מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סרטן השחלות

מנהלי קהילה

פרופ' עופר לביא
פרופ' עופר לביא
מומחה במילדות ובגינקולוגיה, מנהל היחידה לגינקולוגיה כירורגית ואונקולוגית בבית חולים כרמל שבחיפה. כמו כן, פרופ לביא מטפל בחולות סרטן גינקולוגי במסגרת המרכז האונקולוגי של קופת חולים כללית, בלין – חיפה.בנוסף על פעילותו הקלינית, פרופסור לביא הינו פרופסור חבר קליני בפקולטה לרפואה של הטכניון, ושימש עד לשנת 2016 כיו"ר ועדת חינוך רפואי של הפקולטה לרפואה.על תחומי מומחיותו נמנים, בין היתר, כירורגיה גינקואונקולוגית אונקולוגית, טיפולים גינקואונקולוגים, כירורגיה גינקולוגית אנדוסקופית וגנטיקה של מחלות ממאירות גינקולוגיות. 
עו
עו"ס אורית שפירא
* מנהלת מחלקת שיקום ורווחה של האגודה למלחמה בסרטן וחברת הנהלת 'האגודה הישראלית לפסיכואונקולוגיה'.   *מנחת קבוצות בכירה באגודה (קבוצת בוגרים צעירים, קבוצת נשים צעירות המתמודדות עם סרטן, קבוצת תמיכה לזוגות שאחד מבני הזוג חלה בסרטן, קבוצת תמיכה להורים שכולים ועוד) ואחראית על עדכון המידע של האגודה למלחמה בסרטן בנושא 'זכויות ושירותים, מידע לחולי סרטן'.   * בוגרת תואר שני בהצטיינות בעבודה סוציאלית (MSW), אוניברסיטת תל אביב. מומחית בתחום הבריאות.   * בעבר עובדת סוציאלית, המחלקה האונקולוגית, מרכז רפואי תל אביב (איכילוב) והעובדת הסוציאלית ב'הוספיס בית' של האגודה למלחמה בסרטן, תל השומר.
ד
ד"ר אורה רוזנגרטן
מומחית באונקולוגיה וברפואה פליאטיבית מנהלת היחידה לאונקולוגיה גינקולוגית רפואית, המרכז הרפואי שערי צדק, מקימה ויו"ר החוג לטפול תומך במסגרת האיגוד האונקולוגי.בוגרת הפקולטה לרפואה, האוניברסיטה העברית ירושלים.  
כמוניסרטן השחלותמדריכיםהשלבים של סרטן השחלות

השלבים של סרטן השחלות

מה ההבדל בין השלבים השונים של סרטן השחלות? ומה סיכויי הריפוי בכל שלב? מדריך מפורט


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

ככלל, גידול סרטני בשחלות עשוי להיות מאובחן באחד מתוך ארבעה שלבים שונים, בדומה לשיטת השלבים הנהוגה במרבית סוגי הסרטן – בשלב 1 הגידול ממוקם בשחלות ובחצוצרות בלבד; בשלב 2 הגידול התפשט לאזור האגן; בשלב 3 הגידול התפשט לחלל הבטן; ובשלב 4 הגידול שלח גרורות שיצאו אל מעבר לחלל הבטן, לאיברי הגוף השונים. 

 

סרטן שחלות שמאובחן בשלב 1 מוגדר כסרטן מוקדם, ואילו סרטן שחלות שאובחן בשלבים 4-2 מוגדר כסרטן מתקדם.

 

בעוד שקביעת סוג הגידול של סרטן השחלה נעשית בבדיקה הפתולוגית, קביעת שלב הגידול נעשית לרוב על ידי הכירורג במהלך השלב האבחנתי בניתוח.

 

סרטן השחלה - שלב 1

 

בשלב זה הגידול הסרטני ממוקד בשחלות או בחצוצרות. הגידול עשוי להיות ממוקם בשחלה אחת או בשתיהן ולערב לעיתים גם את החצוצרות, המהוות למעשה שתי צינוריות שריריות המחברות בין השחלות לרחם.

 

שלב 1 מסווג לתתי שלבים:

 

שלב 1A: בשלב זה הגידול ממוקם באופן מוגבל לשחלה או חצוצרה אחת.

 

שלב 1B: בשלב זה הגידול ממוקם בשתי השחלות או בשתי החצוצרות.

 

שלב 1C: בשלב זה הגידול נמצא על פני המעטפת של השחלה ו/או החצוצרה – בצד אחד או בשני הצדדים, או שהגידול הוביל לפריצת המעטפת (קפסולה) של השחלות, או שתאי סרטן מאובחנים בנוזל שבחלל הבטן או על פני הקרום העוטף את את חלל הבטן.

 

סרטן השחלה - שלב 2

 

בשלב זה הגידול הסרטני ממוקם בשחלה או בחצוצרה (בצד אחד או בשני הצדדים), והתפשט לאזורים באגן.

 

שלב 2 מסווג לתתי שלבים:

 

שלב 2A: בשלב זה הגידול התפשט לאזור הרחם.

