך עדשת המצלמה - מונע מזיכרונות לשקוע אצלנו לחלוטין.

 

החוקרים מאוניברסיטת Fairfield קיבלו השראה למחקר מהניסיון האישי שלהם. הם חשו כי לעיתים קרובות אנשים שולפים את המצלמות, כמעט בלי לשים לב לכך, כדי לתעד את הרגע, עד למצב בו הם מפסידים מה שקורה ממש מולם. זה גרם להם לתהות לגבי המידה בה "שימור" אירועי חיים באמצעות המצלמה מעצב את מה שאנחנו זוכרים לאחר מכן.

 

כדי לענות על השאלה, הם ערכו ניסוי במוזיאון לאומנות. סטודנטים הובלו בסיור והתבקשו לשים לב לעצמים מסוימים – אם באמצעות צילומם או פשוט באמצעות התבוננות. יום לאחר מכן, נבחנו הזיכרונות של המשתתפים.

 

הממצאים הראו כי משתתפים זכרו פחות אובייקטים שהם צילמו בהשוואה לאלה שרק התבוננו בהם. בנוסף, הם לא הצליחו לענות על אותו מספר שאלות לגבי הפרטים הוויזואליים של האובייקטים שהם צילמו ולא זכרו את מיקומם במוזיאון באותה הצלחה, בהשוואה לאובייקטים שרק התבוננו בהם.

 

בניסוי שני שערכו החוקרים, הם הגיעו לאותם ממצאים אך עם זווית מעניינת – נראה כי צילום תמונה של פרט ספציפי באובייקט באמצעות זום במצלמה, משמרת את הזיכרון של האובייקט, לא רק של החלק בו התמקדו, אלא גם של החלק שנותר מחוץ לפריים.

 

החוקרים מסכמים כי כאשר אנשים מסתמכים על טכנולוגיה שתזכור עבורם – מסתמכים על המצלמה שתתעד את האירוע ולכן לא "נמצאים ברגע" באופן מלא בעצמם – זה עלול להשפיע לרעה על טיב הזיכרון של החוויה שלהם.

 

 

Psychological Science 5 December 2013

 

בדיוק התפרסם מחקר המראה איך מוסיקה משחזרת זכרונות לנפגעי מוח, אז אולי אם נצלם תוך כדי שמיעת מוסיקה זה ישפר את כושר הזכרון. smiley