 

שלב 2B: בשלב זה הגידול התפשט לאיברים באגן.

 

סרטן השחלה - שלב 3

 

בשלב זה הגידול הסרטני מצוי בשחלה או בחצוצרה (בצד אחד או בשני הצדדים), ו/או בחלל הבטן (הפריטוניאלי) והתפשט מחוץ לאגן לאזור חלל הבטן (abdomen) ו/או לבלוטות לימפה סמוכות.

 

שלב 3 מסווג לתתי שלבים:

 

שלב 3A: בשלב זה הגידול התפשט לבלוטות לימפה בסמוך לחלל הבטן או שהגידול התפשט לרקמות באגן.

 

שלב 3B: בשלב זה הגידול התפשט לחלל הבטן בלבד וגודלו עד 2 סנטימטרים.

 

שלב 3C: בשלב זה הגידול התפשט לחלל הבטן והוא גדול מ-2 סנטימטרים.

 

סרטן השחלה - שלב 4

 

בשלב זה הגידול הסרטני התפשט מעבר לחלל הבטן.

 

שלב 4 מסווג לשני תתי שלבים:

 

שלב 4A: בשלב זה תאים של הגידול הסרטני שאובחן בשחלות מאותרים גם בנוזל שמצטבר סביב הריאות.

 

שלב 4B: בשלב זה הגידול הסרטני שמקורו בשחלות התפשט לאיברים נוספים מחוץ לחלל הבטן, לרבות בלוטות לימפה באזור המפשעה.

 

סיכויי החלמה מסרטן השחלות

 

סיכויי ההחלמה מסרטן השחלות תלויים בראש ובראשונה בשלב שבו מאובחנת המחלה. בממוצע סיכויי ההחלמה כעבור חמש שנים מהאבחנה נאמדים בכ-50%. בישראל, לפי נתוני משרד הבריאות בשנים 2006-2001, שיעורי ההישרדות בחלוף חמש שנים מהאבחנה עמדו על 49% בקרב חולות יהודיות ו-47% בקרב ערביות. בשנים האחרונות נצפית מגמה של ירידה בשיעורי התמותה מסרטן השחלות

 

הנתונים בדבר סיכויי ההחלמה מהמחלה מוצגים כממוצעים המבוססים על נתונים ממאגרי מידע של מטופלות. חשוב להדגיש, שהסיכוי להחלמה שונה עבור כל מטופלת ותלוי במצבה הרפואי שקדם לאבחנה ובנתוני המחלה הפרטנית, מעבר לסוג הגידול ולשלב הגידול.

 

סיכויי הישרדות - סרטן שחלות אפילתליאלי

 

לפי נתוני מאגר המידע של חולות בסרטן השחלות SEER של המכון הלאומי לסרטן בארה"ב (NCI), נכון לסוף 2014 בחולות עם סרטן שחלות אפילתליאלי עמדו סיכויי ההחלמה כעבור חמש שנים מהאבחנה על 90% בקרב חולות שאובחנו עם גידולים הממוקדים בשחלות ו/או בחצוצרות (שלב 1): 94% בשלב 1A, בשלב 1B סיכויי ההישרדות עומדים על 92% ובשלב 1C על 85%; הסיכויים ירדו ל-70% החלמה בקרב חולות שמאובחנות בשלב 2: 78% בשלב 2A ו-73% בשלב 2B; ירידה דרמטית בסיכויי ההחלמה חלה בשלב 3 שממנו ההישרדות כעבור חמש שנים מהאבחנה עומדת על 39% מהחולות בלבד: 59% בשלב 3A, בשלב 3B סיכויי ההישרדות עומדים על 52% ובשלב 3C על 39%; ואילו בשלב 4 הגרורתי של סרטן השחלות רק 17% מהחולות נותרות בחיים כעבור חמש שנים מהאבחנה. 

 

סיכויי הישרדות - סרטן שחלות של תאי סטרומה

 

לפי נתוני מאגר המידע של חולות בסרטן השחלות SEER של המכון הלאומי לסרטן בארה"ב (NCI), נכון לסוף 2014 עמדו סיכויי ההחלמה כעבור חמש שנים מהאבחנה על 95% בקרב חולות סרטן שחלות של תאי סטורמה בשלב 1, 78% בשלב 2, 65% בשלב 3 ו-35% בשלב 4.

 

סיכויי הישרדות - סרטן שחלות של תאי נבט

 

לפי נתוני מאגר המידע של חולות בסרטן השחלות SEER של המכון הלאומי לסרטן בארה"ב (NCI), נכון לסוף 2014 עמדו סיכויי ההחלמה כעבור חמש שנים מהאבחנה על 98% בקרב חולות סרטן השחלות של תאי הנבט בשלב 1, 94% בשלב 2, 87% בשלב 3 ו-69% בלבד בשלב 4.

 

* ד"ר דניאלה כץ היא אונקולוגית בכירה במכון שרת בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים

 

עדכון אחרון: פברואר 2016